Thailand med 1 ½-åring, praktiska tips? Ao Nang / Kamala Beach eller både och?

Av Ninne30
30 jan. 2008 14:16
Visningar: 7276
Jag och min sambo har tänkt åka till Ao Nang (troligtvis) i december. Jag undrar hur ni som rest dit har gjort när ni åkt på utflykter m.m. Jag är rädd för att sätta henne i en minibuss eller annat motorfordon utan bilstol. Hur har ni gjort??

Ni som åkt till Ao Nang med barn i hennes ålder, vad är er erfarenhet, ska man kombinera en vecka där med något annat ställe, t ex Kamala Beach? Någon som gjort det, i så fall hur var det?

Förutom dessa frågor tar jag TACKSAMT emot praktiska tips vad man bör tänka på när man reser med små barn.

Har någon några andra tips om bra andra ställen man skulle kunna välja som resmål i Thailand? Vi vill ha sol och bad, fina stränder, shopping, nära till utflykter...blablablabla.. Är det dumt välja boende på någon ö om de skulle bli sjuka och behöva komma till sjukhus? Åh.. svårt det här är.. en mammas lott att förebygga allt som kan gå tokigt.

En till.. kanske dum fråga för er som rest mycket... men jag passar på; måste man ta med sig egen flytväst till barnet när man åker longtailboat? Eller finns det där?

Må gott alla ressugna! =)
31 jan. 2008 10:45
Hej,

vi tillbringade tre månader i Thailand och Malaysia när vår dotter precis hade fyllt 1år.
Vi åkte minibuss, taxi m.m. Ibland försökte vi "bulla" upp henne och använda vanliga bältet när det fanns, men oftast
satt man "löst".
När vi åkte tuk-tuk, songtaew osv. satt hon i vagnen, vi lyfte liksom ombord hela "kitet" =)
Vi hade med oss flytväst, det fanns ibland men absolut inte så små som till 1-åring.

Du kan läsa på vår resdagbok hur vi hade det om du vill :
http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24§ion=journey&journeyId=32881&userId=5402

Fråga mer om du vill! =)

// Helena
Av Ninne30
31 jan. 2008 11:13
Vet inte om jag gör rätt nu som valde "skriv kommentar", men tack för titten i er resdagbok! Ni verkar ha haft en kanonresa! =) Nu är jag mindre skraj, allt verkar ändå ordna sig.

Hade ni med er mat och blöjor? Och jag tyckte jag såg en liten sån där paraplysulky på någon bild. Köpte ni den på plats?

Vi har nog bestämt oss för Ao Nang och hoppas att det blir bra. Hört något bra/mindre bra med det stället?
Koh Lanta som ni var till verkar underbart. Dit måste man väl kunna åka med speed boat för en dag eller två? Fixa någon natt där bara?

Tack för ditt svar!
Av Lena23
31 jan. 2008 11:21
Hej
Ta med flytväst! Vi har rest mycket med vår dotter runt i Asien från att hon var 1,5 gammal och du kan nog inte undvika båttransporter, iallafall inte om du skall till Ao Nang, vars strand inte är mycket att hurra för. Det blir att ta long tail båt till puda, chicken, raiily om man skall ha fin strand.
Lena
31 jan. 2008 11:31
Ja, vi hade det verkligen kanonbra! =) Nu åker vi igen den 4 mars men denna gång "bara" två månader....*längtar*

Ja, jag hade med välling och gröt.....( 40 l. välling!!!! hahahaha) Det finns inte välling, men gröt och barnmatsburkar, dock inget som jag ville ge min lilla. Annars åt hon Fried rice, Pannkaka, Pommes, Vitlöksbröd, Massor av frukt, youghurt...m.m.
Vi hade med en liten vattenkokare på 4 dl som var väldigt användbar.....
När vi skulle på dagsutflykt tex. då kokade vi vatten och fyllde upp vällingflaska med vatten på morgonen (300 ml), sen tog vi med grötpulver och välling, första måltiden 100 ml. vatten och gröt (vi hade m lite tallrik och sked) andra måltiden vällingen ner i flaskan, perfekt =)
En del har med termos men jag tyckte inte det behövdes, vattnet höll värmen ändå.

Blöjor hade vi bara lite till första tiden, dom har ett jättebra märke där som heter Mamy Poko.

Vi hade med oss vagnen, köpte en billig hör hemma, den vi hade var en Carena (Lieback lux tror jag den heter, kostar under 1000-lappen)
den var bra m fullt liggläge.
Inne i Krabi stad såg vi på varuhus jättefina inte sååå dyra vagnar, men vi hade en lång mellanlandning i KL på vår resa ner till Thailand så vi ville ha vagen med oss redan från start.)

Vi bodde aldrig inne i Ao Nang utan ute på Railay Beach, men vi var in till Ao Nang ngn kväll för att shoppa, äta.
Det finns jättemycket fina öar att åka till runtomkring, dagsutflykter eller stanna några dagar.
En dagsutflykt jag kan rekommendera är till Koh Hong, helt underbart ställe.

