Tips i den svenska värmen!

26 juli 2014 13:15
Visningar: 289
Hej gott folk!
Vad har ni för tips och ideér angående vår tropiska värme i detta landet?
Vad gör ni för att svalka er?

Min man som kommer från Indien säger att vår värme här i Sverige är otäck och jag måste hålla med, det är behagligare i Goa under vår vinter.

Denna sommar går väl nästan till historien och nu börjar jag längta efter lite svalka för det är nästan olidligt och man orkar inte ens vara ute.

Ja att man ska dricka mycket vatten är ju väldigt viktigt och för en del kan det vara svårt men det är enklare om man dricker rumstempererat och gärna med några gurkskivor i.
Läste också om ett tips att lägga lakan eller påslakan i frysen en stund innan man går och lägger sig...:)
Att ha hatt på huvudet när man är ute är också viktigt.
Om man går en längre tid ute så glöm inte att smörja in er, det tar ändå fast man kanske inte solar.
Äta vattenmelon är läskande och gott.
Äta svala sommarsallader istället för att stå i varmt kök och laga mat och ha spisen eller ugnen på, de värmer som attans.
Mvh
Av Dirgis
26 juli 2014 21:05
I Egypten dricker man te.
Ta en kall dusch innan du lägger dig och lägg det blöta badlakanet över dig.
27 juli 2014 11:09
Bada är mitt tips! Jag är på stranden varje dag.
Av Marilcj
27 juli 2014 19:03
Vi köpte en barnpool till barnbarnen men den har fått stå uppe med vatten i nu några veckor så när det är som varmast ställer jag mig i den och svalkar fötterna....hjälper bra för ett tag.
Dricker bara rumstempererat o massor, hänger ut sängkläderna i skuggan så är de behagliga.
Badar mycket o kall dusch innan sängdags...senaste veckorna har de även blivit kalldusch mitt i natten.
Innan gjorde jag ofta som nån skrev, la den fuktiga handduken i sängen men slutade de med det förra året efter att 2 av barnbarnen fick skabb som spred sig inom familjen och husläkaren då poängterade vikten av att ha det torrt i sängar och se till att inte lägga sig fuktig.

Har en sprayflaska m vatten stående i kyl både hemma o på jobb som jag duschar nacke, armar o ben med, svalkar oerhört skönt.

Men håller med om att vår värme är "hemsk", vistats i Thailand med 45 grader, Grekland i 35 grader och det är inget jämfört med detta vi har.