Tanka hyrbil i USA med kreditkort

Av Barizta
30 juni 2015 21:05
Visningar: 4632
Hur funkar det rent allmänt vid tankning på bemannade bensinmackar i USA?
Har förstått att förskottsbetalning är mycket vanligt men hur gör ni när ni ska betala med kreditkort, går ni först in och säger för hur mycket ni vill tanka eller hur mycket soppa ni planerar att tanka upp?
Eller lämnar ni helt enkelt kreditkortet till kassören och går sen ut och tankar för att återkomma och betala för detta belopp ni tankar upp?

Det verkar också funka på många ställen att dra kreditkortet direkt vid pumpen men då efterfrågas ZIP kod (för US kreditkort) och eftersom jag kommer att använda ett Mastercard funkar detta troligtvis inte?
30 juni 2015 21:33
Vi drar kortet vid pumpen och uppger valfritt postnummer - ta hotellets t ex. jag tror t o m vi har kört vårt svenska nr.
Av Barizta
30 juni 2015 21:36
Citerat från Nisse2ears:
Vi drar kortet vid pumpen och uppger valfritt postnummer - ta hotellets t ex. jag tror t o m vi har kört vårt svenska nr.
Jaså, jag trodde postnummret måste matcha adressen på kreditkortet men det görs kanske ingen sån koll då?
Av Hawaii
30 juni 2015 21:48
Detta är en ren gissning men jag tror att frågan om ZIP code (post numret) är av rent statistiska skäl. Tror inte det sker någon som helst koll mellan numret man slår in och post numret på kreditkortet.
30 juni 2015 21:59
Jag tror som Hawaii. Vi har ibland fått frågan i kassan på affärer (händer även på hemmaplan).

Så nej det behöver inte matcha.
Av Birgere
30 juni 2015 23:38
man kan chansa EN gång med ett postnummer. Jag har en gång testat 2 gånger och därefter blev kortet spärrat.
Säkrast att gå in och säga hur mycket man vill tanka och pumpnummer. Har man satsat för mycket pengar så är det bara att gå in igen så får man mellanskillnaden.
30 juni 2015 23:42
Citerat från Nisse2ears:
Vi drar kortet vid pumpen och uppger valfritt postnummer - ta hotellets t ex. jag tror t o m vi har kört vårt svenska nr.
Var beredd på att ta det som det kommer :-)

Min erfarenhet är att det skiljer mellan olika bensinbolag kanske även enskilda mackar och kanske olika ställen i landet.

Ibland har vi kunnat använda vårt svenska postnummer, ibland inte, .ibland ett random amerikanskt nummer, ibland inte .
Någon enstaka gång har pin-kod efterfrågats och många gånger har inget funkat utan vi har fått gå till kassan.
Även i kassan funkar det olika, ibland får man ange hur mycket man vill att de ska reservera på kortet (minst vad man tror sig tanka för (resterande dyker upp på kontot igen efter lite varierande tid)) ibland debiterar de bara vad man tankat för, man kan också lämna kontanter och få tillbaka överblivet belopp efter tankningen.

Vill man ha samma tillvägagångssätt när man tankar får man nog välja en viss kedja och hålla sig till den.
1 juli 2015 08:02
Där ser man. Vilken tur att vi är många med olika erfarenhet!
Jag var lite för snabb på knappen.

Jag har nu googlat och sett att numret tydligen VISST matchas - för att hindra tjuvar att tanka på stulna kort. Men det är ju som ni säger beroende på bensinstation. Vi har tankat på samma firma och jag har för mig att det var 7Eleven. Annars har vi halat upp kontanter eftersom vi tankat ytterst lite.

Dessutom kan typ av kortfirma också skilja sig.

Postnummer efterfrågas även för att rikta reklam - om de har namnet och zippen kan de ta reda på var man bor och sedan använda det i marknadsföringssyfte.

http://www.i75online.com/creditcard.html

Lämna inte ifrån er kortet. Vill det sig illa bryter ni mot användningsvillkoren och får ingen ersättning.
Av Zinkan
17 juli 2015 22:33
Citerat från Barizta:
Hur funkar det rent allmänt vid tankning på bemannade bensinmackar i USA?
Har förstått att förskottsbetalning är mycket vanligt men hur gör ni när ni ska betala med kreditkort, går ni först in och säger för hur mycket ni vill tanka eller hur mycket soppa ni planerar att tanka upp?
Eller lämnar ni helt enkelt kreditkortet till kassören och går sen ut och tankar för att återkomma och betala för detta belopp ni tankar upp?