// Helena
Av Poppe
12 feb. 2008 12:24
Många bra tips har ni redan fått, men lite känner jag att det kan vara bra att tillägga.
Försök att köpa eller låna en paraplyvagn med fullt liggläge och sele innan ni åker. Tänk inte ens tanken att släpa ner någon av de svenska traditionella vagnarna - de är för tunga! Ta även med myggnät och regnskydd till vagnen! Ibland kommer de tropiska regnen när man minst anar och då blir det blött - rejält blött. Första gången vi var där hade vi glömt den - vår vagn torkade inte riktigt under resten av resan p.g.a. den höga luftfuktigheten. Badkäderna torkar knappt!

Vi hade med oss Bullens pilsnerkorv (pasta/nudlar går att köpa där) ifall hon inte skulle gilla maten. Det är inte fel att ta med men för övrigt var inte maten något problem. All mat är inte stark. Freid Rice och Fried Noodles med Chicken blev en favorit.
Vi tog även med oss välling och Varma koppen blåbärssoppa ,ifall hon skulle få problem med magen. Vi slapp det men det kändes endå skönt att ha i fall hon skulle bli sjuk. Hon klarade sig från magåkommor men blev förkyld och fick feber. Inga problem att få tag i läkare genom hotellet. Han kom till hotellet och hon fick medicin och vips var hon på benen igen.

Vi har kombinerat just Krabi / Ao Nang och Kamala. Vi bodde först på Kamala Bay Garden, vilket var toppen för barn -det är tyvärr stängt nu för repartion, vad jag har hört. Kamala Beach och The Club, lär dock vara bra. Kamala är en väldigt lugn och mysig by direkt vid stranden med flera restauranger och lite shopping. Mer av shopping finns 10 minuter bort med en Tuk-Tuk, nämligen Patong.
Kamala är toppen för barnfamiljer! Vi bodde först på Kamala (som vi har varit på 4 ggr) och åkte med hotellets chaufför till Krabi. En resa på ca. 2 1/2 timmar, tror jag. Lite dyrare men vi tänkte att för 5 personer var det inte så tokigt.

Ao nang är lite livligare än Kamala. Stranden badar man inte ifrån utan antingen är man vid poolen på hotellet eller, som vi föredrar, tar en longtailbåt ut till öarna /stränderna utanför (Poda Island, Railey beach, Hong Island, Chicken Island mfl.)

Ni kommer att åka mycket båt, så ni ska absolut ta med egen flytväst!!!
Av Lilly
12 feb. 2008 21:48
I minibussarna finns ofta bälten, men inte i taxis eller andra fordon så det är ingen större ide att släpa med bilkudde.. Det är en risk man får ta- känns lite jobbigt tycker i alla fall jag...... Flytväst ska ni däremot absolut ta med er.

Rekommenderar också vattenkokare som någon skrev och dessutom nattblöjor om barnet är "modell ngt större", kan vara svårt att hitta tillräckligt stora blöjor. Jag brukar överhuvudtaget rekommendera att ta med blöjor, särskilt om barnet har lite känslig hud. De blöjor vi hittat där nere har varit rätt parfymerade. Samma sak gäller våtservetter. Lägg tex ett paket i samma stora plastpåse som sulkyn. Den plats som välling, blöjor och andra förbrukningsartiklar ta på ditvägen kan ju vara bra att ha för inhandlade saker på hemvägen!!

Jag åker alltid med lilla, stora, apoteksväskan- är väl hypokondriker innerst inne:-) Dock måste jag säga att i Thailand kändes den överflödig. Det finns gott om apotek och läkarstationer och det kändes som om hotellen ofta kunde hjälpa till. Ha bara med sådant som kan behövas akut, tex febertermometer och Panodil, om inte annat så för att mamma ska kunna känna sig lugn! Lite "inte fullt så starkt myggmedel" kan också vara bra. Vi köpte iofs någon salva mot kliande myggbett och då fick vår minsta en annan sort än vi, så det finns kanske mindre farligt förebyggande också.....

Åter till vällingen; om ert barn gillar välling så ta med lite extra. Det är så himla skönt att veta att de åtminstone får i sig vätska på det viset och även det matgladaste barn kan matvägra ett kortare tag i ny miljö. Våra har alltid gillat yoghurt också, det var bra att ta till kinkiga dagar.

Vad som är viktigast- njut!!! Det mesta ordnar sig på plats och det är inte så himla mycket man behöver bara för att man har barn med sig.
Packa så lätt som möjligt (säger jag som rekommenderar att släpa blöjor...:-), det kan var skönt när man ska förflytta sig med båt.

