Tips åt barnfamilj i Dominikanska republiken

Av Jennyjh
5 feb. 2015 22:15
Visningar: 8121
Vi ska äntligen åka på vår drömsemester till Dominikanska republiken !
Önskar lite tips på bra resmål i dr, samt var det kan finnas bra o billigt boende (helst utan ockerpriser)
Vi är ett relativt stort resesällskap , troligen totalt 6 vuxna och 2 mindre barn, vi skulle helst hyra hus/lägenhet . är det någon som kan tipsa ?
Vi åker 9/3 och skulle helst vilja slippa boka hotell, då reskassan inte är optimal
Vi hoppas kunna resa runt lite i landet, är det då bäst att resa med buss eller hyra bil?
Är det någon som har stor erfarenhet av olika delar av dr, tar vi mer än gärna emot information!

Hoppas på svar.

//Jenny
6 feb. 2015 00:15
Hej!
Följer gärna din tråd. Det är nu bestämt att vi också ska åka i Mars :) Det var nästan bestämt att vi skulle åka till Kuba men resten av familjen var inte lika eld & lågor över det som jag. Det som jag nu hittar verkar ändå finnas på Dr. Fint vatten, stränder, delfiner, ridning, mm Vi har varit och rest runt i Thailand ett par gånger och nu sist Mexico och det var helt fantastiskt! Hoppas detta kommer bli lika bra :D Jag ska läsa på och återkommer när jag hittar något intressant. Vi har hitintills rest reguljärt och bokat boende både hemma och på plats. Jag ska ringa charterbolagen imorgon och sen jämföra. Här är ett tips på en som varit i Dr de sista 8 åren!
med alias:Alexkaribien HAn har svarat i en tråd vilket jag nu inte kan hitta.. men klippte ut det innan:
Håll tillgodo ;)
Jag rekommenderar VERKLIGEN Dominikanska republiken, just för att det har hela Västindien naturtyper samlat på ett ställe. Som jag skrev tidigare har jag åkt hit ca en till två månader om året i 8 år men har fortfarande massor kvar att se och uppleva.
Förra veckan hittade jag ett par nya stränder (igen), helt öde och vackra så man tappade andan. Ena med perfekt badförhållande, som en pool, andra med riktigt bra vågor för surf (då blev jag riktigt glad ;-). Vägarna är bäst i hela regionen, enkelt att ta sig runt ön och med olika bussbolag. Men självklart är det de små lervägarna som leder till pärlorna. Resan fram är en naturupplevelse i sig. Och ju längre ut på landsbygden du kommer desto trevligare och gladare blir människorna du möter. De visar gärna stolt upp sina hemtrakter, stränderna tar de för givet och inget de håller hemligt. Tvärt om.

Men tänk på att det är ett fattigt land. Som i alla fattiga länder är det inte att rekommendera att "flasha" med dyra smycken eller pengar. Den smarte resenären får uppleva så mycket mer utan att känna sig uttittad eller utsätta sig för eventuella risker. MEN, och det här vill jag verkligen få fram, Dominikanska är inte farligare än andra turistdestinationer, snarare tvärt om. De senaste 5 åren har det hänt mycket positivt i den frågan. Det handlar mycket om att den sittande regeringen har fått snurr på ekonomin och folk har arbete... Risken är naturligtvis större i turistkluster som Puerto Plata, Punta Cana men fram för allt i Storstäderna Santo Domingo och Santiago. På landsbyggden är det aldrig några problem. Folk blir glada att det kommer turister. Kan du lite spanska så kan du räkna med få lite extra hjälp. Många pratar lite engelska, men ta det inte för givet. Kroppsspråket pratar alla flytande ;-)

