Tips Bali och Thailand :)

Av Heenqe
11 juli 2016 07:59
Visningar: 855
Hallå där! Jag och en polare har gjort det mesta som finns att göra på östkusten i Australien. Vi befinner oss just nu i Sydney och knegar ihop en budget för att i augusti/september ta oss till Bali (main land och Giliöarna) och Thailand (Phuket och Bangkok) i ca 5-7 veckor.

Vi har tänkt ut en budget, men tänkte vända mig hit och se om jag kan få lite mer tips av någon mer erfaren Asien-resare.

Vi vill kunna bo och leva skapligt, inte billigaste möjliga, men fortfarande inte i ren lyx (då måste vi nog stanna i Oz mycket längre än vi vill och vi vill härifrån asap), kunna shoppa lite kläder och annat, dricka bira och äta god mat.

Finns det någon som gjort en liknande resa som kan peka oss i rätt riktning när det kommer till budgeten och boenden framförallt, men även lite andra goa tips?? Tacksam för alla tips jag kan få, cheers! :)
12 juli 2016 16:10
Om ni ska se Thailand så rekommenderar jag inte Phuket, överturistat(mer än vanligt i Thailand och dyrare). Välj någon av öarna och ni är ute efter god mat, billigt att bo och härligt folk :)
Av Heenqe
13 juli 2016 01:22
Ah okej, ska kika på det, tack för tipset! :)
Av Heenqe
13 juli 2016 17:12
Tack Sierra, ska kolla lite närmare på det. Har sett i andra trådar att du också är rätt kunnig om bl.a. Thailand och andra delar av Asien, har du någon riktlinje på vad vi kan tänkas behöva för budget för denna trip? Om man gör som Fiablomkvist sa att skippa Phuket, eller kanske flyga dit och resa därifrån till någon av öarna, har själv inte så stor koll på kostnader för boenden, mat, shopping etc mer än vad man hört rykten om (alltså väldigt billigt enl. folk)
Av Heenqe
13 juli 2016 17:35
Tack för dina tips och råd, kommer komma väl till användning :)
14 juli 2016 15:21
Härlig resa ni planerar. :)
Bali är idag så billigt eller så dyrt man gör det till, men självklart går det hand i hand med ju billigare ju sämre standard. Men tex Primera Hotell i Seminyak är ok för priset, kostar under 200kr natten för två personer (http://www.29grader.se/2016/04/primera-hotel-i-seminyak-poppis-bland.html). Nu vet jag inte hur länge ni tänker vara på Bali, men flera hotell där har bra månads-pris om man stannar i en månad. Själv så har vi spenderat många vändor på Bali, jag och min man, och vi brukar beräkna 10.000kr / månad för två, för boende, mat, utflykter, mopedhyra etc. Då lever vi inte lyx men inte det billigaste heller.

PS, Om ni planerar Gilli så stanna vid ön Nusa Lembongan (och Ceningan) på vägen ut dit. Bättre än Gilli enligt mig (om ni inte är ute eftter mer party för då ska ni till Gili Trawangan).
Av Heenqe
14 juli 2016 17:15
Det låter ju som ett väldigt överkomligt pris för två :)

Vi har tänkt vara på Bali i ca 2-3 veckor mest för att varva ner efter jobb i Sydney. Vi vill ju såklart uppleva Gili T, men är även naturmänniskor och tycker om att promenera och se fina platser, så Nusa Lembongan/Ceningan lär nog bli ett stopp också då :)

Eftersom vi även ska till Thailand så räknar vi med en lite högre budget än så, men 10.000kr för två är bättre än jag trodde. Jag antar att du då menar typ 5000kr/person, eller är det 10.000kr/person??

