Till New York med 13-årig dotter. Rimligt boende?

5 maj 2014 08:44
Visningar: 1583
Har en dotter som fyller 13 i sommar och som älskar shopping och hon skulle bli sjukt glad för en sväng till NYC. Kollade först färdiga paket med tex Ving och det skulle landa på ca 20.000kr för en långweekend och det känns ju i tuffaste laget som en present även om jag såklart också kommer få det trevligt. Kollade sedan Norweigan och hittade flyg för oss båda i september onsdag-söndag för knappt 9.000kr så det är ju klart överkomligt men sedan kommer vi till boende. Jag har sökt på den här sidan om olika boende och det verkar finnas gott om kunniga hjälpsamma människor så jag hoppas att ni inte tar illa upp om jag frågar något som många redan frågat. Gör man bort sig om man bokar boende i tex Seacaucus? Hittade tex Meadowlands Plaza för oss två onsdag-söndag för 3.000kr och då har man både frukost och eget badrum. Känns ju som att man då får pengar över att åka både taxi och tåg med. Vi kommer ju självklart ta oss in till Manhattan varje dag men hotellen där verkar ligga upp mot 10.000kr för oss två fyra nätter i september. Om någon har något smultronställe på Manhattan som INTE kostar 10.000kr så tar jag självklart gärna emot det. Tryggt och rent är viktigast. Eget badrum såklart ett jätteplus men jag börjar inse att det blir tufft. Oerhört tacksam för tips.
Av Jo84
5 maj 2014 19:28
Har ni/du varit i New York tidigare? Tänkte hur pass bra du hittar?

Seacaucus ligger lite off enligt mig och det blir krångligt att ta sig in till Manhattan, om de inte gjort om linjenätet sedan jag kollade sist. Taxi funkar ju alltid men det är mycket trafik i New York och det kan ta tid + att pengarna tickar iväg. Skulle i så fall hellre välja Newark, Brooklyn eller Jersey City som har bättre kollektiva förbindelser in till Manhattan.

Bor ni i Newark eller Jersey som ligger i en annan delstat måste ni åka PATH tåget från Newark Penn Station in till Manhattan (tar runt 30-40 min om jag inte missminner mig helt). Stannar först vid World Trade Center stationen och sedan på 33rd Street vilket ligger bredvid New York Penn Station mitt i smeten på Manhattan. Jag är nästan helt hundra på att det skulle ta längre tid att pendla från Seacaucus och vara "jobbigare".

Kan rekommendera Best Western Robert Treat Hotel i Newark. Ligger ca 10 min promenad från Newark Penn station där pendeltåget går till Manhattan. Fräscha rum med privat badrum och sköna sängar + gratis Wifi. Ett till plus är att de har en gratis shuttelbus till/från flygplatsen. Finns en del uteliggare i parken mellan hotellet och tågstationen men man måste nödvändigtvis inte gå igenom parken. Ni lär ju förmodligen inte vara ute mitt i natten heller så det är inget att vara rädd för. Dom stör inte er om inte ni stör dom, jag tyckte aldrig att det kändes obehagligt även om jag gick igenom den parken sent på kvällarna. De har mycket bra priser också runt 3-4000.

Finns även ett Hilton precis bredvid Newark Penn station som inte heller är svindyrt.
Hotel Pennsylvania inne på Manhattan kan vara ett alternativ ifall ni vill bo inne på Manhattan ändå. Inte speciellt flashigt alls men det man behöver finns - sängar, TV och eget badrum. Så klart så kostar det minst det dubbla, men å andra sidan får ni upplevelsen av att bo på Manhattan.

Frukost i USA på "billigare" hotell är oftast inte mer än en muffin och en kopp blaskigt kaffe. Du vet säkert bättre än mig vilken typ av frukost som ingick på det hotellet i Seacaucus, men förvänta dig inte för mycket.

Tänk på att Norwegian tar betalt för mat ombord samt incheckat baggage också.

Trevlig resa! :)
Av Hkn
5 maj 2014 20:13
Hej Fredrik,
kan du tänka dig att åka något lite senare än i september?
Prisbilden från juli till augusti är betydligt mer sansad.

Sent i september har FN:s generalförsamling sitt årliga öppnande, vilket påverkar hotellpriserna i hela staden.
Prisbilden sansar sig något i oktober med en peak runt New York Marathon (2 november i år). Sedan blir det dyrare klättra uppåt igen mot Thanksgiving.

Att bo på Manhattan är en rejäl fördel om ni inte vill spendera en massa tid på tåg och i taxibilar (att hitta de gröna bilar som kör till andra boroughs är inte alltid så lätt).

