Tåg i Kina

Av Marsam
20 juni 2011 12:51
Visningar: 2436
Åker till kina på torsdag, undrar över tågbiljetter, är det ofta fullbokat på natttågen? Kan vi boka flera sträckor från olika städer nu innan på nätet? Eller kan vi boka flera sträckor när vi kommer till Peking, så vi vet att vi har biljetter? Vad blir bäst? Är det luftkonditionering om vi tar soft sleep?
/ Maria
20 juni 2011 14:08
Kan inte svara på alla frågor. Dock av egen erfarenhet, skulle köpa nattåg från Peking till Shanghai direkt på tågstationen tre dagar innan avresa (tidigast det gick att boka biljetter) men det var helt slutsålt så fick köpa dagtåg. 10 timmar tog resan men det var kul ändå då man träffade roliga människor i min kupé :).

Lycka till.
Av Suan
20 juni 2011 15:32
Du kan få en liten uppfattning av hur det kan vara att åka tåg i Kina om man bara löser vanlig biljett om du kollar filmen "Att åka tåg i Kina" på min sida.
SUAN
21 juni 2011 07:29
Hej Marsam,

Jag har ganska ofta åkt olika nattåg i Kina, och min erfarenhet är att det oftast inte är problem att boka ganska tätt inpå avresan. Jag tror Silverfang har haft otur, och det kan man ju naturligtvis ha ibland, men oftast går det bra att boka med kort framförhållning.

Jag vet inte hur det fungerar att boka på nätet.
Tågen är nästan alltid luftkonditionerade.

Läs mer här om nattågen i Kina här:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/04/nattag-i-kina.html

Mvh
Av Marsam
21 juni 2011 08:13
Tack för alla snabba svar, det är guld värt för oss! / Maria
Av Marsam
21 juni 2011 08:20
Kom just på en fråga till, fungerar det bra med bankomater i kina? Eller hur tar man bäst ut pengar? Och att betala med kort för övernattning på större hotell?
Av Anna__
21 juni 2011 17:09
Tågbiljetterna släpps ju i regel 10 dagar innan, och vill man vara säker på att få en plats på tåget kan man boka i förväg på internet. Jag var där för ett par år sedan och bokade då tågbiljetter ett par månader i förväg genom CITS (stor kinesisk researrangör). Då kostar det runt 150 kr/biljett utöver biljettkostnaden. Hade stora problem på ett av ombudskontoren att hämta ut biljetterna (vi "skulle komma dit dagen efter istället"), och detta var ändå i en storstad (Peking eller Shanghai). Men naturligtvis fanns biljetterna redan där, och efter tappra övertalningsförsök i en halvtimme fick vi till slut biljetterna (redan betalda via nätet). Så förbered er på att sånt kan ta tid, det är ont om engelsktalande på vissa kontor.

Men annars funkade allt bra och vill ni vara 100% säkra på att åka en viss dag och tid är det alltså en idé att boka via nätet.

Angående pengar har jag för mig att det funkade bra med uttagsautomater (har som regel att aldrig betala med kort utomlands, oavsett hur fint hotell eller butik det än är).
Av Marsam
4 sep. 2011 15:24
Skriver här några rader hur det fungerade med tågbiljetterna när vi kom till Kina. Vi köpte genom olika hotell vi bodde på, fungerade utmärkt, kostade någon tia extra per biljett. Kunde åka de dagar vi ville, men fick ta lite andra tider på vissa, för att det var slutsålt. Åkte natt tåg 2 gånger och snabbtåget på dagen mellan Shanghai och Peking en gång, tog 4,45 timmar, helt suveränt. Natt tågen var toppen. Ena natten fick vi tag på hytter med två sängar och egen toa på rummen, mycket bra. Andra natten 4-hytt med toa i gången, ingen rolig toalett. Ganska dyrt att åka natt tåg, men man spar en hotellnatt så det är ok. Rekommenderar varm att åka tåg, mycket enkelt och bekvämt.