Det verkar också funka på många ställen att dra kreditkortet direkt vid pumpen men då efterfrågas ZIP kod (för US kreditkort) och eftersom jag kommer att använda ett Mastercard funkar detta troligtvis inte?
Vi kom hem från Florida för några veckor sedan och vi kunde inte tanka i automaterna med kortet. Vi provade med ZIP-code men nä! Det står även info på de flesta pumpar om att "Creditcard outside US..." inte funkar utan man måste gå in och betala först, men det var inget problem bara man fattat galoppen. Första gången förslog killen på macken 50$ men det gick inte i tanken. Lätt förtvivlat gick vi in och fick förklarat för oss att det bara dras det beloppet man tankar för. Det stämde. Efter det tankade vi för 30$. Det gick i, men vi fick aldrig toppfylld tank heller. Man går in och betalar, går ut och tankar och åker därifrån... Man behöver inte gå tillbaka in :)

Vad jag inte fattat var att det inte gick att ta ut kontanter i "bankomater" med kreditkortet. Jag hade lämnat mitt bankkort hemma (smarta jag), men tack och lov hade inte maken gjort det... Blev lite körigt en stund innan vi fattat detta med endast 100$ som startkapital inväxlat i Svedala.

Vi fick även problem på ett hotell som meddelade att de flesta européer hade problem att betala hos dem pga deras "high-security-system". Inget av våra 5 (!) kort funkade. Visade sig vara tvärt om. Hotellägaren ansåg att en kortterminal var för dyr så när de knappade in kortnumret manuellt trodde ICA-banken (som vi hade) att det var ett internetköp och krävde då CVC-kod. Något som inte används over there. Fick ringa ICA-banken och de tog då bort kravet på CVC-kod och sen funkade det.

Ha en härlig resa. Längtar tillbaka så det gör ont!!
Av Birgere
18 juli 2015 02:28
Citerat från Zinkan:
Citerat från Barizta:
Hur funkar det rent allmänt vid tankning på bemannade bensinmackar i USA?
Har förstått att förskottsbetalning är mycket vanligt men hur gör ni när ni ska betala med kreditkort, går ni först in och säger för hur mycket ni vill tanka eller hur mycket soppa ni planerar att tanka upp?
Eller lämnar ni helt enkelt kreditkortet till kassören och går sen ut och tankar för att återkomma och betala för detta belopp ni tankar upp?

Det verkar också funka på många ställen att dra kreditkortet direkt vid pumpen men då efterfrågas ZIP kod (för US kreditkort) och eftersom jag kommer att använda ett Mastercard funkar detta troligtvis inte?
Vi kom hem från Florida för några veckor sedan och vi kunde inte tanka i automaterna med kortet. Vi provade med ZIP-code men nä! Det står även info på de flesta pumpar om att "Creditcard outside US..." inte funkar utan man måste gå in och betala först, men det var inget problem bara man fattat galoppen. Första gången förslog killen på macken 50$ men det gick inte i tanken. Lätt förtvivlat gick vi in och fick förklarat för oss att det bara dras det beloppet man tankar för. Det stämde. Efter det tankade vi för 30$. Det gick i, men vi fick aldrig toppfylld tank heller. Man går in och betalar, går ut och tankar och åker därifrån... Man behöver inte gå tillbaka in :)

Vad jag inte fattat var att det inte gick att ta ut kontanter i "bankomater" med kreditkortet. Jag hade lämnat mitt bankkort hemma (smarta jag), men tack och lov hade inte maken gjort det... Blev lite körigt en stund innan vi fattat detta med endast 100$ som startkapital inväxlat i Svedala.

Vi fick även problem på ett hotell som meddelade att de flesta européer hade problem att betala hos dem pga deras "high-security-system". Inget av våra 5 (!) kort funkade. Visade sig vara tvärt om. Hotellägaren ansåg att en kortterminal var för dyr så när de knappade in kortnumret manuellt trodde ICA-banken (som vi hade) att det var ett internetköp och krävde då CVC-kod. Något som inte används over there. Fick ringa ICA-banken och de tog då bort kravet på CVC-kod och sen funkade det.

