Tanzania-safari + Zanzibar i okt-nov 3v???

Av Miliam
14 juli 2015 21:02
Visningar: 1217
Hej vänner!!

Det börjar närma sig okt och vår resa till Tanzania och Zanzibar...

Jag har ställt en del frågor och fått lite svar men är här ingen för att fräscha upp mig för att inte missa någon info...

Vi är 4 vuxna och 3 barn 10,11,7 år ...
¨Vi har bokat flygstolar men inga boenden...
Vi stannar i 3 veckor...

Vi har tänkt ta Zanzibar först och avsluta med safari i några dagar innan vi reser hem.... Har letat efter Safari och det springer iväg i pris... Dock har vi bestämt att vi tar några dagar..
Vilka ska man boka safari med.... Funkar det att ta sig med bil från DarEs till en safari???

Zanzibar...???
Tanken är att vi ska försöka bo på 3 ställen för att ta del av ön så gått det går... Vilka ställen tycker ni??? Vilka hotell?? gärna med pool men det funkar utan också??

Vad får vi inte missa på Zanzibar??

Jag bugar och bockar och ser fram emot alla tips man kan får...
Har läst mycket av inläggen här på sidan men hoppas det dyker upp flera tips..

ha en bra dag
Med vänlig hälsning
Av Basta
15 juli 2015 14:01
Hej Miliam,

Jag rekommenderar starkt att du köper en bok och läser om Zanzibar och safari (tex Lonely planet eller Rough Guide) så du kan skaffa dig en egen bild av vad du vill se/uppleva. Det är svårt att ge råd och tips då man inte vet vad ni är ute efter.

Man kan åka bil från Dar på safari, både söderut, västerut och norrut. Den klassiska safarirutten med Ngorongoro och Serengeti (norrut) ligger ca 900 km från Dar, jag skulle absolut inte göra den resan med mindre barn. Man kan flyga från Zanzibar eller från Dar till utgångspunkt för safarin.

Eftersom ni inte har så mycket tid till förfogande så tycker jag att ni ska boka safarin i förväg. Boka nu! Ni är redan sent ute. Det finns massor av safariarrangörer. Hjälp att välja kan man hitta i en bok eller på tripadvisor.com där resenärer utvärderar arrangörerna. Vi har använt bl.a. basecamptanzania.com. Men som sagt, det finns väldigt många som ordnar safari. Safariarrangörerna kan också hjälpa till att boka flygbiljetter samt hotell och transport på Zanzibar.
Av Miliam
16 juli 2015 08:59
GTack för ditt svar..... Vi är inte så kräsna... Vill bo bra...
Du säger att vi är sent ute.... Hur tänker du du??
Vi har rest en hel del men inte i afrika.... Kan ju inte vara så att allt är fullbokat i okt-nov.... Sen är väl 3 veckor lagom.....

Du nämner inte Selous Safari...... är det inget att ha???

Tack återigen för ditt svar... Får nog ta och köpa mig någon av böckerna....

mvh
Citerat från Basta:
Hej Miliam,

Jag rekommenderar starkt att du köper en bok och läser om Zanzibar och safari (tex Lonely planet eller Rough Guide) så du kan skaffa dig en egen bild av vad du vill se/uppleva. Det är svårt att ge råd och tips då man inte vet vad ni är ute efter.

Man kan åka bil från Dar på safari, både söderut, västerut och norrut. Den klassiska safarirutten med Ngorongoro och Serengeti (norrut) ligger ca 900 km från Dar, jag skulle absolut inte göra den resan med mindre barn. Man kan flyga från Zanzibar eller från Dar till utgångspunkt för safarin.

Eftersom ni inte har så mycket tid till förfogande så tycker jag att ni ska boka safarin i förväg. Boka nu! Ni är redan sent ute. Det finns massor av safariarrangörer. Hjälp att välja kan man hitta i en bok eller på tripadvisor.com där resenärer utvärderar arrangörerna. Vi har använt bl.a. basecamptanzania.com. Men som sagt, det finns väldigt många som ordnar safari. Safariarrangörerna kan också hjälpa till att boka flygbiljetter samt hotell och transport på Zanzibar.
Av Basta
16 juli 2015 12:35
Selous är ett mycket bra alternativ, men om du vill göra ett medvetet safarival bör du läsa på om de olika alternativen. Du hittar också mycket information på nätet.

