Thailand - Filipinerna med barn

3 mars 2015 14:13
Visningar: 110
Hej

Vi är en relativt asien och resevan familj. Jag har varit i Thailand 3 ggr varav 1 gång med barn
Nu får vi tillökning och den yngste kommer vara 8 månader när vi drar där vi har tänkt vara föräldrarlediga i Asien. Det ställer lite högre krav på oss vuxna och behöver därför lite tips och råd.

Vi har besökt de flesta öarna i Thailand och tänkte testa fastlandet denna gången.
Vårt mål är att vara borta 2-3 månader och planera 1 månad Thailand och 1 månad Filipinerna och därefter se hur vår budget och känsla är för att stanna sista månaden.

Vi har bokat enkelt flyg till Bangkok den 31/12. Men därefter har vi funderat på vart vi ska bege oss.
Ställen vi funderar på är östkusten (Rayong, Ban Phe, Mae Phim) samt västkusten Kao Lak, Krabi och möjligtvis Lanta.
Har jag missat något guldkorn längst fastlandet ?

Vi är ute efter hus, lägenhet eller hotell/resort med pool, internet. Behöver inte vara 4-5 stjärnigt men poolen tror jag vi behöer. Gärna Inte stendött men inte heller Phuket tempo. Vi funderar på att bo på 2 ställen i Thailand och där ni gärna får ha någon erfarenhet av att det är relativt enkelt att ta sig vidare till Filipinerna med familjen, möjligtvis ned till Malaysia för vidare flyg.
3 månader är en lång tid och vi behöver planera för att budgeten ska hålla, jag räknar med en boende kostand på max 700:- om dagen. Nu står inte kronan högt i kurs så jag förstår att det är en utmaning och att vi kanske behöver udvika strandnära hotell mitt i smeten.
Men planeringen är halva resan och möjligheten att vara iväg så länge passar sällan kalendern.

Filipinerna har vi inte varit på men tittat på ställen som Palawan, El Nido, Boracay, Cebu etc... Jättesvårt att välja. Har ni något tips på ställen där det passar en familj som kan tänka sig skita ner sig lite men ändå med electricitet och marknader och andra människor i närheten. Gärna pool som sagt men först och främst behöver vi lite tips på var i Filipinerna vi bör söka.

Tacksam för all hjälp, speciellt med boende på ovan nämna platser i thaliand och områden på filipinerna.