Tågluff genom Europa september och oktober 2014

10 juni 2014 14:23
Visningar: 722
Hej!

Jag och min syrra tänkte tågluffa i slutet av september in i början på oktober. Nu vill vi gärna ha alla era tips ni har? Jag har läst i tidigare forum men inte hittat vad jag söker.

Tips på sevärdheter?
Tips på boende?
Tips på packning?
Tips på vad de kan vara för väder?
Ska man boka tåg och boende innan eller undertiden man reser?
Reskassa?
Andra smarta tips?

Vi tänkte ha tio dagar men fem resedagar.

Vi börjar med att flyga till Rom och sen fortsätter vi därifrån.

Venedig
München
Prag
Berlin
Köpenhamn

Tar tacksamt emot alla era resvana tips :)
28 juli 2014 15:08
Vad roligt att ni ska ut och tågluffa, riktigt roligt sätt att resa på! När jag senast var ute flög jag till Barcelona, åkte via franska och italienska kusten för att sedan åka upp mot Munchen, Prag och Berlin. Så det är väl egentligen de tre sista ställena jag kan ge tips på för er, Munchen=oktoberfest, annars ganska trist stad om man inte bara är ute efter fest och öl. Prag=en av de bättre städerna i hela Europa, väldigt mysigt, billigt, mycket fina sevärdheter, trevliga människor, god mat och bra uteliv. Berlin, otroligt stor och cool stad mycket att se, missa inte förintelsemonumentet samt det judiska muséet. Ang. packning, packa inte för mycket!! Man behöver mindre kläder än man tror, bättre att ta med tvättmedel och tvätta för hand. Rekommenderar inte att boka tåg/boende innan, blir mycket mer spontant och roligt om man bestämmer under resans gång samt lättare ifall man vill ändra sin rutt. Hade en reskassa på ca 10-15000, var ute i 3 veckor, levde bra, inte för snålt men heller inte slösaktigt. Om man ska luffa tycker jag det är värt att spara pengar så man faktiskt har råd att uppleva städerna man besöker. Andra smarta tips, sköna skor, liten extra rygga för dagsutflykter osv, samt njut och ha en underbar resa! :)
29 juli 2014 09:02
http://wikitravel.org/en/Main_Page <- allt du behöver veta om dessa städer. Typ. Det är en bra början i alla fall, man får en snabb sammanfattning av det mesta. Den svenska sidan är dålig, så använd den engelska.

September/Oktober är sent på säsongen så ni behöver nog inte boka boende och sånt långt i förväg.
31 juli 2014 00:19
Jag och en kompis har tänkt att tågluffa i oktober, ca 3 veckor!
Vi vet inte riktigt vart än bara, men vi vill till Spanien, Frankrike, Italien osv. Läst att där är den minsta risken för regn då oktober är en liten regnperiod i vissa länder!
Vi ska ha en budget på 25000, just för att vi vill leva lite, men sen tror jag verkligen inte det behövs då jag hört att många klarat sig på 10000-15000 på 3 veckor!
Kul att ni ska tågluffa!!
4 aug. 2014 15:46
Okej, den länken ska jag kolla upp! Tack för tipsen.

Oktoberfesten är anledningen till att vi åker till München, där har vi bokat boende för hörde att de går åt snabbt. Sen tar vi nog det mesta efter hand :)

Vi har ändrat rutten lite:

Rom -> Venedig -> München -> Prag -> Wien -> Budapest -> Warszawa

Det vore skoj att träffa andra tågluffare som är ute och reser också :) Med Saraahjj ni kanske inte skulle längre än Italien? :)