Thailand 3+ månader

Av Gummi7
1 apr. 2014 00:25
Visningar: 1107
Jag hade tänkt att resa till Thailand med några polare 3 månader eller mer, beroende på hur länge pengarna räcker. Jag är ingen kräsen person, behöver inte det bästa hotellet eller maten. Bara så att jag klarar mig. Dricka kommer vi att göra men kanske inte varje kväll.

Jag har cirka 30 tusen just nu, men kommer få ytterligare 18 tusen 25:e maj.
Kan jobba så jag får 20 tusen 25:e juni också om det skulle behövas.
Hade väl tänkt att resa i början på december 2014 till mars - april någon gång.

Hur mycket kostar det ungefär per vecka/månad att leva i Thailand med en normal standard?

Och vart skulle ni tipsa om att man kan åka ?
1 apr. 2014 04:10
Svårt att säga vad definitionen på normal standard är... Det går att leva väldigt billigt i Thailand.

Mitt tips är att håll dig borta får platserna dit de flesta åker. Iaf stanna inte för länge på dessa platser...
Ko Chang är värt ett besök!
Av Marilcj
1 apr. 2014 10:47
Håller med Lasvegas, svårt att säga för det hänger som sagt på vart man åker en hel del.
Allmänt känt är det ju i alla fall att sydvästradelarna är dyrare än om man väljer centralare, östra o inåt landet.
Finns mycket att uppleva även när man kommer inåt landet en bit och håller man sig runt floden finns det även fina badvatten.

Boende hittar du från 50kr/natten o uppåt beroende på standard, mat kan du äta för några 10or på marknader o mindre thairestaurangerna .

Personligen bor vi 90% av vår tid i Thailand för 120kr/natt för två i lgh m bra standard, äter frukost, lätt lunch o 2-rätters middagar inkl dryck till mat o vid pool/strand för Max 300kr om dagen i snitt.
Hyr hellre vespor o tar oss runt på olika utflykter, men enstaka gånger blir de taxi el vid längre förflyttningar buss. Tar vi in på hotell el resort några nätter så inriktar vi oss på de som ligger runt 4-500kr för 2 pers/natt och då bor vi alltid bra, men så håller vi oss fr Bangkok i norr till Koh Tao i söder och huvudsakligen runt Hua Hin som är billigare än när man kommer längre söder ut under den stora turistperioden dec-mars.

Koh Chang m kringliggande öar o även fastland är verkligen att rekommendera.

Du sätter själv gränser för din ekonomi, i vintras gjorde jag bara av med 12.600 för en månad dec-jan inkl allt o levde mycket gott o hade en hel del extra med hem, med inkl allt menar jag även flygbilj, transfer o boende, skulle jag räkna bort den biten så var de 4000kr jag spenderade på 4 v i landet på mat, nöje o shopping.
Av Hogge
9 apr. 2014 10:59
Jag var i koh chang januri ...det var ok...men har blivit lite förstört,mycket turister,mycket byggen av ny hotell,men överlag en trevlig plats.
Av Njms
14 apr. 2014 15:52
"Estimate Daily Costs of Backpacking": http://trekhard.com/calculator

Kommer ni köra turistsvängen eller tänker ni ge er iväg till småbyar och även göra avstickare till andra länder än Thailand?

Jag kommer åka till Thailand (och grannländerna) på 90 dagar solo-luff i höst och utifrån mina beräkningar kommer jag med att göra av med ~250kr om dagen exkl resan t/r BKK och eventuella inrikesflyg. Glöm inte heller att räkna med alla övriga kostnader som Visa och inköp (ryggsäck, vandrarskor, vaccination?) du kanske behöver göra i Sverige som förberedelse inför resan.

Jag har en ganska vag resplan som börjar i Bangkok i en vecka för att sedan göra ett långt stopp i Chiang Mai (typ en månad) och resten av tiden får humöret och tips från andra resenärer bestämma. Om du t.ex. vill ta en tripp till Angkor Wat (i Siem Reap, Kambodja) eller något annat grannland till Thailand bör du skaffa ett Visa som tillåter flera inresor till Thailand.