De flesta som åker på safari i Tanzania kontaktar olika arrangörer i mycket god tid före resan. Man jämför priser, upplägg, renommé, typ och plats för övernattning, matens kvalitet o.s.v. Du kommer säkert att få plats någonstans, men förmodar att de bästa (inte nödvändigtvis de dyraste) camperna är fullbokade. De trevligaste camperna har oftast ganska få bäddplatser.
Av Heliten
26 juli 2015 21:08
Hej. Bra val. Vi gjorde 2 veckor och i det ingick safari 3 dagar samt resten på Zanzibar. Jag rekommenderar denna ordning för safarin är lite jobbig inklusive resor.
Jag kan sätta ihop en guide som hjälper er att få ihop det hela till ett mycket bra pris (letade runt en del före vi åkte).
Det går utmärkt att åka på Safari från Dar. Rekommenderar Mikumi. Nära finns en annan park som safariföretagen gärna fixar en kombination med. Vi tog en tredagarssafari och såg mycket djur. Beror dock som alltid på tur och ser man lejon så håller sig andra djur borta dagen efter. En morgon kl 6 var alla djur ( runt vägen - riktig tur. Kan lägga ut på Picasa så kan ni få se. Hade gärna gjort 4 dagar men tror att med barn i den åldern räcker det med tre dagar.
På Zanzibar hade vi bokat en fantastisk lägenhet- säkert 100 kvm rum för ca 500kr natten med utsikt över indiska oceanen. Pool fanns. Mycket bra restaurant- mmmm - god mat och mycket trevlig personal.
Vi var även i Stonetown men för oss räckte det med ett par timmar den sista dagen före vi åkte tillbaka till Dar. Hör av dig om du vill ha närmare detaljer så kan jag sammanställa.
Av Miliam
27 juli 2015 09:51
Tjenixen... Tack för ditt svar....

Jag tar gärna alla tips jag kan få....
Det är mest Safarin jag inte kan få till....
På Zanzibar har jag hittat en del boende till bra priser... Dock tar jag även tips där...

Kolla vad du kan göra är du snäll..

Med vänlig hälsning
28 juli 2015 09:03
Halloj

Här är en bra karta över safari-parkerna i Tanzania.
https://www.safaribookings.com/tanzania/map

Det som är lite dumt med geografin är att parkerna är koncentrerade till södra eller norra så man får nästan välja om man vill åka i norra eller södra Tanzania såvida man inte tycker det är fantastiskt roligt att åka bil på vägar av väldigt skiftande kvalité. :)
Av Miliam
28 juli 2015 09:14
Tjenixne igen..... ;)

Vilken tycker du är bäst??
30 juli 2015 12:29
Citerat från Miliam:
Tjenixne igen..... ;)

Vilken tycker du är bäst??
:)

Hej!

Jag har bara varit i södra Tanzania, vad jag minns har jag bara varit i Mikumi. Har inte varit i norra Tanzania men vad jag har förstått så ska Ngorongoro/Serengheti/Arusha/Tarangie vara bra parker, om än väldigt populära och att det är mycket folk där. :)
Av Ll70
15 okt. 2015 10:52
Hej!

Vi åker bara till Zanzibar 13 nätter, åker den 20/10, mindre än en vecka kvar :)
Har också sökt tips men får ganska lite svar. Vi har bara bokat 5 nätter nu innan vi åker för att sedan boka mer på plats, försöka höra oss för om vad som är bra. Det är ju val också och vi vill ha lite koll på hur det utvecklar sig så att vi vet om det överhuvudtaget är lämpligt att åka till Stone town under de veckor vi är där.
Vi tänkte bo på två alt tre ställen. Vi har tänkt simma med delfiner, åka till Prison island, bada på sandbank, titta men sedan får vi se. Vi reser utan barn.
Om du fått in några tips då dela gärna med dig!

Mvh

Lena
Av Asok
18 okt. 2015 10:49
Tarangire är en härlig park men dock ZseZse-område så kanske inte så roligt när man har barn med sig.
Serengeti är fantastiskt. Ngorogoro är härligt också men lite zoo-varning där eftersom det är isolerat och djuren inte kan gömma sig om de vill.
Arusha brann ju för bara några veckor sedan tyvärr.