Orter: Jag vet inte var jag ska börja, naturen är helt otroligt frodig över allt. Samaná är kanske det lättaste området att börja med. Las Terrenas är raka motsatsen till All-Inclusive(även om det finns), och den tropiska djungeln och kuperade terrängen ligger runt hörnet. Nationalparken Los Haites är ett måste att besöka. Väster ut mot och förbi Nagua är det stränder så långt ögat kan nå och mer där till. I Rio San Juan ligger en Mangroveskog som delar av filmen Jurassic Park spelades in i. Sagolikt att ta en båttur i de snirkliga åarna som leder ut till havs, speciellt i solnedgången. Närliggande Playa Grande och la Preciosa har surf i världsklass men aldrig mer än ett par surfare i vattnet. Helt unikt, fråga vilken surfare som helst. Längre väster ut kommer Cabarete med ungt hålligång och vattensporter av alla typer. En av världens bästa Kitesurf-ställen. Någon halvtimme till och du kommer till All-inclusivemeckat Puerto Plata. Som säkert är en höjdare för för de som gillar detta upplägg. Inte i min smak men ändå.

Söder ut. Huvudstaden med Zona Colonial är intressant att se men är lite mer svåråtkomlig. Det bor bortemot 4 miljoner där. Bör göras med guide om man inte är mycket resvan. Öster ut mot la Romana och Punta Cana är det mer lyxturism och All-inclusive. Några av världens bästa Golfbanor för den som uppskattar små vita bollar och välklippta gräsmattor (märks det att jag inte spelar själv?)

Väster ut får man ta sig lite längre bort för att det ska bli intressant igen. Barahona är en sömnig stad som inte har mycket att erbjuda men fortsätter man kustvägen söderut så får man sig en minst sagt spektakulär upplevelse. Orkar man ta sig ända till Playa de las Agilas så får du den vitaste sanden och det turkosaste vattnet som lön för mödan. Stoppa ner huvudet under ytan (fördelaktigt med cyklop) så simmar de färgrikaste fiskar och sjödjur du kan tänka dig. Ta med mat och dryck. Här finns inget inom 10talet mils avstånd. Sånt gillar i alla fall jag ;-)

Men det är inte bara stränderna som du ska leta upp. Vänd blicken inåt och uppåt. Pico Eduarte är nästan 3200m över havet och kräver ett par dagar för att bestigas. Men höjden och den helt annorlunda naturen som finns här uppe kan du uppleva utan vandringskängorna. Ta dig till Jarabacoa och Constanza. Makalöst!

Men framför allt skulle jag vilja lyfta fram människorna. Dominikanerna har förmågan att få dig att känna dig välbemött och bejakad. De är inte svårt att komma hem med ett stort smile över hela ansiktet. Det är nog det som är det mest typiska med min favoritplats på jorden.

Hoppas vi kan följa varandra..
Vänligen
Frida
Av Jennyjh
6 feb. 2015 21:56
Tack för ditt inlägg Frida, det var väldigt uppmuntrande!
Vore kul att följas och om det passar med tid o datum kanske även ses i DR?
Har sökt efter det alias som skrev inlägget men inte hittat. Vore ju toppen att få kontakt med en sån person/familj. Har sett en annan medlem som varit i DR minst 27 gånger , kan tänka att det finns lite erfarenhet där med.

vänligen Jenny
8 feb. 2015 19:40
Hej Jenny! Jag hittar inte honom heller nu och det var längesen han var inloggad. Hur länge ska ni vara där?
Vänligen
Frida
Av Jennyjh
9 feb. 2015 13:59
Vi åker 9/3-27/3. Kommer troligen utgå från La Romana på sydöstra delen. Men vi vill givetvis utforska även nordsidan, jag är speciellt nyfiken på Samanáhalvön och Sosua.

