Ta sig runt i London

3 sep. 2015 21:38
Visningar: 1124
Hejsan!

Hur fungerar det att ta sig runt i London? Vad kostar det? Hur fungerar Oyster card och Travel card? Hur tar man sig från centrum ut till O2 Arena?

Tacksam för svar!
Av Kerstin
3 sep. 2015 22:22
Köp ett Oyster card när du kommer dit, tror det kostar 5 (eller nått liknande) pund som du får tillbaka om du lämnar in kortet när du åker hem. Sedan fyller du på kortet med det du tror du behöver. Tunnelbanan är enkel att hitta i, det går att skriva ut karta över tunnelbanan på nätet. Travel card har jag inte testat.
3 sep. 2015 23:01
Tack Kerstin!

Vi ska vara där i 4 hela dagar, finns det någon rabatt? Vad kostar det att åka en gång?
Av Cattta
4 sep. 2015 00:14
Hej alma, med oystercard blir det billigare, men det MÅSTE köpas på en tunnelbanestation om du ska få tillbaka de pengar som du har kvar på kortet o despositionsavg. Köp alltså ett vanligt oystercard och inte ett visitor oystercard, för då kan ni glömma att få tillbaka pengarna o dispositionsavg som är kvar.

Vad jag kan se så åker man till North Greenwich med den grå linjen, jubileelinjen. Men tänk på att tunnelbanan slutar gå mellan 23.30 och 24.00.

Med DHL, ett förarlöst tåg som går till Blackwall kan ni också komma dit med, och därifrån får ni ta er över Themsen, kan se på kartan att de är ca 1 km att gå i så fall. Vet inte om ni kan åka med oystercard på DHL.

Ser att North Greenwich ligger i zon 3, 7.50 pund/dygn om man rör sig i zon1 till 3.Viktigt är att ni stämpla ut kortet ordentligt när ni går ut ur tunnelbanan annars dras det för 6 zoner ist.

6,40 pund/dygn om man rör sig i zon 1 och 2. 12 pund med travelcard så det är en skillnad prismässigt.

Man kan ladda på kortet när som helst på en tunnelbanestation, smidigast är ju att ni laddar på allt på en gång.

Det har hänt oss att de dragit över detta dags tak, scanna kortet vid maskinerna ngn gång per dygn om ni vill kolla detta. Har hört att man måste säga till inom 2 timmar om de ska sätta tillbaka de pengarna. Det har hänt oss nga gånger när vi åkt både buss o tunnelbana under en och samma dag.

Åker man bara buss under en dag, drar de knappt 5 pund/dag i alla zoner.
4 sep. 2015 10:26
Citerat från Cattta:

Med DHL, ett förarlöst tåg som går till Blackwall kan ni också komma dit med, och därifrån får ni ta er över Themsen, kan se på kartan att de är ca 1 km att gå i så fall. Vet inte om ni kan åka med oystercard på DHL.
DLR (Docklands Light Railway). Min man byggde dess första generation tåg. :D

Ja då, det går utmärkt att åka med Oyster där - de är integrerade i London Transport.

Här kan du också se alla busslinjer Alma. Ni kanske bor nära någon:

http://www.theo2.co.uk/visit-us/getting-here/bus
Av Emms
10 sep. 2015 21:57
Hej Alma!

Jag var i London under påsklovet med min syster och kusin. En oystercard kostar 5 pund men du får pengarna tillbaka när du lämnar in kortet. Jag köpte en 7 dagars kort inom zon 1 & zon 2 och det kostade 37 totalt . Min syster som var 15 år fick köpa ett oystercard för barn och det kostade henne endast ca 20 pund att resa varje dag i 7 dagar inom zon 1 & 2. Då betalade hon för varje gång hon åkte buss/tunnelbana (ca4-8 ggr/dag)

Hoppas att du får en trevlig resa om du nu ska dit! :)
15 sep. 2015 14:59
Tack så mycket allihop, ni har varit till stor hjälp! Resan är bokad nu och planeringen kan börja, stort tack!