Tacksam för era förslag på upplägg av roadtrip i Florida/Nordöstra USA

8 feb. 2016 19:25
Visningar: 231
Hej!

Jag var vädligt aktiv på detta forum förra året inför vår drömresa på västkusten i USA (september 2015) som blev helt fantastiskt! Mycket tack var den hjälp jag/vi fick från alla på detta forum :-)

Jag sitter nu och planerar inför vår nästa roadtrip som blir antingen i Florida eller i nordöstra USA. Jag tar gärna emot förslag på upplägg och aktiviteter. Jag har läst mycket på detta forum men har svårt att bestämma mig och vänder nu direkt till er. Har haft svårt att hitta bra information om nordöstra USA med förslag på upplägg.

Vi har tänkt oss en resa på runt 3 veckor med hyrbil.

För att göra det lite lättare för er så var våra höjdpunkter under vår resa i västra USA följande:

- San Francisco (cykeltur till Point Bonita Lighthouse och Sausalito, maten och att bara gå runt i den mysiga staden)

- Healdsburg (miljön, stämningen och inte minst den goda maten och drycken)

- San Diego (jättemysig stad med fina badstränder)

- Grand Canyon (soluppgång!!!)

Vi är totalt 6 personer, vuxna mellan 28 och 58 som gillar vacker natur, lagom varmt väder (25-30 C), lite bad, god mat & dryck och kanske någon golfrunda. Vi är inte ute efter att besöka några nöjesparker eller museum. Vi stannar gärna lite längre på stoppen istället för att stressa runt med enstaka nätter på flera ställen.

Så kom gärna med förslag på genomförda resor eller era egna drömresor :-)

Stort tack på förhand!

//Patrick
8 feb. 2016 20:03
Trots att vi själva har hus i Florida skulle jag rekommendera en tur i nordöstra USA givet er input kring intresse ovan.

Washington. Philadelphia. New York. Long Island. Cape Cod. Boston. Ntl forests i Vermont. Montreal. Toronto. Niagara. Washington.

Här finns till flera månader men rutten kan självklart reduceras.
Av Birgere
8 feb. 2016 20:17
Håller fullständigt med Marcus_p här. Även jag som inbiten Floridafantast, jag hade även dragit rutten ytterligare upp efter kusten mot Maine och avnjutit kustnatur och sea food.

Nu hinner ni ju inte med allt och spontant skulle jag säga att ni skulle starta i Boston och denna gång skippat NYC, DC osv.
8 feb. 2016 20:36
Tack för era svar. Kan nog erkänna att mitt hjärta slår lite extra för just nordöstra delen men vi får se vad de övriga resenärerna tycker. Beror ju lite på hur jag presenterar resan :-)

NYC var vi i för något år sedan och vi gillade verkligen NYC. Vi vill gärna åka tilbaka dit och hade lite planer på att kombinera antingen Florida eller Nordöstra delen med ett besök. Men vi bestämde att vi skippar NYC denna gången och lägger tiden/pengarna på andra nya platser.

Ok, då skulle ett upplägg kunna vara följande:

Boston (3 nätter) - Cape Cod (3 nätter) - Ntl Forest i Vermont (2 nätter) - Någonstanns i Maine (kom gärna med förslag på plats och tid Portland, Bar Harbor??)

Vad säger ni om att lägga till Niagarafallen eller andra platser/städer?

Förslag på aktivteter och sevärdheter? Cape Cod verkar vara ett bra tillfälel för sol och bad?

Vilken tid på året skulle ni rekommendera? Hösten ska tydligen vara fin i dessa delar av USA men då kanske badmöjligheterna försvinner?
8 feb. 2016 21:37
Citerat från Birgere:
Portland känns ju givet... lite annat att sukta efter http://www.visitmaine.net/page/80/top-10-maine-towns

Tycker definitivt ni ska försöka få med både Toronto/Niagara och den underbara staden Montreal. Ni skulle ju kunna flyga hem ifrån Buffalo/Chicago så slipper ni åka tillbaka.

Hösten är säkert vacker men vänta inte för länge, det blir snabbt kallt. September kanske....
Har läst att du tidigare har rekommenderat Montreal. Ska ta och läsa på lite om staden. Vad är det Montreal har som gör att du så gärna rekommenderar ett besök där? Och för att göra frågan ännu större - vad är det som den nordöstra delen har att erbjuda framför Florida i detta fallet?

Ok, alltså inte senare än september om man vill ha möjligheter till lite sol och bad. När är det högsäsong på Cape Cod? juni/juli?