Jag håller med - ta safarin först och Zanzibar sedan (som de flesta gör). Det är tufft att sitta i en skumpande jeep 8 timmar per dag och alla sinnen på helspänn efter alla djur man vill se. De minsta barnen blir def. trötta så välj en park där chansen är störst att se många djur - ta inte någon av de största kanske där man kan få köra länge för att få se något.
Av Miliam
13 dec. 2015 15:54
tack alla för era svar....

nu har vi varit hemma i några veckor och det var en upplevelse.... Kan bara säga att jag inte ångrar mig att vi tog Zanzibar först o Safarin sist... det var klockrent
24 feb. 2016 22:07
Hej är den här tråden fortfarande aktuell?
Vi har hittat ett jätte prisvärt hotell (med flyg) till Zanzibar men skulle också vilka åka på safari! Hur kan vi få ihop det? Finns lokala företag på Zanzibar som säljer och ordnar med safari?
Mvh Camilla
Av Miliam
25 feb. 2016 07:28
Hej hej... Finns massvis med Safari bolag men man får se upp.... Välj bolag som är certifierade, har inte riktigt koll på allt men jag skulle nog välja något säkert bolag vilket det nu kan vara. Googla och du kan se massvis med tips på olika bolag.

Dahls Safari som vi åkte med är relativt billiga och bra.... Dock är Safari ganska dyrt.....

Selous som ligger närmst Zanzibar är bra även om många här inne säger att man måste ta
sig till Serengeti. Träffade några holländare som bodde på vårt hotel som hade varit i Selous. Vilka bilder
helt magiskt. Ni kan komma undan billigare genom att ta er dit då det är mycket närmare.
Citerat från Anncamilla:
Hej är den här tråden fortfarande aktuell?
Vi har hittat ett jätte prisvärt hotell (med flyg) till Zanzibar men skulle också vilka åka på safari! Hur kan vi få ihop det? Finns lokala företag på Zanzibar som säljer och ordnar med safari?
Mvh Camilla
25 feb. 2016 23:06
Tack för svar! Vi har tänkt att boka reguljärpsket med Ving till Zanzibar!
Vet inte om man kanske borde börja med safari då, åka ner någon dag innan kanske! Inte lätt detta!
Av Miliam
26 feb. 2016 08:13
Citerat från Anncamilla:
Tack för svar! Vi har tänkt att boka reguljärpsket med Ving till Zanzibar!
Vet inte om man kanske borde börja med safari då, åka ner någon dag innan kanske! Inte lätt detta!
jag bokade allt själv.... allt beror på hur mycket man rest.... man kommer undan väldigt mycket billigare om man bokar planet själv... Vi flög för under 4000kr/per till DarEs Saalam med Turkish airlines .

lycka till
Det kommer bli bra hur du än gör... bara att köra på..
26 feb. 2016 11:45
Okej! Tack! Kikade in på Dahlsafari nu men det lät väldigt dyrt!!!! Två safari dagar 825 usd?
26 feb. 2016 12:55
Det är inte billigt med safari. Men det går att ordna för billigare peng lokalt om man har lite is i magen.

Vill man komma billigt undan på riktigt så kör man med egen bil och utan guide, då kan man komma undan med så lite som 10-15 $ i lägsta fall och sedan upp mot 100$ för de större och populärare parkerna. Till det tillkommer även avgift för bilen man kör i parken samt i vissa fall en försäkring som man måste ha. Nackdelen med detta är att har man ingen guide är det stor risk att man spenderar hela dagen med att stirra på gräs och inget annat. Guiderna har ju oftast kontakt med andra guider och då vet de var djuren är någon stans.

Hur som...

Att köpa ett färdigt paket är fördelaktigt på många sätt och vis, för då får man ju ofta både boende, själva safarituren och allt annat praktiskt ordnat åt en. Det är ju en fråga om hur mycket man vill ha ordnat för sig när man väl är på plats. :)
26 feb. 2016 14:42
Nja men det verkar konstigt, så dyrt för en person i 2 dagar 😏 har sett för en hel vecka mycket billigare 😏 Låg mellan 20 000:- och 30 000:- för en vuxen
Ja vi får se hur vi ska göra!
Tack
26 feb. 2016 14:45
Prisexempel

Safari & Kapstaden
Safari med game drives och bush walks kombineret med en vistelse i vackra Kapstaden.
13 dagar, inkl. flyg
Från 20 895 kr

Prisexempel

Safari & Zanzibar
Kombinera din safari i Tanzania med en avkopplande semester på den exotiska ön Zanzibar.
15 dagar inkl. flyg
Från 26 295 kr
26 feb. 2016 15:21
Citerat från Anncamilla:
Prisexempel