Ha en härlig resa. Längtar tillbaka så det gör ont!!
Konstigt att det inte funkade med kreditkort på ATMen. Har fungerat för mig men jag använder det bara i nödfall.
Det är sant att man inte behöver gå in på macken efteråt om man via kortet begärt för mycket pengar MEN jag gör det ändå alltid för att hämta kvittot, speciellt viktigt inför sista tankningen innan man lämnar tillbaka bilen.

Ett hotell som inte har råd med en kortterminal skulle jag nog fundera ett par gånger om jag ville bo där.
Av Younso
18 juli 2015 10:18
Kom också hem från Florida för 2 veckor sedan. Hade Santanders kort men det gick inte att tanka med vid pumpen, zip numret togs inte. Utan jag gick in, sa beloppet och gick ut och tankade. Sista natten i Miami så lämnade jag kortet inne i butiken, tankade fullt, gick in och skrev på kvittot. Det jobbigaste är att gissa mängden som skulle inne i tanken tills jag tog reda på tankens volym. Sedan var det enkelt.
18 juli 2015 14:58
Det fungerar "normalt sett" inte med utländska kort och även i vanliga butiker skall de behandlas som "credit" även om de inte alltid är det för att fungera.

Gå in i kassan och fyll upp med 50usd för hel tank stora bilar och 35 för de minsta. Ange din pump och ut och tanka. Finns inget anledning att strula med kortet ute i automaten och riskera en förstörd resa. Får du inte i all soppa i bilen går du in igen och får tillbaka överskjutande belopp och kan justera till nästa gång.

Inga problem!
Av Barizta
18 juli 2015 15:17
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
Av Barizta
18 juli 2015 15:24
Citerat från Zinkan:
Vad jag inte fattat var att det inte gick att ta ut kontanter i "bankomater" med kreditkortet. Jag hade lämnat mitt bankkort hemma (smarta jag), men tack och lov hade inte maken gjort det... Blev lite körigt en stund innan vi fattat detta med endast 100$ som startkapital inväxlat i Svedala.

Ha en härlig resa. Längtar tillbaka så det gör ont!!
Så du menar att man inte kan ta ut kontanter med ett kreditkort (typ Mastercard) i bankomater? Har jag aldrig hört talas om innan. Det krävs mao att man tar med sig sitt betal (debit) kort om man ska ta ut kontanter?
18 juli 2015 15:26
Citerat från Barizta:
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
38-40 usd för full tank i Escape
18 juli 2015 15:28
Citerat från Barizta:
Citerat från Zinkan:
Vad jag inte fattat var att det inte gick att ta ut kontanter i "bankomater" med kreditkortet. Jag hade lämnat mitt bankkort hemma (smarta jag), men tack och lov hade inte maken gjort det... Blev lite körigt en stund innan vi fattat detta med endast 100$ som startkapital inväxlat i Svedala.

Ha en härlig resa. Längtar tillbaka så det gör ont!!
Så du menar att man inte kan ta ut kontanter med ett kreditkort (typ Mastercard) i bankomater? Har jag aldrig hört talas om innan. Det krävs mao att man tar med sig sitt betal (debit) kort om man ska ta ut kontanter?
Självklart kan du ta ut pengar i ATM's. Många tar ut en avgift på usd3,50 (speciellt de maskiner som står utkastade på malls el liknande)
Av Barizta
18 juli 2015 15:30
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Barizta:
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
38-40 usd för full tank i Escape
Ok, bra att veta. Tack!

Hur är det med olika bränsle alternativ vid pumparna, här hemma har vi ju 95 och 98 oktan att välja mellan. Hur ser det ut där borta och vilket är vanligaste att tanka med?
Av Younso
18 juli 2015 17:50
95 i olika smaker finns och diesel. Men lustigt nog är färgerna på slang/pump omvänd dvs diesel är grön i Florida.
Använde SEBs VISA utan problem i ATM i både Key West och New York. 35 kr dras i Sverige plus ca $3 i ATM.
18 juli 2015 18:19
Citerat från Barizta:
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Barizta:
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
38-40 usd för full tank i Escape
Ok, bra att veta. Tack!

Hur är det med olika bränsle alternativ vid pumparna, här hemma har vi ju 95 och 98 oktan att välja mellan. Hur ser det ut där borta och vilket är vanligaste att tanka med?
Välj 87 oktan såklart, svart slang för bensin. Grön för diesel. Finns även 89 och 92 men finns ingen anledning då det är en hyrbil
Av Evoline
18 juli 2015 19:30
Kom hem från USA nyligen.
Gick inte att tanka med kreditkortet även om postadressen som stämmer med kortet.
Gick heller inte att bara skriva in nåt, tex hotellets osv.