Hotellpriser styrs mer än något annat av tillgång och efterfrågan, och att undvika september och då framför allt den sista veckan är en god idé om du vill spara lite cash.

Best,

:: hkn ::

PS. Ser t ex att ett av mina favorithotell – the Marlton – har rum för 7552 kr för fyra nätter (17-21 sept).
Kanske inte vad ni tänkt er prismässigt, men i alla fall rejält under 10 lax. Min recension av hotellet: http://www.guidebook.se/archives/4632
5 maj 2014 20:24
Tack båda. Har varit i NY en gång men det var länge sedan. Då bodde jag på Edison på 47:e gatan. Men vi snackar 80-tal då. Känns mer och mer som att Secaucus inte är ett alternativ då. Hittade ett hotell i Brooklyn som såg schysst ut och det ligger ju bättre till.

September är absolut inget måste utan bara något jag började kika på men visst kan oktober vara ett alternativ. Det borde väl fortfarande vara rätt ok strosarväder där då?

Ska kolla lite Manhattan-alternativ igen fast i oktober.
Av Hkn
5 maj 2014 20:48
Citerat från Fredrikuppsala:

September är absolut inget måste utan bara något jag började kika på men visst kan oktober vara ett alternativ. Det borde väl fortfarande vara rätt ok strosarväder där då?

Ska kolla lite Manhattan-alternativ igen fast i oktober.
Jodå.
Kolla lite väderdata och du ser att temperaturerna i september är 14-23° C och i oktober 8-17°.
En viss skillnad men absolut strosarvänligt, om du frågar mig.

Tipset när du kollar hotell i andra boroughs är att se hur nära de ligger tunnelbanan. Det kommer att påverka allt ni gör. Och glöm inte att Brooklyn är ruskigt stort (USAs fjärde största om stadsdelen skulle räknas som en 'egen' stad.). Där finns också bra och dåliga områden, vilket nästan inte existerar på Manhattan.

:: hkn ::
Av Sisso
5 maj 2014 21:06
Vi bodde på YMCA Vanderbilt

Fantastiskt läge på Manhattan.Vi kunde gå till det mesta och shoppinggator, 5th Aveny och Time square var bra en kort promenad från vandrarhemmet.

Enkel standard, delade bad i hallen. Men bra ordnat, 24h reception och trevliga människor. Finns pool på bottenvåningen. Pris och läge var oslagbart därför skulle jag lätt kunna bo där igen.
5 maj 2014 21:36
Citerat från Sisso:
Vi bodde på YMCA Vanderbilt

Fantastiskt läge på Manhattan.Vi kunde gå till det mesta och shoppinggator, 5th Aveny och Time square var bra en kort promenad från vandrarhemmet.

Enkel standard, delade bad i hallen. Men bra ordnat, 24h reception och trevliga människor. Finns pool på bottenvåningen. Pris och läge var oslagbart därför skulle jag lätt kunna bo där igen.
Intressant. 3.648kr för oss två onsdag-söndag både september och oktober. Var det fräscht?
5 maj 2014 21:39
Citerat från Hkn:
Citerat från Fredrikuppsala:

September är absolut inget måste utan bara något jag började kika på men visst kan oktober vara ett alternativ. Det borde väl fortfarande vara rätt ok strosarväder där då?

Ska kolla lite Manhattan-alternativ igen fast i oktober.
Jodå.
Kolla lite väderdata och du ser att temperaturerna i september är 14-23° C och i oktober 8-17°.
En viss skillnad men absolut strosarvänligt, om du frågar mig.

Tipset när du kollar hotell i andra boroughs är att se hur nära de ligger tunnelbanan. Det kommer att påverka allt ni gör. Och glöm inte att Brooklyn är ruskigt stort (USAs fjärde största om stadsdelen skulle räknas som en 'egen' stad.). Där finns också bra och dåliga områden, vilket nästan inte existerar på Manhattan.

:: hkn ::
Jo Manhattan får det bli. Men det är ju svårt. Vi kommer ju inte ränna ute om kvällarna och då kanske man trots allt får kosta på sig ett "riktigt" hotellrum eftersom det kommer bli en del tid där. Å andra sidan är det ju pengar som kunde gå till roligare saker där också. Svårt som sagt....
Av Birgere
6 maj 2014 00:27
På Hotwire hittar du *** hotell o uppåt på Manhattan för 4 dagar i September rån 5600SEK inkl alla avgifter.
6 maj 2014 11:39
Kolla Z hotel på Long Island vid Queensborough bridge, de har gratis transfer till Lexington Avenue varje dag vilket tar 5 minuter sen är ni mitt i smeten.
6 maj 2014 14:05
Tack Birgere. Skulle trots allt kännas lite bättre att veta exakt vart man hamnar när man reser med barn.