/Jenny
10 feb. 2015 22:03
Ska kolla mer på de ställe du nämner imorgon. Hörde att norra sidan är det mer blåsigt och mer för dem som vindsurfar.. :)
10 feb. 2015 22:11
La romana kom jag på sa Ving var mer lugnare och så var det en liten fiskeby de rekommenderade men det är långa avstånd emellan en del platser. Jag har lovat den här gången att vara lite lugnare.. :D
Av Jennyjh
25 feb. 2015 11:35
Ja, vi kommer starta vår resa i Punta Cana, men har sen inte bestämt var vi ska.
Jag är lite kluven, vill både utforska ön men även hinna med lugn o ro. När åker ni?
9 mars 2015 18:25
Hej Akesdotter, vad trist att resten av familjen inte var lika eld och lågor som du var angående Kuba. Jag kommer gärna med förslag och råd.

Mvh Amanda
9 mars 2015 22:32
Oj, har missat ditt senaste inlägg.. Hoppas ni får en underbar resa! :-) Vi åker 25/3 Skicka gärna tips. Vi tror det blir en liten fiskeby vi åker till först och sen punta cana :-)
Av Jennyjh
21 mars 2015 03:39
Mitt varmaste tips är att ta er upp till norra sidan. Det är vackert, mer ekonomiskt och lika fina stränder. Min upplevelse är att Punta Cana är onödigt dyrt, väldigt tydligt turistvridet och platt o tråkigt.
Vi hittade ett boende i costambar, strax utanför Puerto Plata. 5 min promenad till stranden, pool på gården, ett tiotal restauranger inom 10 minuters promenad, närmaste affär 4 minuter bort.
Hoppas ni får en underbar resa!
21 mars 2015 07:22
Hej Jenny!
Tack för ditt tips. Vi har bokat i Punta Cana en resort första 14 dagarna. Det var bokat överallt så vi vågade inte vänta tills vi kom dit.. Sista veckan ska vi hålla öppen. Vi fick tipset att vi kunde lika gärna utgå därifrån och göra utflykter..
Har ni varit på några utflykter?
Hur har vädret varit?
Vänligen
Frida
Av Jennyjh
22 mars 2015 03:19
Det finns många utflykter att göra från punta cana. Mycket kan du hitta online, och då är det 3 ggr så dyrt som på plats. Nu vet jag ju inte vilken reskassa ni har, men vi försöker göra så mycket som möjligt för så lite som möjligt, om du förstår vad jag menar?
Punta Cana är vackert, men platt. Personligen föredrar jag mer vegetation, mer böljande kullar. O det hittade vi på norra sidan.
Vi har hankat oss fram på skolspanska och jag tror mycket hade varit enklare om vi kunnat språket bättre, då det är ganska dåligt med engelska utanför resorterna.
Vädret har varit varmt, mellan 22 och 30° varje dag. Hittills har det regnat en fm, annars bara nattetid. Vid kusten har det varit en välkommen bris.
22 mars 2015 17:31
Hej Jenny!
Jo det vill man gärna att det ska vara bra priser. Det är dyrare att bo på resort i DR om man jämför med Mexico. Har ni köpt utflykter av säljare som håller till på stranden? Hur långt är det att åka från Punta Cana till Norra delen? Har ni tagit taxi?
GIck flygresan bra måste jag fråga? Vi ska åka från KÖpenhamn- Munchen sen från Muchen - Dr
Vi kämpar med vår 10 årige som just nu här hemma som har blivit så flygrädd!!
//Frida
Av Jennyjh
23 mars 2015 03:17
Vi hade tur o fick en chaufför som körde oss gratis i hyrbil (vi betalade bilen o bensinen) det tog några timmar att åka, runt 8, men då stannade vi några extra gånger o tanka o fixa mat också.
Vi valde att inte göra så mycket i Punta Cana, men ska till Ocean world nu i veckan och även testa på Linbanan från bergen.