Gå in i butiken och säg hur mycket du vill tanka för och vilken nr på stationen du står på.
Vanligast är bensin 87, kommer stå på pappret när du hämtar ut bilen.

Hyrde från Dollar, de ville att man skulle köpa extra försäkring som täcker bogsering om man skulle få punka, men skippade det, de skulle ha 172$ för det, 8 dar för bilen.

Betalade för bensinen när jag hämtade ut bilen, fast skulle lämna bilen tomt på bensin.
Eller så betalar man inte bensinen och lämnar den fulltankad.

Om du ska köpa/fylla på metrokortet i New York t.ex. så kan du skriva in vilken postadress som helst.
19 juli 2015 20:55
Citerat från Barizta:
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
Vi körde en Ford Escape i Florida för ett par veckor sen- vi tankade oftast för 30- då blev det nästan fullt.
Superhemligt att tanka- en gång funkade det med kortet, en gång var vi tvungen att lämna kortet inne i affären på stationen och resten av gångerna fick vi tvingas att tanka för ett valt belopp.
Av Barizta
19 juli 2015 21:04
Citerat från Marvanparva:
Citerat från Barizta:
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
Vi körde en Ford Escape i Florida för ett par veckor sen- vi tankade oftast för 30- då blev det nästan fullt.
Superhemligt att tanka- en gång funkade det med kortet, en gång var vi tvungen att lämna kortet inne i affären på stationen och resten av gångerna fick vi tvingas att tanka för ett valt belopp.
Ok, bra att veta. Tack för infon.

Hur är Escape:n att köra annars? Nåt man bör känna till om just den modellen som du kan tipsa om?
Hur lång tid tog det att vänja sig vid automatväxlat?
Av Birgere
19 juli 2015 23:22
Citerat från Barizta:
Citerat från Marvanparva:
Citerat från Barizta:
Kommer troligtvis att köra en SUV Ford Escape under vistelsen, kan man räkna med att få i soppa för $50 i en sådan tank?
Vi körde en Ford Escape i Florida för ett par veckor sen- vi tankade oftast för 30- då blev det nästan fullt.
Superhemligt att tanka- en gång funkade det med kortet, en gång var vi tvungen att lämna kortet inne i affären på stationen och resten av gångerna fick vi tvingas att tanka för ett valt belopp.
Ok, bra att veta. Tack för infon.

Hur är Escape:n att köra annars? Nåt man bör känna till om just den modellen som du kan tipsa om?
Hur lång tid tog det att vänja sig vid automatväxlat?
För 2 pers med 2 väskor är Escapen jättetrevlig att köra. Relativt bränslesnål och känns modern.
Kör man inte Automatlåda här hemma så tar det kanske 2 min att vänja sig. En o annan tvärnit kan det bli när man reflexmässigt ska koppla ur.
Av Zinkan
20 juli 2015 14:41
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Barizta:
Citerat från Zinkan:
Vad jag inte fattat var att det inte gick att ta ut kontanter i "bankomater" med kreditkortet. Jag hade lämnat mitt bankkort hemma (smarta jag), men tack och lov hade inte maken gjort det... Blev lite körigt en stund innan vi fattat detta med endast 100$ som startkapital inväxlat i Svedala.

Ha en härlig resa. Längtar tillbaka så det gör ont!!
Så du menar att man inte kan ta ut kontanter med ett kreditkort (typ Mastercard) i bankomater? Har jag aldrig hört talas om innan. Det krävs mao att man tar med sig sitt betal (debit) kort om man ska ta ut kontanter?
Självklart kan du ta ut pengar i ATM's. Många tar ut en avgift på usd3,50 (speciellt de maskiner som står utkastade på malls el liknande)
Självklart för dig men inte för oss. Vi hade varsitt kreditkort både på ICA-banken och Swedbank - båda MasterCard. Vi provade på fler än 10 olika ATM´s, med alla korten, men vi kanske bara hade otur drygt 10 ggr. Vid kontakt med ICA-banken sa de att det var precis så, att man inte kunde ta ut cash med kreditkortet. Vi hade ju "otur" på ett hotell som inte hade terminal att dra kortet i (och nej det hotellet skulle jag av flera skäl inte besöka igen, men vi visste inte om att de knappade in siffrorna istället för att dra kortet innan vi kom dit) och detta förklarade ICA-banken med att det då räknades som ett internetköp. Vid internetköp krävs CVC-kod och det är inget Amerikanarna använder - enligt ICA-banken. De tog bort CVC-kodstvånget på mitt kort och då det gick att betala även på det hotellet. Jag provade inte att ta ut pengar i ATM med detta "upplåsta" kort. Men vad vet jag?