Newyorkchic!

Det såg RIKTIGT intressant ut. Kollade datum i oktober som dessutom (iaf en dag) sammanfaller med dotterns höstlov. Fyra nätter för oss för 5.910kr med privat badrum. Såg ju faktiskt ganska fräscht ut också och som du skriver ligger det ju vid bron och därför nära Manhattan.

Hkn:

Det du skriver om gröna bilar som kör till andra boroughs hade jag totalt missat. Fasen vilken bra sida. Men det här ligger ju precis på andra sidan bron, tror ni inte att man kan ta en vanlig Yellow Cab till hotellet från Manhattan då? Säkert perfekt med shuttle-bussen in till Manhattan men det kunde ju vara skönt med en taxi tillbaka. Dottern lär ha en del att bära på då.....

Flyg med Norwegian för oss två t&r inklusive mat och incheckat bagage, fyra nätter på Hotel Z Long Island skulle landa på totalt 16.646kr för oss två. Svårslaget eller?
Av Sisso
6 maj 2014 14:38
Intressant. 3.648kr för oss två onsdag-söndag både september och oktober. Var det fräscht?
Det ær 6 år sedan jag bodde dær. Inte jættefræscht, men OK. Tror man kan vælja på en hel del olika rum før att uppgradera till det bættre. Jag åkte ner till poolen och duschade på morgonen. Dær var det fræscht och fint i ordning.

Jag skulle gærna bo dær igen...dock inte min man som ær mer kræsen och av den "privata" sorten :)
Av Hkn
6 maj 2014 15:43
Citerat från Fredrikuppsala:
Hkn:

Det du skriver om gröna bilar som kör till andra boroughs hade jag totalt missat. Fasen vilken bra sida. Men det här ligger ju precis på andra sidan bron, tror ni inte att man kan ta en vanlig Yellow Cab till hotellet från Manhattan då? Säkert perfekt med shuttle-bussen in till Manhattan men det kunde ju vara skönt med en taxi tillbaka. Dottern lär ha en del att bära på då.....
Klarspråk: Taxi i New York suger.

De enda ställena utanför Manhattan som man är säker att få en Yellow Cab till och från är flygplatserna (JFK, EWR, LGA). På andra ställen kan det vara notoriskt svårt att få en bil – än mindre är det självklart att få chauffören att köra till vissa adresser. Och det är högst osäkert om föraren vill ta dig över bron – eftersom det kan ta 10-15 minuter för honom att få en ny körning, jämfört med en eller ett par minuter inne på Manhattan.

So, what about the gröna taxibolaget?
Eftersom det varit skitsvårt att få tag på en gul taxi i Brooklyn, så startade man det gröna bolaget. De servar alla boroughs utom Manhattan söder om Harlem.
Vilket betyder att de giftgröna bilarna gladeligen plockar upp dig i Bronx, Brooklyn, Queens, Staten Island eller Manhattan norr om 110th St. men inte gärna kör dig till södra Manhattan eftersom de enligt reglerna inte kan ta upp passagerare där.

Taxi mellan 16 och 17?
Du kan räkna med att yellow cab-chaufförerna går på/av sina skift mellan 16 och 17. Alltså exakt den tid då bilarna behövs som mest. Vid den tiden är det upp till 20-30% färre bilar på Södra Manhattan. Planekonomi när den är som sämst i the Land of the Free.

Sorry to be bringer of bad news...

:: hkn ::

Officiell information om green cabs:
http://www.nyc.gov/html/tlc/html/passenger/shl_passenger.shtml

En längre artikel om green cabs:
http://www.forbes.com/sites/johngiuffo/2013/09/30/nycs-new-green-taxis-what-you-should-know/

Och några rader om varför taxibilarna försvinner när de behövs som mest:
http://www.nytimes.com/2011/01/12/nyregion/12taxi.html?_r=0
6 maj 2014 22:25
Hej! Kan rekommendera The Belvedere hotel . Bodde där i helgen. Nära Central park, time square och all shopping. Ändå på en lugn gata. Köp inte frukost, finns billigare utanför dörren. Och kolla alla kvitton på restauranger mm..
Av Peter_o
6 maj 2014 22:33
Men snälla nån... Klart ni ska bo på Manhattan.

Ett problem med de billigare hotellen är dock att det ofta bara är en dubbelsäng i ett relativt litet rum. Men som du säkert redan läst så rekommenderar jag http://www.sihnyc.org/

De har i förhållande till priset (150 dollar/natt i dubbelrum med privat bad) stora rum och alltid två enkelsängar, vilket jag tror dottern uppskattar.