Ha en skön resa!
Av Mialind
14 feb. 2008 08:55
Hej Ninne...
Vi har precis kommit hem från en rundresa i Thailand och har en del tips till dej :)
På frågan ang minibus så råder jag dej att INTE sätta er i en sådan alls... Vi gjorde det några gånger och alla gånger tog tiden mer än dubbelt så länge samt att man fick byta buss m packning och att man fick trängas för det blivit felbokningar...
En resa på 45 min kan ta 7 timmar :) SANT... Akta er... Ta en PRIVAT taxi, dvs via taxiservice... VIKTIGT... Be dem köra er "Non stop"... annars stannar de på vägen och slänger in er på nått turiskontor... En privat taxiresa på 45 min kostar 450 Bath dvs 90:- sek Fina taxibilar m A/C...
När vi kom hem för 1 v sedan fick jag ett samtal från min bror och familj m 2 små barn som blev kvar lite längre... De hade sett paradiset sa de... Koh Lipe som ligger nedanför Krabi nånstans... De hade mött blåsfisk och fått sällskap av en stingrocka på vägen in till ön... Sanden var kritvit och som mjöl... Det var det vackraste de sett...
Beträffande shopping så är det väl i ert fall i krabi och det är ju stort och priserna och utbudet är bra...
Läkarvården är kanon och det finns läkare överallt... mina syskonbarn fick öron inflamation på Koh Lanta och no problem vården var precis som hemma fast 10 ggr bättre :)
Allt går att köpa där borta så har de inga flytvästar på båtarna så kan du garanterat köpa en där för en billig penning...
Tänk på att inte packa för mkt och släpa på stora tunga väskor dit... ta m nödvändigt och handla resten där inkl resväska... hur billigt som helst...
Behöver du mer info så svarar jag gärna, hör av dej i så fall :)
Ha det gött // Mia
Citerat från ninne30:
Jag och min sambo har tänkt åka till Ao Nang (troligtvis) i december. Jag undrar hur ni som rest dit har gjort när ni åkt på utflykter m.m. Jag är rädd för att sätta henne i en minibuss eller annat motorfordon utan bilstol. Hur har ni gjort??

Ni som åkt till Ao Nang med barn i hennes ålder, vad är er erfarenhet, ska man kombinera en vecka där med något annat ställe, t ex Kamala Beach? Någon som gjort det, i så fall hur var det?

Förutom dessa frågor tar jag TACKSAMT emot praktiska tips vad man bör tänka på när man reser med små barn.

Har någon några andra tips om bra andra ställen man skulle kunna välja som resmål i Thailand? Vi vill ha sol och bad, fina stränder, shopping, nära till utflykter...blablablabla.. Är det dumt välja boende på någon ö om de skulle bli sjuka och behöva komma till sjukhus? Åh.. svårt det här är.. en mammas lott att förebygga allt som kan gå tokigt.

En till.. kanske dum fråga för er som rest mycket... men jag passar på; måste man ta med sig egen flytväst till barnet när man åker longtailboat? Eller finns det där?

Må gott alla ressugna! =)
Av Karten
18 feb. 2008 10:29
Hej,

Vi har åkt med våra barn i flera år och dom har varit från 8 månader gamla som yngst. Vad det gäller barn stol så får man tyvärr ta seden dit man kommer, dvs man reser utan barn stol om man inte väljer att ta med en ifrån Sverige och det har jag aldrig sett någon göra.
Däremot så har vi alltid haft med egna flytvästar upp till att dom fyllt 5 år. Flytvästarna på båtarna är för vuxna och saknar kragar.
Övriga bra tips finns i tidigare kommentarer.

När det sedan gäller sol, bad, fina stränder och shopping (och kanske inte för många turister) så är det tyvärr numera svårt att få alting på samma ställe. Men det hänger ju oxå ihop med vilka referenser och krav man har.
Vi var själva i år på på Koh Lipe och Koh Bulone och det är två riktigt underbara ställen map korall vita sandstränder, snorkling, lungnet och maten. Men shopping utbudet är minimalt.
Vill man åka dit så åker man med båt från Pakbara och det tar ca 2 timmar till Lipe resp. 1,5 timme till Bulone. Det går också att åka båt emellan öarna. Till pakbara ta man sig via flyt till Hat Yai och sedan ca 1,5-2 timmar taxi till Pakbara.
På Lipe finns det en liten sjukvårdsklinik som är helt OK. På Bulone saknas det sjukvård men vid akutfall så ser ju dom till så att man kommer till fastlandet snabbt. (för tips boende på Lipe/Bulone så jag har svarat några under rubriken "Ko Lipe+Ko Bulon")

Väljer ni Krabi och isåfall Railey Beach så måste man ut till andra öar såsom Poda- ochChicken Island )för att få de fina stränderna.
Shoppingen finns ju i Ao Nang.

På Koh Lanta så finns det mesta. Jag skulle ändå rekommendera att bo längst ner på andra stranden Long Beach. Där är det lungnare inte så mycket folk. Goddays har en fin pool och lite gräsytor för den lille att springa på. Gooddays går att boka på Sawadee.com.
Första stranden blir väldigt tråkig vid låg vatten. Man måste ut så väldigt långt.

Ko Hai och Ko Mook precis söder om Ko Lanta är också att rekommendera. Till Ko Hai åker man i från Pak Meng Pier och till Ko Mook från Kuang Tungku Pier. Kommer man med flyg så är det flyg till Trang som ligger närmast.

Tyvärr så har vi inte varit i Kao Lak sedan Tsunamin men innan den så var det ett perfekt familje resmål.

mvh joakim