// Patrick
Av Birgere
9 feb. 2016 00:14
Lite osäker på vattentemperaturen, har inte varit i New England på 20 år.
Montreal är en stad som känns genuint Europeisk till skillnad från tex Toronto som jag upplever som en typisk amerikansk storstad, inte alls någon charm, däremot nära till Niagara fallen.

New England vs Florida... normalt skulle jag sagt Florida men vill ni inte ha så varmt samt en resa som liknar den ni gjorde i Kalifornien så är New England kanske lämpligare, iaf som en engångsgrej.
Florida är mer som ett paradis dit då återvänder gång på gång men erbjuder kanske inte samma varierande naturupplevelser som NE. Däremot så erbjuder ju Florida bland världens bästa stränder en fantastisk och unik fauna och ett nöjesliv som helt saknar motstycke i världen. Gillar ni även golf så är det ju världens golfbanetätaste område samt att man faktiskt kan åka dit under hela året. NE på vintern är inget jag skulle föreslå.
9 feb. 2016 19:37
Håller med om New England, men en cabbad Mustang och Ft Lauderdale-Miami Beach-Keys-Key West-Titusville-Orlando-Daytona Beach-Savannah-Tybee Island funkar också.
9 feb. 2016 20:15
Tack för era svar, mycket uppskattat!

Jag ska sätta mig in lite i era förslag och presentera två förslag för medresenärerna: nordöstra och Florida och så får vi se vart det bär av :-)

Tack för förslag på upplägg av en Florida/Georgia-trip. Har ni några andra förslag/input på Robbowans upplägg på en Florida+-trip så är det välkommet.

Robbowan: Du får gärna komplettera med förslag på hur många dagar man lägga på respektive plats och tips på aktiviteter/sevärdheter samt var (stadsdelar/områden) man bör bo under vistelsen på de olika platserna.

//Patrick
Av Birgere
9 feb. 2016 20:27
Citerat från Robbowan:
Håller med om New England, men en cabbad Mustang och Ft Lauderdale-Miami Beach-Keys-Key West-Titusville-Orlando-Daytona Beach-Savannah-Tybee Island funkar också.
Så där får du ju inte skriva i svenska vinterkylan.... :-(

Jag kör med mantrat för att inte bli knäpp:
"på sommaren i Florida är det för varmt att köra nedcabbat....... taket och ACn på..."
Upprepar man det 10ggr så försvinner den värsta abstinensen :-D
9 feb. 2016 21:00
En fullgod ersättare i Florida skulle kunna vara (återigen givet er input)

Miami Beach m omgivningar. 5n - Bad, South beach (Lincoln Rd Mall, Ocean drive, espanola mm), North Beach, Miami downtown (bayside mktplace, bayfront park, Wynwood, Viscaya, Latin quarter/little Havanna

Key West. 3n - Bo centralt! Solnedgång, Mallory Sq. Duval Street

Naples/Ft Myers beach 4n - Bad, Everglades City, Downtown Naples, Sanibel/Captiva, Outlet i Estero, Golf på Old Corkscrew.

Anna Maria Island 7n - Bad, Relax, Golf på Waterlefe, Esplanade eller University Park, St Petersburg (Sundial, Dali, Johns pass, Ft de Soto Ntl park), Siesta Key, Crystal River, St Armands Circle, Ybor City

Palm Coast 5n - Bo i/vid St Augustine, Kennedy Space Center, Golf på Hammock Beach Resort, Daytona, Orlando
10 feb. 2016 07:48
Jag hoppar merparten av Florida, för det har stötts och blötts (du kan säkert hitta 100 tips om Orlando till KW.

Titusvilles största fördel är närheten till Kennedy Space Center/Cape Canaveral. Sedan är det en trevlig småstad med en gammal stadskärna och en marina från vilken man kan ta båt/fiskturer. Bra bas för lite av varje.

Daytona Beach kan säkert medlemmen Daytona tipsa bättre om. Personligen gillade jag närheten till stranden, men är man också motorintresserad är detta ett mecka. Blir inte mer racing capital USA än så här.

Savannah är en otroligt trevlig, gammal stad. De gamla bomullsförrådshusen längs med vattnet är trevligt att röra sig i och sta'n andas historia.

Vill man ha strandliv tar man sigbut till Tybee Island. Väldigt bra stränder och många olika boendeforner.
11 feb. 2016 07:06
Tack för alla era inlägg! Nu har jag ett bra underlag till vår kommande reseplanering. Nu ska jag bara läsa på och skapa lite reseplaner. Jag återkommer troligen längre fram med önskemål om tips på boende och var i de olika städerna/orterna

// Patrick