Själv var jag där på nyåret med ett barnbarn och tar man in på rum med toa och dusch i korridoren och kan visa att barnet är studerande så behöver man bara betala för enkelrum, alltså kring $100/natt.

Hotellet (egentligen Gesthouse, men det spelar ingen roll) ligger vid Union Square. Frukost äter man på flera ställen runt Union Sq (fråga så tipsar jag). Det finns många affärer runt torget och både uppåt och nedåt härifrån.

/PeterO
7 maj 2014 07:16
Citerat från Peter_o:
Men snälla nån... Klart ni ska bo på Manhattan.

Ett problem med de billigare hotellen är dock att det ofta bara är en dubbelsäng i ett relativt litet rum. Men som du säkert redan läst så rekommenderar jag http://www.sihnyc.org/

De har i förhållande till priset (150 dollar/natt i dubbelrum med privat bad) stora rum och alltid två enkelsängar, vilket jag tror dottern uppskattar.

Själv var jag där på nyåret med ett barnbarn och tar man in på rum med toa och dusch i korridoren och kan visa att barnet är studerande så behöver man bara betala för enkelrum, alltså kring $100/natt.

Hotellet (egentligen Gesthouse, men det spelar ingen roll) ligger vid Union Square. Frukost äter man på flera ställen runt Union Sq (fråga så tipsar jag). Det finns många affärer runt torget och både uppåt och nedåt härifrån.

/PeterO
Tack Peter. Kollade upp det nu och det ser också jädrigt intressant ut. Klart att det vore skönt att bo på Manhattan. I synnerhet med det ev taxistrul det kan medföra om man INTE gör det. Mitt första datum jag har kollat på så fanns det inga rum men om jag kollar längre fram i oktober så fanns det både dubbelrum med privat bad samt enkelrum med extrasäng fast då delat bad. Är det fräsch och så? Hittade väldigt lite info om rummen på hemsidan. Det är ju inget utpräglat hotell precis som du skriver. Vet du hur det är med TV på rummen och wifi? Du kan ju tänka dig vad det skulle instagrammas från dotterns telefon......
7 maj 2014 07:19
Citerat från Lotoflove:
Hej! Kan rekommendera The Belvedere hotel . Bodde där i helgen. Nära Central park, time square och all shopping. Ändå på en lugn gata. Köp inte frukost, finns billigare utanför dörren. Och kolla alla kvitton på restauranger mm..
Ser jättefint ut Lotoflove men utanför vår budget tyvärr. Det lär ju rulla en del shoppingslantar väl på plats också.
Av Peter_o
7 maj 2014 08:55
Citerat från Fredrikuppsala:

Tack Peter. Kollade upp det nu och det ser också jädrigt intressant ut. Klart att det vore skönt att bo på Manhattan. I synnerhet med det ev taxistrul det kan medföra om man INTE gör det. Mitt första datum jag har kollat på så fanns det inga rum men om jag kollar längre fram i oktober så fanns det både dubbelrum med privat bad samt enkelrum med extrasäng fast då delat bad. Är det fräsch och så? Hittade väldigt lite info om rummen på hemsidan. Det är ju inget utpräglat hotell precis som du skriver. Vet du hur det är med TV på rummen och wifi? Du kan ju tänka dig vad det skulle instagrammas från dotterns telefon......
WiFi fungerar inte på rummen, men det finns både WiFi och två PC till förfogande ovanför loobyn. De har alltid kaffe för 25 cent om man är sugen. TV och handfat på rummen. Inget problem med toa och dusch i korridoren (tycker jag). Jag tror det bara är dubbelrummen som har kylskåp. Trots allt skulle jag nog rekommendera dubbelrummet, men tar ni enkelrum, med extra säng, så bör du ha med skolbetyg (eller annat intyg) för att få det billigare priset. Du kan boka via epost, också men då måste du skicka kontouppgifterna vis epost (jag brukar skicka hälften i var sitt brev och det har fungerat 10 gånger...).

Att det är en lutheransk kyrka som driver stället märker man inget av.

Som sagt, det är absolut värt att kunna gå ut direkt till folklivet på Manhattan. Det finns frukostställen vid Union Square som öppnar kl 6. Första dagen brukar man vara ute kl 7.

