Thailand första gången!

26 juli 2015 16:51
Visningar: 83
Ska åka till Thailand just efter jul och tänkte höra lite...ska vara borta 2 veckor.
Tänkte vara en vecka på ett ställe o en vecka på ett annat..

kan inte bestämma mig för om det blir Krabi och Phuket - eller
Phuket och Khao Lak? Eller ska man ta Koh Lanta?

Eller eftersom vi ändå planerar att åka ut till olika öar, är det bättre att ha en fast punkt båda veckorna tex kata beach i phuket?

Hur är det prismässigt i Thailand nu?
Är det svårt att ta sig mellan krabi och phuket? restid? pris?

Är det svårt att få tag i boende efter nyår? Tänkte iallafall boka hotell första veckan vi är där, sen runt den 3-4 januari funderade jag på att fixa på plats men kanske är svårt?!

Alla tips mottages tack =)
29 juli 2015 22:39
Hej!
För det första vill jag bara säga oroa er inte över något! Allt löser sig.
Vi åkte till Thailand förra året, hade bara bokat flygbiljetter och reste runt 1 månad.

Vi åkte februari-Mars, hade aldrig några problem att hitta boende alls. VI prata med några "turistinfo"som fanns på plats när vi skulle till nya öar, bokade hotell 1 gång genom dem för de sa att det var svårt att hitta boende. Men det visade sig att vi betala överpris och att det fanns många lediga rum!
Resten av resan åkte vi dit vi skulle och gick runt och fråga efter lediga rum. Tips är att även be att få se rummen innan!

Vi älskade friheten att kunna byta stränder, trivdes vi stanna vi en veckan, trivdes vi inte tog vi en tuktuk til ett annat ställe!

Vi gillade verkligen Koh Lanta!

Förutom en grym fyrhjulingsutflykt gillade vi inte phuket alls.
Men då är ju inte vi jätte mycket för party och ständigt liv!
Vi vill ha fina stränder, inte så mycket folk och mysiga barer!
Så det beror ju på vad man är ute efter :)

Allt är extremt billigt och oavsett hur mycket man försöker spendera går nästan inget åt.
Var inte rädda för att pruta på allt! Man kan få ner priserna ungefär 50%

Pruta på utflykter om ni inte bokar direkt på plats.

Bara att fråga om du undrar något!
Fick iallafall ett jätte bra intryck av thailand. Det är lätt att ta sig runt, maten är god, de är service inriktade, man känner sig aldrig otrygg osv.

Hoppas ni får en bra resa :)