Tangalle till Kandy

19 juli 2015 09:57
Visningar: 873
Hej allihopa, jag och sambon åker till Sri lanka i februari för att stanna i 18 dar och kommer att börja vår utforskning av detta land med 5 dygn i Tangalle där vi redan har bokat ett boende.
Dom sista 2 dygnen är också boendet klart i Negomgo.
Nu till mina frågor, hur tar man sig smidigaste till Kandy, är det tåg från Colombo eller kan man ta sig dit från Tangalle med t.ex hyrd bil inkl chaufför?
Vad kostar det att hyra bil med chaufför per dag?
Har en tanke på att lära mig dyka, kostnad och var?
Är det kontanter som gäller eller finns det gott om uttagningsautomater?
Tackar ödmjukt på förhand :)
// Jocke //
19 juli 2015 15:36
Hyra en chaufför är nog absolut lättast, men boka inget förrän ni kommit till Tangalle. Vi betalade 17 000 LKR från Mirissa till Kandy via Ella (exkl. priset för övernattning i Ella) – notera att detta var under lågsäsong. Men det går säkert fortare att åka Tangalle – Colombo med motorväg – Kandy, om ni inte vill se något av landsbygden. Finns researrangörer nästan överallt, gå runt till ett par ställen och hör vad de ska ha för pris.

Cash är det som gäller, upplevde att ATMs alltid fanns i närheten.
20 juli 2015 09:24
Tackar och bockar Johan för ditt svar, om det finns någon som vill tillägga något så är ni välkomna :)
7 aug. 2015 06:39
Hej Jocke!
Kul att du ska åka till Sri Lanka :) Jag har bott i Sri Lanka i över ett år och har nyligen flyttat tillbaka och jobbar nu på olika sätt med olika sociala projekt osv så jag kan verkligen hjälpa dig om du vill, exempelvis med bil och chaufför etc. Jag rekommenderar alltid att ha bil och chaufför den delen av resan där ni åker runt i landet. Boka bil och chaufför enstaka sträckor lönar sig inte i längden, plus att jag av egen erfarenhet och av andra resenärers erfarenhet vet att många chaufförer man ordnar på egen hand kan vara svåra att lita på. De kör till ställen du kanske inte vill, till restauranger osv vilket i många fall INTE brukar vara uppskattat. Chauffören kommer vara en viktig del av din semester så det är supervikitgt att han är duktig och pålitlig. Han kommer även att fungera som din lokalguide och stanna och visa dig saker på vägen du annars kanske skulle missa. Jag rekommenderar därför verkligen att ha chaufför och bil ordnat på förhand. Jag kan försöka hjälpa er med en bra rutt. Jag skulle kanske inte välja att börja i Tangalle, så kan ni avboka hotellet där skulle jag göra det. Jag skulle rekommendera att ta er direkt från flygplatsen till ex Dambulla eller Sigiriya. (Bestig klippan och se cave tempels i Dambulla) Åk vidare till Kandy (se Temple of the Tooth Relic, och besök kryddträdgårdar ex) Därefter tar ni tåget från Kandy till Ella. Bilen kör med ert bagage och möter er på stationen. Sedan tar ni en natt i Tissamaharama och kör safari i Yala. Därefter hamnar ni i Tangalle kan ni sedan besöka de andra fina stränderna på sydkusten (Mirissa, Unawatuna eller Hikkaduwa)

Kan ni inte avboka hotellen kan ni köra andra vägen runt, dvs: Tangalle, upp till Ella, tåget ner till Kandy. Ta en dagsutflykt till Sigiriya och Dambulla för att avsluta er semester på västkusten.
Dyka är bäst att göra i Hikkaduwa. Kostnad vet jag tyvärr inte. Ta ut pengar när ni kommer till Flygplatsen. Det går att ta ut 50 000 rs/ uttag (ca 2600 kr)och det finns gott om uttagningsautomater i landet.
Kontakta mig gärna om du vill ha mer hjälp: (Logga in för att se e-postadress)
Mvh/ Sofia
Av My53
7 aug. 2015 21:49
Sofia Vad kostar "dina" chaufförer? Tycker du det är smartast att ta bil till Kandy och stanna där ett par nätter och ta en dagstur till Sigiryia eller åka från flyget till S och stanna där en natt för att sedan åka till Kandy?My
7 aug. 2015 23:13
Jag rekommenderar också att ta chaufför med bil hela vägen. Våran skaffade vi genom vårt hotell där vi bodde i Hikkaduwa och han ordnade med alla hotell och allt på vägen och det var toppenbra. Vi kunde stanna här och var och fotografera allt vi ville. Men fråga mig inte om priset, minns ej.
Vi åkte en runda norrut via Columbo och sedan upp till Kandy och sen runt och ner söderut via teplantagen och safari på södra sidan och Galle och tillbaka.
Mvh
8 aug. 2015 03:07
Tack då jättemycket för svaren men vad kostar en chaffis som du rekommenderar då ? Boendet i Tangalle vill vi inte boka av pga dom har inte många rum och det ser fantastiskt ut ( bungalows på stranden ) så det är därifrån resan gäller.