/PeterO
Av Peter_o
8 maj 2014 10:10
Ett tips till, tänk på att jet leg efter hemresan är värre än den man får på resan dit. Därför kan det vara en god idé att stiga upp tidigt alla dagar i NY. Efter en tidig frukost kan du ju avsätta en timme vid datorn för instagram och planering av dagen.
/PeterO
8 maj 2014 10:23
Hej igen Peter

Det blir ju inga sena kvällar för oss så gå upp tidigt blir nog inga problem. Var för övrigt i mailkontakt med hotellet igår och fick grymt snabba klara svar fast det var mitt i natten där. Har kollat på tvåbäddsrummen med privat bad så det blir ett sådant. Satt med fingret på bokarknappen igår men vid en sista SMS-kontakt med hustrun så började hon vackla så nu KAN det bli London i stället och då med både dotter och hustru. Det blir helt enkelt för dyrt för oss alla tre att åka till NYC. Ska diskutera saken mer. NYC är ju så grymt mycket läckrare på alla sätt och vis.

Tack igen för dina tips och visst fasen blir det Seafarers om det blir New York.
8 maj 2014 10:32
Citerat från Fredrikuppsala:
Vet du hur det är med TV på rummen och wifi? Du kan ju tänka dig vad det skulle instagrammas från > dotterns telefon......
Fredrik gratis wifi har du å de allra flesta snabbmat/kaffeställen som Starbucks, McDonalds och även bokaffären Barnes & Nobles. Så problem att vara uppkppload mellan varven kommer ni aldrig att ha.

Nu finns de de som viftar med ett varningens finger vad gäller publika wifi-nät. Jag tror dock att så länge man använder appar för instagram, facebook o s v så är risken mindre än via websidan. Det finns risker med allt så jag väljer att strunta i dem som varnar för publika nät.
Av Peter_o
8 maj 2014 16:09
Är det mitt i terminen och du tänkt åka dit en onsdag och hem lördag em (landar i Sverige söndag) för att dottern ska gå till skolan på måndag så är jag mycket tveksam till om det är vettigt. Det blir bara 2 hela dagar i NY. London eller Berlin borde nog vara att föredra.

/PeterO
8 maj 2014 16:23
Citerat från Peter_o:
Är det mitt i terminen och du tänkt åka dit en onsdag och hem lördag em (landar i Sverige söndag) för att dottern ska gå till skolan på måndag så är jag mycket tveksam till om det är vettigt. Det blir bara 2 hela dagar i NY. London eller Berlin borde nog vara att föredra.

/PeterO
Nej tanken är onsdag och hem söndag (landar måndag). Landar NY onsdag kl 20 och lämnar söndag 21:35 så det skulle isf bli fyra dagar vilket skulle räcka för oss.

Blir ett snack med hustrun ikväll...
8 maj 2014 16:25
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Fredrikuppsala:
Vet du hur det är med TV på rummen och wifi? Du kan ju tänka dig vad det skulle instagrammas från > dotterns telefon......
Fredrik gratis wifi har du å de allra flesta snabbmat/kaffeställen som Starbucks, McDonalds och även bokaffären Barnes & Nobles. Så problem att vara uppkppload mellan varven kommer ni aldrig att ha.

Nu finns de de som viftar med ett varningens finger vad gäller publika wifi-nät. Jag tror dock att så länge man använder appar för instagram, facebook o s v så är risken mindre än via websidan. Det finns risker med allt så jag väljer att strunta i dem som varnar för publika nät.
Tack. Rent statistiskt lär ju risken vara minimal att råka ut för något bara för att det är öppna nät. Peppar Peppar.
Av Peter_o
8 maj 2014 16:39
Citerat från Fredrikuppsala:

Nej tanken är onsdag och hem söndag (landar måndag). Landar NY onsdag kl 20 och lämnar söndag 21:35 så det skulle isf bli fyra dagar vilket skulle räcka för oss.

Blir ett snack med hustrun ikväll...
OK, då kan jag kanske skrämma upp dig med följande: Jag åkte med Norwegian efter nyåret i är och i stället för avgång 21:35 så blev det vid 02-snåret. Det dröjer nog ett tag innan jag åker med det bolaget igen.

/PeterO
8 maj 2014 19:10
Själv ska jag bo på Hotel Pennsylvania för fjärde gången i sommar.. bättre läge finns inte, alla bussar o tbanor o pendeltåg går max ett kvarter bort..Alldeles vid shoppingen på 34th street. Ganska slitet men det funkar. De städar o byter handdukar. Bra pris för att vara hotell på Manhattan. Nu bokade jag via deras hemsida i sommar, då fick man med Wifi (10,95 USD/dygn annars) o frukost för ungefär samma som man får betala utan någoot av det på hotell-sidorna.. http://www.hotelpenn.com/

Kompisar har bott på Edison typ förra året o tyckte det var OK oxå..
9 maj 2014 13:27
Mina vänner bodde på Hotel Z ons-sön och tyckte det var perfekt fastän det låg en bit ifrån.

Jag har bott på:
Waldorf Astoria
Residence Inn New York Manhattan/Times Square
Courtyard New York Manhattan/Herald Square (rekommenderar verkligen!!)