Safari & Kapstaden
Safari med game drives och bush walks kombineret med en vistelse i vackra Kapstaden.
13 dagar, inkl. flyg
Från 20 895 kr

Prisexempel

Safari & Zanzibar
Kombinera din safari i Tanzania med en avkopplande semester på den exotiska ön Zanzibar.
15 dagar inkl. flyg
Från 26 295 kr
Det finns billigare arrangörer än Dahl att vända sig till. Jag verkar inte hitta några priser på deras sida just nu heller, jag är förkyld och jävlig så jag orkar inte gräva så mycket heller. :/

Alternativet är ju att man bokar allt själv, antingen väl på plats eller hemifrån. Det blir antagligen allra billigast men kan bli besvärligt om något krånglar utmed vägen.
26 feb. 2016 23:37
Hej!
hoppas ni kom iväg i oktober och hade en underbar resa! :)
Kan varmt rekomendera dahls safari, det var kul lärorikt och väldigt skönt med denna privata guide under hela vår vistelse som tog hand om oss, vi bodde supet fint och allt bra ordnat!!

/Rebecca
Av Miliam
27 feb. 2016 00:54
maila dom och du får bra respons......
Citerat från Anncamilla:
Prisexempel

Safari & Kapstaden
Safari med game drives och bush walks kombineret med en vistelse i vackra Kapstaden.
13 dagar, inkl. flyg
Från 20 895 kr

Prisexempel

Safari & Zanzibar
Kombinera din safari i Tanzania med en avkopplande semester på den exotiska ön Zanzibar.
15 dagar inkl. flyg
Från 26 295 kr
5 mars 2016 08:27
Precis hemkommen från safari resa.
Åkte med dahls safari, allt fungerade till punkt o prickar.....
Om det var billigaste eller dyraste alternativet vet jag inte, det viktigaste är att det fungera till 100 %, när man kommer till okänt lands kultur mm.
Där med inte sagt att det skulle fungera sämre med andra arrangörer.
Det är en mycket krånglig process med alla papper o stämplar som ska på när man ska in parkerna.
Men det bland det viktigaste tipset som man kan ge Er som ska resa till Tanzania, ta med en kulspets penna per vuxen, så att ni snabbt kan fylla i Er visum ansökan när Ni anländer till flygplatsen, annat kommer ni sist i kön till en process som tar Er tillbaka till tidigt 1900 tal., då tar det minst 2,0 Tim , att ta sig i genom gränskontrollen, alt är att fixat detta hemifrån innan Ni åker.
5 mars 2016 09:28
Hej!
Ni har vi bokat en resa till Zanzibar! Vi hoppar safari den här gången!
Vi kommer mellanlanda i Nairobi och sedan vidare till Zanzibar! Behöver vi två visum då?
Förstår inte den här meningen

"Som svensk medborgare behöver du visum till Tanzania för att få resa in i landet! Reser du tex via Nairobi krävs visum till Kenya. Ett visum till Tanzania gäller även till ögruppen Zanzibar"
5 mars 2016 09:45
Just det, jag har undersökt en del gällande vaccination också och de verkar rekommendera gula febern, hepatit A+B, fylla på stelkramp och polio för oss vuxna! De rekommenderar inte malariavaccinaton! Hon pratade i stället om att ha på sig kläder och använda massa myggmedel :-( låter ju så där kul!
5 mars 2016 17:16
Citerat från Anncamilla:
Just det, jag har undersökt en del gällande vaccination också och de verkar rekommendera gula febern, hepatit A+B, fylla på stelkramp och polio för oss vuxna! De rekommenderar inte malariavaccinaton! Hon pratade i stället om att ha på sig kläder och använda massa myggmedel :-( låter ju så där kul!
Zanzibar är än så länge en del av Tanzania och därför behöver du bara ett visum dit, dock vill jag minnas att man fick betala någon regional avgift för just Zanzibar som turist. Det kan också vara en blåsning, jag minns inte om jag ska vara ärlig. Det var längesedan jag var där.

Angående vaccinationer så är hepatit A+B att rekommendera samt Gula Febern.
Stelkramp är inte fel heller, men polio har jag inte hört att man ska ha. Jag åkte ändå 4 månader i Afrika utan polio vaccin så det verkar vara något nytt.