Vi hade oxå en Ford Escape. En trevlig bil! När bensinmätaren stod strax under 1/4 så tankade vi för 30$. Blev inte fullt men räckte långt och man kunde betala och få kvittot med en gång utan att springa tillbaka in.
Av Zinkan
20 juli 2015 14:45
Citerat från Birgere:
Citerat från Zinkan:
Citerat från Barizta:
Hur funkar det rent allmänt vid tankning på bemannade bensinmackar i USA?
Har förstått att förskottsbetalning är mycket vanligt men hur gör ni när ni ska betala med kreditkort, går ni först in och säger för hur mycket ni vill tanka eller hur mycket soppa ni planerar att tanka upp?
Eller lämnar ni helt enkelt kreditkortet till kassören och går sen ut och tankar för att återkomma och betala för detta belopp ni tankar upp?

Det verkar också funka på många ställen att dra kreditkortet direkt vid pumpen men då efterfrågas ZIP kod (för US kreditkort) och eftersom jag kommer att använda ett Mastercard funkar detta troligtvis inte?
Vi kom hem från Florida för några veckor sedan och vi kunde inte tanka i automaterna med kortet. Vi provade med ZIP-code men nä! Det står även info på de flesta pumpar om att "Creditcard outside US..." inte funkar utan man måste gå in och betala först, men det var inget problem bara man fattat galoppen. Första gången förslog killen på macken 50$ men det gick inte i tanken. Lätt förtvivlat gick vi in och fick förklarat för oss att det bara dras det beloppet man tankar för. Det stämde. Efter det tankade vi för 30$. Det gick i, men vi fick aldrig toppfylld tank heller. Man går in och betalar, går ut och tankar och åker därifrån... Man behöver inte gå tillbaka in :)

Vad jag inte fattat var att det inte gick att ta ut kontanter i "bankomater" med kreditkortet. Jag hade lämnat mitt bankkort hemma (smarta jag), men tack och lov hade inte maken gjort det... Blev lite körigt en stund innan vi fattat detta med endast 100$ som startkapital inväxlat i Svedala.

Vi fick även problem på ett hotell som meddelade att de flesta européer hade problem att betala hos dem pga deras "high-security-system". Inget av våra 5 (!) kort funkade. Visade sig vara tvärt om. Hotellägaren ansåg att en kortterminal var för dyr så när de knappade in kortnumret manuellt trodde ICA-banken (som vi hade) att det var ett internetköp och krävde då CVC-kod. Något som inte används over there. Fick ringa ICA-banken och de tog då bort kravet på CVC-kod och sen funkade det.

Ha en härlig resa. Längtar tillbaka så det gör ont!!
Konstigt att det inte funkade med kreditkort på ATMen. Har fungerat för mig men jag använder det bara i nödfall.
Det är sant att man inte behöver gå in på macken efteråt om man via kortet begärt för mycket pengar MEN jag gör det ändå alltid för att hämta kvittot, speciellt viktigt inför sista tankningen innan man lämnar tillbaka bilen.

Ett hotell som inte har råd med en kortterminal skulle jag nog fundera ett par gånger om jag ville bo där.
http://www.booking.com/hotel/us/sea-gate-resort.sv.html?aid=346866;sid=e053ca8daed49c47e07a2c143ddfbd54;dcid=1;ucfs=1;srfid=b92e37a98880f1fdb75a4ea6d33e8451890f2649X1

Been there - done that :) Smutsigt på rummen även efter "städning". Och de får inte oss som gäster nån mer gång :)
Av Birgere
20 juli 2015 15:16
Citerat från Zinkan:

Självklart för dig men inte för oss. Vi hade varsitt kreditkort både på ICA-banken och Swedbank - båda MasterCard. Vi provade på fler än 10 olika ATM´s, med alla korten, men vi kanske bara hade otur drygt 10 ggr. Vid kontakt med ICA-banken sa de att det var precis så, att man inte kunde ta ut cash med kreditkortet. Vi hade ju "otur" på ett hotell som inte hade terminal att dra kortet i (och nej det hotellet skulle jag av flera skäl inte besöka igen, men vi visste inte om att de knappade in siffrorna istället för att dra kortet innan vi kom dit) och detta förklarade ICA-banken med att det då räknades som ett internetköp. Vid internetköp krävs CVC-kod och det är inget Amerikanarna använder - enligt ICA-banken. De tog bort CVC-kodstvånget på mitt kort och då det gick att betala även på det hotellet. Jag provade inte att ta ut pengar i ATM med detta "upplåsta" kort. Men vad vet jag?
Antingen hade ni otur
Eller
Bankernas hemsidor är felaktiga då dom tydligt menar att ATM uttag utomlands ska fungera
Eller
Så knappade ni fel någonstans

https://www.icabanken.se/kort-och-konto/vara-kort/kreditkort/

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/jamfor-vara-kort/index.htm
20 juli 2015 17:10
En sak att tänka på med ICA:s kreditkort är att du har två olika konton kopplade till kortet. Ett konto för kortköp (som ett "vanligt" kreditkort) och ett konto för kontantuttag och inköp i ICA-butiker. Har man inga pengar på "uttagskontot" så går det inte att ta ut i en ATM.
Av Barizta
20 juli 2015 21:05
Nu är denna frågeställning lite off topic men ställer den ändå. Är det nån som hamnat i en trafikolycka situation med hyrbil i USA? Jag har grubblat lite på detta och hur man ska gå till väga OM det händer.
Förutsatt att det inte involverar några personskador utan endast skada på fordon, vilken ringer jag först?
Är det biluthyraren eftersom försäkringen ligger ju hos dom? Behöver man ringa nån annan också?
Brukar det finnas kontaktnummer & instruktioner i hyrbilar om hur man ska gå tillväga ifall olyckan är framme?

Och om det skulle handla om personskador ringer jag så klart 911 i första hand men om jag som svensk medborgare behöver akut sjukvård förmodar jag att jag också måste ringa typ SOS international eller Falck Travelcare beroende på vem jag är försäkrad hos.

Nån som vet mer hur det funkar vid allvarligare olyckor med eventuella personskador?
Av Birgere
21 juli 2015 00:09
Citerat från Barizta:
Nu är denna frågeställning lite off topic men ställer den ändå. Är det nån som hamnat i en trafikolycka situation med hyrbil i USA? Jag har grubblat lite på detta och hur man ska gå till väga OM det händer.
Förutsatt att det inte involverar några personskador utan endast skada på fordon, vilken ringer jag först?
Är det biluthyraren eftersom försäkringen ligger ju hos dom? Behöver man ringa nån annan också?
Brukar det finnas kontaktnummer & instruktioner i hyrbilar om hur man ska gå tillväga ifall olyckan är framme?

Och om det skulle handla om personskador ringer jag så klart 911 i första hand men om jag som svensk medborgare behöver akut sjukvård förmodar jag att jag också måste ringa typ SOS international eller Falck Travelcare beroende på vem jag är försäkrad hos.

Nån som vet mer hur det funkar vid allvarligare olyckor med eventuella personskador?
Med kontraktet som du får av hyrbilsfirman så finns ett road assistans telefonnummer. Ring dit, det första dom frågar är om du befinner dig på en säker plats och om du eller någon är skadad. Sedan sköter dom allt. Har själv ringt dit en gång...pga av en trasig AC.. Kändes nästan komiskt hur dom gick igenom sina säkerhetsrutiner när jag ringde i lugn o ro från hotellet. :)
Ang SOS international osv så är det inget du behöver grubbla om i förtid, skulle dom bli inkopplade så har sjukhusen rutiner för detta.
Av Barizta
21 juli 2015 06:16
Ok, låter bra Birgere. Tack för info.
14 aug. 2015 16:32
Hej igen,
uppdatering från 3 veckors bilande i Florida.
Vi tankade på Shell, 7Eleven och Chevron.
Vi använde American Express.
På SAMTLIGA mackar gick det att tanka på svenskt postnummer.

Evoline - med vilket kort och på vilka mackar tankade ni?
Av Birgere
14 aug. 2015 18:31
Citerat från Nisse2ears:
Hej igen,
uppdatering från 3 veckors bilande i Florida.
Vi tankade på Shell, 7Eleven och Chevron.
Vi använde American Express.
På SAMTLIGA mackar gick det att tanka på svenskt postnummer.

Evoline - med vilket kort och på vilka mackar tankade ni?
Magic AmEx :-)