Tåg utan förbokade biljetter eller buss?

Av Daizy
22 maj 2016 11:49
Visningar: 255
Hej!
Får aldrig någon hjälp med min fråga om tåg från Bangkok så nu ändrar jag texten för tredje gången och hoppas få napp! :-)

Vi landar i Bangkok (Suvarnabhumi) kl 5.45 en söndag morgon. Hur tar vi oss enklast ner längs östkusten till Ban Krut?

Vill helst åka tåg men vet inte om man måste förboka biljetter? Vill helst inte det eftersom man kan ha otur med försenat flyg.
Kan man bara ta taxi till tågstation och köpa biljett på plats eller är det stor risk att det är fullt? (Åker i slutet av januari)

Skulle ni hellre välja att åka buss/minivan? Är det kanske lättare utan förbokade biljetter?

Hade tänkt avsluta vår rutt i Koh Chang men om det är lättare att ta sig från Bangkok till Chang så kanske vi börjar där och avslutar i Ban Krut istället....
Hoppas innerligt att någon kan komma med ett råd! :-)

Tack på förhand!
22 maj 2016 14:21
Tåget går 08.05 från Hua Lamphong Station och kommer fram ca 12.45 till Bang Krut. Du kan köpa biljett i luckan på stationen. Man brukar aldrig behöva boka sittplatser i förväg. Om ni skulle missa tåget så går nästa rimliga tåg 13.00. Minibussar tar ni vid Victroy Monument och Stora bussar går ute vid södra busstationen. Tyvärr är det är lite krångligt att ta sig ut till Södra busstationen. Både bussar och minibussar går hela tiden och man behöver inte boka. Tänk på att om du vill ta minibuss med mycket bagage så får du betala för extra säte.
Av Hille2
22 maj 2016 17:14
Nja, om det är under en helg eller ändå värre - under en Thaihelg - så är det inte säkert att det finns några platser på tåget. Har åkt med det flera gånger då det varit helt fullt.
22 maj 2016 17:39
Jo, men från Bangkok på en Söndag brukar det aldrig vara problem. Jag har inte kollat upp när Kinesiska nyåret är iockförsig - det kan ju ställa till det. Om det skulle vara fullt på tåget så är det ju i så fall en smal sak att ta tunnelbana+skytrain till Victory Monument och leta reda på en minibuss.
Av Hille2
22 maj 2016 18:28
Lördagar och söndagar brukar vara värst.
Om ni väljer att åka buss så tänk på att det bara är några få bussar som går till Ban Krut. Övriga bussar släpper av på highway ett par mil därifrån, så ni måste ha nån som plockar upp er där. Det kan vara svårt att få någon klarhet i vilka som verkligen går ända fram när man ska boka, har själv hamnat på fel buss ett par gånger på vägen söderut. Har för mig att den rätta bussen går vid 12:30 från södra busstationen så då har ni ingen brådska i alla fall. Jag skulle nog satsa på tåget ändå alternativt ta den stora bussen som går från flygplatsen till Hua Hin och slappna av med en övernattning där för att sedan ta tåget därifrån till Ban Krud morgonen därpå.
Av Daizy
22 maj 2016 21:20
Tack snälla för bra tips!! Tror vi lyder rådet att ta oss ut till tågstationen och satsa på tåget som går kl 8.05. Skönt att veta att det går ett till sen kl 13.00. Vet du Lillaannaj vilket tågnr det är? Vi har tidigare åkt med nr 40 eller 43 (minns inte riktigt...) Men då åkte vi från Ban Krut till Hua Hin. Tyckte det tåget var bra!

Buss känns lite svårare att veta var vi ska kliva av....precis som du skriver Hille2. Vi ska nämligen inte direkt till Ban Krut utan till hotell Sirarun Resort som ligger en bit ifrån lite mitt i ingenstans. Men jag vet att de hämtar oss gratis vid tågstationen i Ban Krut.