Vi har väl tänkt, inkl alla flyg, att ha en budget runt 25-30.000 var, vad tror du om den budgeten Christinee?? :)

Stort tack för ditt svar, det är både hjälpsamt och uppskattas! :)
14 juli 2016 19:59
Citerat från Christinee:
Härlig resa ni planerar. :)
Bali är idag så billigt eller så dyrt man gör det till, men självklart går det hand i hand med ju billigare ju sämre standard. Men tex Primera Hotell i Seminyak är ok för priset, kostar under 200kr natten för två personer (http://www.29grader.se/2016/04/primera-hotel-i-seminyak-poppis-bland.html). Nu vet jag inte hur länge ni tänker vara på Bali, men flera hotell där har bra månads-pris om man stannar i en månad. Själv så har vi spenderat många vändor på Bali, jag och min man, och vi brukar beräkna 10.000kr / månad för två, för boende, mat, utflykter, mopedhyra etc. Då lever vi inte lyx men inte det billigaste heller.

PS, Om ni planerar Gilli så stanna vid ön Nusa Lembongan (och Ceningan) på vägen ut dit. Bättre än Gilli enligt mig (om ni inte är ute eftter mer party för då ska ni till Gili Trawangan).
10 000 kr för 2 pers/månad låter sjukt bra. Borde jag räkna samma om jag åker själv?
15 juli 2016 12:47
Det är bra att räkna på en högre budget så ni kan se och göra så mycket som möjligt samt inte bo på billigaste billigaste. Vi har oftast bott månadsvis på hotell på Bali vilket fått ner våra kostnaderna mycket. Haft ett området (Kuta eller Seminyak) som utgångspunkt och därifrån gjort dagsutflykter, eller några dagars utflykter via moped. Upplevt mycket på egen hand, tex vattenfall, naturupplevelser, tempel mm istället för att betala guidade turer/paket till sådant . Men för att ge några prisexempel;

Hyra av moped: 500.000-600.000Rp / månad (330-400kr). Dagshyra från ca 35.000Rp (25kr)
Båt till Gili: 500.000Rp t/r per person (ca330Kr). (http://www.29grader.se/2016/04/bat-mellan-bali-lombok-gili.html)
Driver för en dag: 500.000-600.000Rp / månad (330-400kr).
Taxi är billigt (BlueBird bästa bolaget), men trafiken är "galen" / tar tid att ta sig fram med bil.
Massage 1 timme: ca 45.000Rp och uppåt (från 35kr).
Mat: från 10.000Rp och uppåt. Det billigaste är att äta den lokala maten från de små vagnarna/gatustånden. Men för runt 40.000-100.000Rp får man helt ok och bra mat på restaurang. På tex Mozzarella som finns i Kuta och Seminyak är det riktigt bra mat till bra pris (http://www.29grader.se/2015/04/en-favoritrestaurang.html).

Men det bör också tilläggas att Bali är extremt populärt idag och även om det fortfarande är billigt så är det inte så billigt som det var för några år sedan. Många restauranger har tex höjt priserna men inte kvalitén, vilket är synd. Och på Bali kan även allt (ovan nämnt) vara väldigt dyrt. Man kan ta massage som kostar 1000kr för en behandling och äta en middag för samma summa. Så det det går verkligen att både leva billigt och jättedyrt på Bali Idag.
Av Heenqe
15 juli 2016 16:27
Det vi tänkte också, att ha en lite högre budget för säkerhets skull, man behöver ju inte spendera allt i onödan liksom. Guidade turer går vi aldrig på pga att man lätt kan se bättre ställen genom att ta sig runt själv och man slipper följa en grupp :)

Bra prisexempel, såna grejer vi har tänkt lägga pengar på, det låter billigare än jag trodde. Det gäller att inte bli "pålurad" de dyrare priserna när man kan få samma sak för ett betydligt billigare pris. En månad kommer vi inte bo på samma ställe, men det går nog att hitta hotell med rimliga priser ändå, förhoppningsvis :)

Tack för grymma och välbehövliga tips Christinee, det uppskattas verkligen :)