Till årets NY resor har jag bokat:
Residence Inn New York Manhattan/Midtown East
Grand Union
Lägenhet vid Bryant Park

Måste skryta lite och berätta att för årets vinterresa till NY har vi betalat 5200 kr per person flyg + boende 10 dagar hehe ;-)
15 maj 2014 08:24
Tjoho! Stort tack alla. Nu är det bokat. Efter många om och men så blev det en måndag-fredag i november på Seafarers. Rum med två sängar och privat badrum fyra nätter för 505$ känns ju väldigt överkomligt. Flyget om det håller tiden landar i NY måndag kväll kl 20 och går hem fredag kväll kl 21:30 så vi får fyra dagar på Manhattan.

Nu är bara frågan hur jag ska kunna hålla tyst fram till dotterns födelsedag.....
Av Peter_o
15 maj 2014 20:47
Citerat från Fredrikuppsala:
Tjoho! Stort tack alla. Nu är det bokat. Efter många om och men så blev det en måndag-fredag i november på Seafarers. Rum med två sängar och privat badrum fyra nätter för 505$ känns ju väldigt överkomligt. Flyget om det håller tiden landar i NY måndag kväll kl 20 och går hem fredag kväll kl 21:30 så vi får fyra dagar på Manhattan.

Nu är bara frågan hur jag ska kunna hålla tyst fram till dotterns födelsedag.....
Kul att du valde Seafarers! (Som sagt, rabatten jag talat om gäller inte dubbelrum, men det är ju i alla fall inte så dyrt där).

Du får väl be om mer tips då tiden närmar sig om du känner för det, men jag vill passa på att nämna ett bra frukostställe redan nu;

Om du går 15th Street fram till Union Square och viker av vänster så har du ett ställe som heter 'au bon pain' efter några meter. Du har då passerat en Starbuck (som ligget i det hörn du just svängde om) och ett annat matställe som också är bra, kommer dock inte ihåg namnet. Starbuck är nog inget för en 13-åring men de andra två är bra. Och ni kan säkert få en soppa där första kvällen om ni vill ha något på kvällen. Jag tror båda öppnar kl 6 på vardagsmornar.

Till frukost rekommenderar jag en bagel men ägg och bacon. De har flera brödsorter att välja bland, Vid frukost-tid har de specialpris på bagel och kaffe, så bu kan ta en stor mugg till samma pris som en mindre mugg, men jag tvivlar på att du orkar dricka upp den :) Dottern har lite andra drycker att välja bland.

/PeterO
16 maj 2014 06:52
Tack för det Peter. Frukosttipset tar jag till mig och jag är som sagt tacksam för alla tips. Var trots allt 27 år sedan jag var där....

Den gången åkte jag med syrran (obegripligt hur våra föräldrar vågade släppa iväg oss) och efter att ha landat på JFK så blev vi mer eller mindre haffade av en kille som ville köra oss till Manhattan och trots att vi läst att man bara skulle åka med en Yellow cab så åkte vi med honom och det blev såklart alldeles för dyrt. Men som 16-årig blåögd svensk så blev det så. Tänker inte göra om samma misstag men vad tycker du? Ska man ta en gul bil till Seafarers eller är det lika bra med tåg/buss och sedan taxi? Vi lär ju vara lite trötta och dottern är som sagt 13 så det kanske är värt att bli körd ända fram? Stor skillnad i pris?
Av Peter_o
16 maj 2014 08:53
Citerat från Fredrikuppsala:
Tack för det Peter. Frukosttipset tar jag till mig och jag är som sagt tacksam för alla tips. Var trots allt 27 år sedan jag var där....

Den gången åkte jag med syrran (obegripligt hur våra föräldrar vågade släppa iväg oss) och efter att ha landat på JFK så blev vi mer eller mindre haffade av en kille som ville köra oss till Manhattan och trots att vi läst att man bara skulle åka med en Yellow cab så åkte vi med honom och det blev såklart alldeles för dyrt. Men som 16-årig blåögd svensk så blev det så. Tänker inte göra om samma misstag men vad tycker du? Ska man ta en gul bil till Seafarers eller är det lika bra med tåg/buss och sedan taxi? Vi lär ju vara lite trötta och dottern är som sagt 13 så det kanske är värt att bli körd ända fram? Stor skillnad i pris?
Taxi tror jag går på $70.
Åker man tunnelbana hela vägen kostar det först $6/pp för det förarlösa Airtrain och sedan vanligt tunnelbanepris ca $2,50 beroende på hur ni löser biljett. Ca $17 för två. För att komma ända fram måste du byta tunnelbanelinje. Jag åkte så med mitt barnbarn på nyåret och det gick bra. Men visst, egen inre klocka tickar ju på 03 vid det laget.