Flygresan gick över förväntan bra, med två små barn som flyger för första gången! Vi reste från Arlanda till Paris och sen vidare till DR

Allt här är förhandlingsbart , så godta inte det första bud ni får, på nåt :-)

Hoppas det löser sig med 10-åringen!
3 apr. 2015 18:01
Hej Jenny!
Hoppas ni är nöjda med semestern!?
Vår flygresa gick så bra!!
Vi har varit i Punta Cana i 9 dagar nu.
Igår var vi en heldag på utflykt till Sauna, såå fint!! 🌴☀️ Vi ska nog ta en utflykt på tisdag ut på landet. Se plantagen , barnen som går i skola, rida mm.
Vi har träffat en som kanske kan köra oss till La Romana på tisdag. De flesta rekommenderar det härifrån. Då vi kanske väljer att bo där sista veckan.
Därifrån lan man gå ut och strosa omkring på kvällen. Utanför i Punta Cana finns inte mycket. Vi är ändå nöjda, fint ställe, god mat och aktiviteterna älskar barnen! Om vi ska bo i La romana funderar jag på att åka själv med buss en dag till Santa Domingo.
Har ni några tips att ge oss?
Vänligen
Frida
6 apr. 2015 13:02
Hej, Planerar att åka till Dominikanska republiken nästa vinter och skulle vilja ha tips på vilken valuta man ska växla till. Får man föra in Dominikanska pesos och hur mycket ( har läst 20 000 pesos). Av tidigare erfarenhet så brukar det vara bäst att betala i landets valuta istället för USD men hur är det i Dominikanska?
Av Jennyjh
8 apr. 2015 13:30
Personligen är jag inte så förtjust i storstäderna. Santo domingo är stor, mycket folk och mycket trafik.
Så jag är inte riktigt rätt att tipsa där.
Hoppas ni har det toppen Frida!!
Av Jennyjh
8 apr. 2015 13:38
Äp >Citerat från Tittin66:
Hej, Planerar att åka till Dominikanska republiken nästa vinter och skulle vilja ha tips på vilken valuta man ska växla till. Får man föra in Dominikanska pesos och hur mycket ( har läst 20 000 pesos). Av tidigare erfarenhet så brukar det vara bäst att betala i landets valuta istället för USD men hur är det i Dominikanska?
Kul att ni valt Dominikanska republiken!
Vi åkte med både USA och dom pesos,( mer än 20000.)
På de flesta större utflyktsorterna funkar det med båda valutorna. Kommer du ifrån turiststråken och mer in i de 'riktiga' Dominikanska områdena är det pesos som gäller.
Taxi tar gärna usd. Går även på vissa butiker, men där kan du få växeln tillbaka i pesos och växlingskursen kan vara generös :-)
Åker ni reguljärt är det bra att ha usd att betala turistvisum med. Åker ni charter står oftast arrangören för det.
Mitt tips är väl att ha med lite usd, men mest dom pesos :-)

Hoppas du blev lite klokare :-)

Vänligen
Jenny
9 apr. 2015 17:13
Hej Jenny, tack för tipset om vilken valuta man behöver. Har du varit i Punta Cana? Har aldrig varit i DR och blev tipsade om att Punta Cana skulle vara bra. Kommer att åka med Ving ditt och bo på all inklusive . Vill dock åka ut lite och hade tänkt hyra chaufför på plats.
28 nov. 2016 17:41
Hur va la romana?? Åker den 15 december till Punta cana! >Citerat från Akesdotter:
Hej Jenny!
Hoppas ni är nöjda med semestern!?
Vår flygresa gick så bra!!
Vi har varit i Punta Cana i 9 dagar nu.
Igår var vi en heldag på utflykt till Sauna, såå fint!! 🌴☀️ Vi ska nog ta en utflykt på tisdag ut på landet. Se plantagen , barnen som går i skola, rida mm.
Vi har träffat en som kanske kan köra oss till La Romana på tisdag. De flesta rekommenderar det härifrån. Då vi kanske väljer att bo där sista veckan.
Därifrån lan man gå ut och strosa omkring på kvällen. Utanför i Punta Cana finns inte mycket. Vi är ändå nöjda, fint ställe, god mat och aktiviteterna älskar barnen! Om vi ska bo i La romana funderar jag på att åka själv med buss en dag till Santa Domingo.
Har ni några tips att ge oss?
Vänligen
Frida