Thailand med spädbarn

29 maj 2016 01:51
Visningar: 5817
Jag å min sambo har planer att åka till Thailand över jul nyår
Vi kommer då ha en 3 månader bäbis
Är det att rekommendera eller skall vi stanna hemma
Vart i Thailand är isf bäst barnanpassat ??
Av Cattta
29 maj 2016 14:31
Hej, jag hade aldrig åkt pga lång flygresa, extrem värme, långa transporter fr flygplatsen, och sjukdomar som bebisen kan åka på. Vänta tills sommaren kommer och boka en stuga i Sverige, där det inte är nga mygg, under fullmåne tid så har ni störst chans att få fint väder....Det kommer er bebis att gilla mest....Lycka till med allt framöver!!!
29 maj 2016 17:04
Citerat från Martinat:
Jag å min sambo har planer att åka till Thailand över jul nyår
Vi kommer då ha en 3 månader bäbis
Är det att rekommendera eller skall vi stanna hemma
Vart i Thailand är isf bäst barnanpassat ??
Nu är inte detta samma som egen erfarenhet men min kollega spenderade två månader på Koh Lanta med en 3-åring och en ettåring och det gick tydligen hur bra som helst. Det enda var ju flyget som var lite av en pärs.
Av Saraho
30 maj 2016 11:55
Hej.
Jag tycker visst att man kan resa med små barn. Men om ni vaccinerar era barn så kan man inte vaccinera ett sådant litet barn som 3 mån för de sjukdomar som tyvärr finns i Thailand. Då syftar jag på MPR, mässlingen påssjuka o röda hund. Hör med BVC!

Sara
30 maj 2016 13:12
http://www.kolantaguiden.se/klong-dao-beach/
Klong Dao Beach är svenskarnas favoritstrand på Koh Lanta och visst är det lätt att förstå med dess härligt gyllenbruna och lena sand. En lång och bred sandstrand där du kan kavla ut badlakanet för dagen. Vattnet är klart men kanske inte lika turkost som på de största paradisöarna. Stranden sträcker sig 2,5 kilometer och längs stranden står de grönskande träden uppradade. Stranden är långgrund vilket gör att Klong Dao blivit ett populärt stopp för barnfamiljerna. På stranden kan du på kvällstid njuta av vackra solnedgångar när du tar en promenad längs stranden.

Jag har varit nästan överallt i Thailand men detta är stället som är bäst för barnfamiljer.
Jag var där nyligen och det var flera svenska familjer som jag hängde med som hade småbarn med sig som bara var ett par månader gamla. Då det är långgrunt så är det bra där. Finns prisvärda hotell samt ett par lyxhotell med.
30 maj 2016 18:14
Har alltid varit undrat varför man flyger med så små barn över halva jordklotet.
Varför utsätter man dom för lyft och landning som smärtar så i dessa små öron, värme på 30 - 35°, risk för sjukdomar osv.
Nu låter jag väl som en sur gubbe men när det gråts högljudt i timmar på flygen eller när man ser föräldrar som byts sinsemellan med att stå med en liten i skuggan medan den andra badar, då kommer dessa funderingarna som ett brev på posten.....
Av Gunsko
14 juli 2016 23:03
Hej,

Vi ska också resa till Thailand med spädbarn. Vi planerar att åka i januari-februari och då kommer hon att vara 6-7 månader (beräknad födsel om två veckor).
Vart i Thailand ska ni? Är det bestämt?
Vår plan är att hyra ett hus där vår bas kommer att vara under den månad som vi stannar i Thailand. Vart det blir vet vi ännu inte. Personligen så gillar jag Koh Lanta väldigt mycket och tänker att det är ett bra resmål med barn. Vi har även kikat på Khao Lak och Hua hin. Det alla tre orter har gemensamt är väl att det är gott om turister och mycket svenskar. Något som jag känner lite sisådär inför om jag ska vara ärlig.
7 sep. 2016 16:35
Har varit i Thailand, Koh Lanta, med vår då 6 månaders bebis. Flygresan gick hur bra som helst. Har också vid ett senare tillfälle flugit med en 3 månaders utan problem. Se till att amma el likn vid start och landning, för örontryckets skull. Skulle generellt säga att ju yngre barnen är desto lättare är det att resa med dem. Det är stor skillnad att vagga en bebis på stranden än att springa runt efter en 2,5 åring... mer vilsam semester liksom... Dessutom har du ju alltid maten med dej till bebisen (om du ammar) och behöver inte oroa dej för uttorkning :-). Thailändare är dessutom extremt barnkära så du behöver inte oroa dej för sura miner på restauranger mm. Enda problemet med att resa med bara som jag ser det är sura gubbar/tanter på flyget som har åsikter om hur och vem som ska få resa! Trevlig semester!