Tack än en gång för er hjälp!!
22 maj 2016 21:31
Ni kan ju också ta bussen från flygplatsen till Hua Hin och hinna fånga samma tåg (43) vidare till Ban Krut. Eller ta ett senare tåg från Hua Hin samma dag.
Av Hille2
23 maj 2016 09:07
Citerat från Lillaannaj:
Ni kan ju också ta bussen från flygplatsen till Hua Hin och hinna fånga samma tåg (43) vidare till Ban Krut. Eller ta ett senare tåg från Hua Hin samma dag.
Ja, det funkar ju det med...tågen brukar dessutom nästan alltid vara ett par timmar försenade. Det finns två tåg till att välja på förutom det tänkta som ska avgå från HH 11:26. Det är 17:14 samt 20:07. Det sistnämda anländer dock inte förrän 22:30, vilket kanske är lite sent med tanke på ev förseningar.
Av Daizy
24 maj 2016 18:26
Tack igen för ert engagemang!

Asså grejen är att vi ska sova på fem olika hotell under 18 nätter så det känns redan i överkant. Så att ta in på ytterligare ett hotell känns väl inte riktigt aktuellt, även om tanken var god. :-)
Samtidigt vill man ju undvika en ALLT för lång och omständig resa efter typ 11 timmar på planet.
Nu vet jag inte om ni vet hur det är att åka från Bangkok till Ko Chang men om det är mycket enklare så kanske vi åker åt det hållet först istället.
Någon som vet vad som blir enklast?

Mycket tacksam för svar snarast för då måste jag boka om datumen på hotellen.
Av Daizy
24 maj 2016 18:27
Enklast är förstås flyg men vi vill gärna åka så billigt som möjligt också. :-)
Av Hille2
25 maj 2016 08:12
Det är ju väldigt enkelt att åka till Koh Chang från flygplatsen. Det går både stora bussar och minibussar därifrån och såklart kan man ju också ta en taxi. Det finns också möjlighet att boka ända fram till hotellet på Koh Chang.
Däremot så blir det ju lite krångligare när ni ska åka därifrån eftersom ni måste byta i Bangkok till tåg eller buss. Åker ni tidigt på morgonen så är det enklast att ta en buss som går till Ekkamai i Bangkok, därifrån får ni ta skytrain och byta till metro för att ta er till tågstationen, alt. ta en taxi. Räkna med att det kan vara svårt att få någon som slår på taxametern vid busstationen.
Att göra den här resan på en dag går ju som sagt men det blir ganska drygt. Själv skulle jag nog ha valt andra resmål som inte ligger så långt ifrån varandra. Ni ska ju bara ska vara där i 18 dagar och långa byten tar både tid och energi.
Av Daizy
26 maj 2016 18:39
Tack än en gång Hille2! Nu är det så att vi ska resa ganska långt dessa 18 dagar. Resmålen är Ko Chang, Koh Samui, Koh Tao, Ban Krut och Bangkok.

Rutt alternativ 1:
Bangkok flygplats - Ban Krut - Koh Tao - Koh Samui sen flyg till Utapao för vidare färd mot Koh Chang. Till sist ett par dagar i Bangkok.

Rutt alternativ 2:
BKK flygplats - Ko Chang - flyg till Samui (från Utapao) - Koh Tao - Ban Krut. Sen två dagar i Bangkok.

Väljer kanske rutt 2 om det nu är lättare när vi landat i BKK.

Tror ni förresten att detta är orimligt mycket resande på 18 dagar?
Av Hille2
26 maj 2016 21:11
Ok, jag uppfattade det som att ni inte ville flyga. Ja, rutt nr 2 blir enklast.
Nog tycker jag att fem resdagar (eller fyra då om man inte räknar med resan mellan Samui och Koh Tao men å andra sidan är ju även den sista dagen i Bangkok en resdag) känns lite väl mycket, men vi är ju alla olika :) Det blir ju dock bara 2,5 dag på varje ställe som ni är riktigt lediga och inte ska åka vidare nånstans.
Av Daizy
27 maj 2016 10:26
Förstår att du uppfattade mig så, för jag skrev att vi ville undvika flyg, men menade egentligen att vi ville undvika ytterligare ett flyg.. :-)
Kommer vara på Koh Chang 4 nätter, Koh Samui 4 nätter, Koh Tao 3 nätter, Ban Krut 5 nätter och Bangkok 2 nätter. Vet att det blir lite hattigt men vi tänkte se så många resmål som möjligt så vi vet vart vi i framtiden vill stanna längre. :-)

Tusen tack för all hjälp!!