/PeterO
17 maj 2014 12:18
Jag förstår ditt dilemma, vi har bokat en månad i NY som studentpresent till min syster- och vi måste vara tysta om det tills vi sitter på planet! Vi planerar att säga 2 dagar innan att vi tagit en sista minuten till Turkiet, får se om hon går på det ;-)

När det gäller frukost - ni måste prova Sarabeth's och Café Angelique (den vid Grove St har bäst utbud!). Älskar också Le Pain Quotidien, finns en vid Bryant Park, vet inte om det finns någon närmare Union Sq.
Av Peter_o
18 maj 2014 12:36
Enligt hemsidan finns Le Pain Quotidien på 801 Broadway vid 11th Street, alltså straxt nedanför Union Square.

/PeterO
4 sep. 2014 08:49
Hej igen och återigen tack för alla svar. Nu börjar det så smått närma sig och eftersom vi båda gillar basket så låg det högt på listan. Knicks spelar tyvärr borta den veckan men jag har fixat biljetter till Brooklyn Nets match hemma mot Bucks den 19/11 i Barclays Center. Nu har många skrivit att det kan vara problem att åka taxi till och från Manhattan men nog borde det gå att få en taxi tillbaka till Unions Square efter en NBA-match i Brooklyn?

Annars kommer det bli mest strosning och shopping så alla tips mottages tacksamt. Hollister + Abercrombie & Fitch har hon redan spikat och Century 21 ligger i våra krokar också. Något annat "måste" när man är där fyra dagar med dottern?
Av Peter_o
4 sep. 2014 15:06
Du har ett par affärer (skor resp kläder) om du går in under skylten DSW på 14e gatan vid Union Square. Affärerna ligger 1-3 trappor upp. Missa inte utsikten.

Efersom alla kommer att fråga om Empire State Building och Frihetsgudinnan, så kan det vara bra att kolla in dem. Man kan ta gratisfärjan till Staten Island för att i alla fall ha sett Frihetsgudinnan på någotsånär nära (foto)håll. I ställer för att gå upp i ESB kan man gå upp i Top of the Rock vid Rockefeller center. Därifrån har man fin utsikt mot ESB.

PeterO
Ps, jag bor på Seafarers veckan innan du kommer till NY.
Av Peter_o
4 sep. 2014 22:30
Det kan vara långa köer till Abercrombie & Fitch respektive Hollister så det kan vara bra att veta att det finns flera affärer än de på 5th Avenue, Abercrombie & Fitch finns även på SOUTH STREET SEAPORT 199 WATER STREET och Hollister på 600 Broadway vid Huston Street.

Du måste givetvis kombinera ett besök på Centry21 med att besöka 911 Memorial som ligger alldeles bredvid om du besöker butiken på Cortland Street. Även Centry21 har en till butik, men den är mindre. Jag har inte varit på museet, men det är tillräckligt gripande att bara gå in och titta på vattenfallen som är på den plats där tvillingtornen stod. De är omgärdade med namnen på alla omkomna.

Att ta en promenad på High Line är inte fel.

/PeterO
5 sep. 2014 08:08
Som vanligt tack Peter.

Har också sett att man ska besöka de butikerna som ligger där nere och inte de på Femte Avenyn eftersom det ofta är så långa köer där. Passar ju bra att vi bor rel långt ner då. Top of the Rock också inplanerad. Blir till att ta med sig bekväma löparskor för det lär bli mycket promenerande och det är tur att både halvmaran nästa helg och Lidingöloppet ska springas så man håller sig i form.....

Highline ska jag kolla på.
Av Mrahl
5 sep. 2014 18:46
Hej.

Enligt Barclays Centers hemsida så passerar många tunnelbanelinjer arenan, så att ta sig tillbaka till Manhattan efter matchen bör inte vara något problem ifall ni inte skulle hitta någon taxi.

/ Micke
Av Peter_o
6 sep. 2014 18:57
Citerat från Mrahl:
Hej.

Enligt Barclays Centers hemsida så passerar många tunnelbanelinjer arenan, så att ta sig tillbaka till Manhattan efter matchen bör inte vara något problem ifall ni inte skulle hitta någon taxi.

/ Micke
Ja, grön linje 4 och 5 går båda från Union Square till Atlantic Av - Barclays Ctr men mta.info TripPlanner rekommenderar linje Q och N som också går mellan dessa stationer. Däremot skulle jag dubbelkolla deras rekommendation att ta linje R eftersom tunneln över till Brooklyn är stängd fram till hösten 2014.

Det är inga problem med att åka tunnelbana i New York sent på kvällar.

