Tachai Island

Av Kfrenor
2 nov. 2015 15:51
Visningar: 376
Vi drar snart iväg till Khao Lak 6 har lite funderingar på ö utflykter.

Någon av Er som varit ut på Tachai Island? Går det att snorkla där?

//

Fredrik
Av Pelle77
3 nov. 2015 18:35
Hej Fredrik!

Jag har bara dykt vid Tachai men den ön lämpar sig väldigt bra för snorkling. Vit pudersand och färre turister än de mer namnkunniga Similanöarna (som jag gillade mkt när vi var där för flera år sedan).
Av Kfrenor
4 nov. 2015 11:28
Tack för info. Båtarna dit ut, avgår dom från Kha Lak också?
Av M4sta86
14 nov. 2015 19:39
Hej!
Var på Tachai december 2013. Hade enorm otur när jag skulle dit då vågorna var väldigt höga så färden dit var de värsta 80 minuterna jag upplevt. Ön är väldigt fin och kritvit strand. Vi missade bästa spoten för snorkling pga vågorna, fick istället snorkla vid sidan av ön där det var lugnare. Såg rätt mycket sorters fiskar, lite squids och annat. Som jag förstått är snorklingen bättre i februari/mars men tycker vattnet var rätt klart med tanke på vågorna. 10-15m djupt och man såg bottnen utan problem.

Min svåger var där 3 månader senare och såg bla revhaj när de fick snorkla på det bättre stället. Ska även kunna finnas leopard haj och sköldpaddor.

Tachai är som sagt väldigt fint, men tyvärr är mycket av korallerna döda pga turister som inte kan låta bli att pilla.

Minns inte exakt hur länge man får snorkla på en sådan tur men tror det är runt 2h vid bra väder. Vi fick tyvärr nöja oss med 45 min.