Tips 40-årsdag i Istanbul?

Av Ebbisen
8 apr. 2013 11:02
Visningar: 1310
Hej!
Jag och min sambo har fått barnledigt för att fira min 40-årsdag. Vi anländer Istanbul torsdag 27 juni klockan 16 och åker hem lördagen 29 juni klockan 14. Två nätter alltså, en hel dag.
Vi kommer bo på Pera Palace Hotell i Beyoglu.
Nu är frågan: Vad ska vi göra? Vad hinner man med? Vill inte ägna dagen åt att sitta fast i turistfällor, köer eller liknande, inte heller åt att sitta i en taxi och avgaser hela dagen.

Funderar över om vi ska ta en båt till Prinsöarna eftersom vi gillar vatten, natur, bad och i viss mån lugn och ro, hinner man det eller går hela dagen då? Varifrån åker man? Måste det bokas innan? Vilken kortare båttur rekommenderas om inte Prinsöarna skulle hinnas med?

Tjusiga byggnader, vill inte ägna hela dagen åt det, men nått ska man ju se. Vad är vackrast? Och när, dag eller kvällstid? Suleymanmoskén? Och vad finns i närheten av Pera? Eller nära där man tar båt?

Turkiska bad, tips? Finns ngt bra i närheten av Pera?

40-årsmiddagen. Ska vara fin såklart, men inte sådär snobbigt fancy, snarare mysigt och eller med utsikt. Tips?

Tips på andra bra mysiga restauranger för frukost, brunch, lunch, middag, gärna nära Pera (eller kanske på Prinsöarna?).

Fin promenadväg? Nära Pera? Någon park eller så? Eller längs vattnet? Och ngn angränsande restaurang som mål?

Alltså gillar vatten, natur men också mysiga gränder, utsikter, vackra byggnader, vill dock slippa alltför mycket trafik, stök och logistik.

Tacksam för alla tips för hur dessa dyrbara timmar spenderas allra bäst!
Av Zahide
8 apr. 2013 15:53
Jag åker till Istanbul på fredag. Förhoppningsvis har jag några bra tips att ge dig efteråt.
Jag funderar också på att åka till prinsöarna, men vi får se om tiden räcker till och hurudant vädret är.

Om ni vill hålla er till vattnet, kanske ni kan åtnjuta middagen på Bosporen? Ordnas ju kryssningar både dags- och kvällstid.
Av Ebbisen
8 apr. 2013 17:51
Ja tack, det hade ju varit super! Middag på Bosporen låter härligt.
Ha en underbar resa och återkom som sagt gärna!
Av Lho
8 maj 2013 14:39
Hej, jag var där förra helgen...det var en fantastisk resa.

Vi kan åka båt till Kadiköy som kostar knappt 12kr dvs. 3Lira...och därifrån kan ni ta båt till Princöarna.
Vi åkte mycket båt, från Europeiska sidan till andra sidan men på egen hand....o det är enkelt att köpa jetong-biljett vid hamnen..om man inte vill betala 15 euro för 2 timmars båtresa:-(((( som dem flesta säljer vid båthamnen (vi tyckte att det var dyrt och inte värt pengarana).

Ortaköy är fint om man vill ut och äta lite lyxigare!
Njut av Instanbul...tänk inte så mycket på vart du ska gå....vart man än går så är det fint.... mycket folk överallt.

Ett tips ocå!!!

Om du inte vill GÅ ta spårvagn istället...funkar också som båtbiljett-JETONG som man själv köper i Jetongautomater vid spårvagnshållplatser finns såna) du kan alltid be om hjälp om du inte vet hur automaten fungerar. Med spårvagnen går det mycket fortare och man kan ta sig från gamla stan till andra sidan till Beyoglu för bara 12kr=3 Lira.

Mycket trafik så Taxi funkar inte alltid så bra.
Men ta taxi från flygplatsen till hotelet smidigt och bra...kostar mellan 40-50 Lira fast pris..!!!!!
Av Annl
8 maj 2013 16:00
Någon skrev att taxi inte funkar så bra och det är alldeles korrekt och man blir dessutom lurad hela tiden. Mycket tröttsamt!

Istanbul är en väldigt spännande stad och jag skulle satsa på Haga Sofia och Blå moskén - fantastiska kulturskatter. Dessutom får du inte missa stora basaren och egyptiska basaren - occkså väldigt mycket Istanbul. Och så ett turkiskt bad - det gjorde vi dessvärre inte när vi var där eftersom barnen inte ville det och det är lite synd att vi missade det kan jag tycka.
Av Zahide
8 maj 2013 21:51
Jag har också skickat lite info åt dig för några veckor sedan i ett privat meddelande.
Ser att du ännu inte har öppnat det.
Av Ebbisen
12 maj 2013 15:09
Tack snälla ni som har tagit er tid och svarat. Super!
Lho, Bra, då får man åka spårvagn istället! Och båt!
Annl, då tror jag vi tar oss till både haga sofia och blå mosken, för de ligger ju bredvid varandra va?!
Zahide, jag har skrivit ett mail till dig :-)
Jag tror vi sparar prinsöarna till en längre vistelse och kanske till och med bo där då.
Nuvarande plan är:
Torsdag
-anländer pere palace 16.00
-spårvagn till haga sofia och blå msoken
-båttur med middag på bosporen (för det var en ide va?!)
Fredag:
-Båttur
-turskiskt bad (något tips gärna i närheten av pera-området?)
-middag takresturang Ortaköy (någon särskild?)eller 5 inci kat (som svd tipsat om!) Behöver man förboka tror ni?
Låter det bra, tycker ni?
Vänliga hälsn Titti
13 maj 2013 11:11
Grattis, Pera Palace är urtjusigt! Ni kan fråga conciergen i receptionen om råd och tips. Det finns hamam nära gågatan Istiklal vid Galatasaray, som ju ligger nära hotellet. Galata tornet ligger också nära och har fin utsikt över jättestaden. Prinsöarna hinner ni inte med, men en tur på Bosporen är ett måste och kanske ett restaurangbesök till en Ocakbasi, där ni sitter runt en stor avlång grill och tittar på när kocken grillar era kycklingvingar eller grillspett!