/PeterO
8 sep. 2014 18:06
Hejsan!
Det finns hur mycket shopping som helst och med en 13-årig dotter så hoppas jag att du är begåvad med ett tålamod utöver det vanliga ;)

Ni ska inte helt undvika 5:th Av eller Times Square, Det är maffigt!!! Vi upplevde inte så mycket köer och där finns Sephora, Forever 21 och andra ungdomsbutiker såsom Levis . Butikerna har öppet till omkring kl 21. På Times Square finns även en restaurang som heter Bubba Gump, som är rätt kul. Trevlig personal, lite frågesport och god mat , det är väldigt amerikanskt, vi gillade den. När ni ändå är i området är en liten paus i Bryant park ett måste, en liten park men ack så mysig. Vi köpte hämtmat ett par kvällar och satt där.

Från Macys och söderut på Broadway fanns annars de roligaste butikerna för ungdomar, typ runt Princestreet. Men promenera mycket så hittar ni allt.

Gillar ni brunch så ta er till 230 fifth Avenue at 27th Street
Ligger precis i närheten av Madison Square Garden. Tittar du upp ser du i princip varenda känd Manhattanskyskrapa från denna nyöppnade rooftop bar. Tror det var lördagar och söndagar, men googla och kolla, gott, prisvärt (?) $29, men det var mycket att välja på och en fantastisk utsikt förutsatt att man kan sitta ute.

Ja det var mina tips!
Trevlig resa!
Skriv gärna lite om er resa, om ni hittade något annorlunda, något bra eller något man ska undvika. För till NYC ska vi fler ggr.
17 sep. 2014 14:52
Tack igen för alla tips. Det blir lite att sålla onekligen och fyra dagar känns genast väääldigt lite men jag är säker på att vi kommer få det bra och kanske ska man inte planera varje timme heller. Det enda som är spikat än så länge är alltså basket i Barclays Center en kväll. Klart vi ska upp till Times Square också och kolla läget där. Bubba Gump hade jag redan fått tips om av en kompis och eftersom vi båda gillar skaldjur så lär vi testa. Sist jag var i New York så var jag upp i WTC så det var ju ett tag sedan. Första tanken nu var Empire State Building men jag lutar med åt Top of The Rock nu så att man faktiskt ser ESB. Tror nog att dottern googlat en hel del gällande shoppingen redan också.
24 nov. 2014 12:53
Nu är det gjort. Bodde som sagt på Seafarers. Anlände måndag kväll vid 22-tiden lokal tid och stöp i säng. Vaknade tidigt tidigt på tisdagen till ett svinkallt New York. Dock så kom det ingen snö på Manhattan vilket var tur med tanke på hur mycket det kom i närheten. Vi hann med i princip allt vi hade planerat. Vi promenerade oerhört mycket och shoppade. Det var Hollister, Abercrombie & Fitch, Sephora, Victorias Sectret, Pink, OMG, Century 21, Forever 21, American Eagle mm mm. Dottern hittade även bra smink på Duane Reade som ju liksom Starbucks låg i varje kvarter nästan. Apropå Starbucks så hade de en grym ginger latte och Peppermint hot chocolaten låg inte långt efter...

Vi åt frukost på lite olika ställen och dotterns favorit blev Cosi som låg en bit ner på Broadway. Vi hittade även till Joe Junior som låg i korsningen 16:e och 3:e. Såg ut som en riktigt klassisk diner och det enda som saknades var en cigg i mungipan på killen vid stekbordet. Där blev det french toast och blueberry pancakes.

Sedan var vi uppe i Empire State och Top of the rock. Vi tog färjan till Staten Island. Vi strosade i Central Park och käkade lunch på The Boat House. En middag blev det på Bubba Gump. En basketmatch också i Brooklyn som sagt. Freedom Tower kollade vi in och vi var även in på museet.

Långa dagar och det var definitivt inga problem att somna på kvällarna...

Gällande Norwegian så var dreamlinern ett riktigt fint flyg och det gick i tid på måndagen från Arlanda men dessvärre höll de stilen gällande hemresan. Skulle ha gått fredag 21:30 men jag fick redan på torsdagen (som tur va) ett SMS där de meddelade att det skulle gå lördag morgon 06:30 i stället. För att få lite sömn så bokade vi då in en natt på ett hotell vid JFK så det löste sig. Vi fick ändå kliva upp kl 03 lokal tid men det var nästan bra eftersom det var som kl 09 svensk tid så när vi kom hem på lördagskvällen så hade vi inga problem att somna och var inte ett dugg jetlaggade igår. Ska för övrigt kolla upp om det går att få någon ersättning från Norwegian men jag har inga större förhoppningar....