Tågluff Europa 2013

26 juli 2013 12:25
Visningar: 6351
Hej alla där ute!

Vi är två tjejer på 20 år som ska ut och tågluffa i vackra Europa September-Oktober! Vi startar i Gbg, åker till Köpenhamn och sedan vidare till Amsterdam. Vi är väldigt nya när det kommer till just tågluff, och tar tacksamt emot tips från Er med mer erfarenhet! Hur ska man tänka med att boka tåg/hotell? Tid? Är det lätt att vara spontan? Vi ska vara ute en månad. Någon annan som ska iväg vid samma tid? :)
26 aug. 2013 22:11
Hej!

Tänkte bara tipsa om vår sida "Ett större Europa" som ger tips till lite mindre kända resmål men som verkligen är värda ett besök. Vi uppdaterar sidan rätt hårt nu under hösten.
Bloggen hittar du på http://ettstorreeuropa.blogspot.se/

Undrar du något för övrigt så går det bra att ställa frågor, vi har rest väldigt mycket i Europa, på lite olika sätt och delar gärna med oss av tips vi inte hunnit lägga ut. Just Nederländerna har vi inte mycket erfarenhet av.

Skulle ju kunna rekommendera er att snegla lite mer österut och söderut. I september är det ju riktigt bra badväder längre ner i Europa, Amsterdam kan ju vara läge att spara till hemresan?

Vår sida "Ett större Europa" har även en facebook sida länkad till bloggen där vi presenterar nya inlägg och där diskussioner kan föras.
27 aug. 2013 00:06
För länge sedan när vi gjorde en mindre tågluffarresa så åkte vi först ner till Schweiz där vi har en kusin, vi bodde där och åkte runt lite däromkring bl.a. till Italien och Venedig, Locarno, Lugano, Österrike och många orter där. Vi åkte även med Glaciärexpressen och det var helt fantastiskt.
En annan gång så åkte vi ner till Hamburg, Italien och San Remo, vidare till Marseile och upp till Paris och hem. Vi gjorde allt under resan alltså letade hotell och bokade inget. Det var kul att testa och se var man hamnade.
Och den perioden ni åker ska nog inte vara några problem att hitta boende. De flesta har ju haft sin sommar semester då.
Mvh
Av Gabjac
27 aug. 2013 15:43
halloj!

Av min erfarenhet av att luffa i europa är det väldigt lätt att vara spontan! det där med att boka tåg, givetviss kan man boka hemifrån, men personligen tycker jag det bästa är att boka en biljet dagen innan man ger sig av vidare mot nästa destination som man ska till! :) När det kommer till hotell och amsterdam rekommenderas det att boka nått hemifrån, när jag var ute och luffade i södra europa i sommras bokade jag nätterna på hostels i dom stora städerna hemifrån! förövrigt är det väldigt lätt att hitta nån sovsal eller dylikt att övernatta på!

just vid tiden ni är i amsterdam och övriga europa är det dock väldigt lätt att hitta place att sova på rätt spontant då dom flesta luffar under sommaren!

så ja det är lätt att vara spontan och fixa det i och med resans gång! allt går att lösa ;)

Ha en fin resa