Ta sig mellan JFK och Newmark

Av Jisses
27 juni 2016 20:52
Visningar: 84
Hej!
Vi kommer att åka till Florida i december men har en landning i New York där vi landar på JFK och åker vidare ifrån Newark till Florida.
Är det någon som vet hur man tar sig däremellan. Vi har 3 h och 50 min mellan flygen.

Tacksam för svar!
Jennie
Av Jisses
5 juli 2016 23:44
Tack för länken Peter!
Har varit inne och tittat och det ser ut som man kan ta sig emellan flygplatserna på 60-90 min med shuttlebus. När jag läser tidigare inlägg känns det som om det är en massa byten att göra vad man än transporterar sig med, förutom taxi??

Vi är inte jättevana resenärer och har gjort en blunder när vi beställde resan. Såg inte att vi skulle byta flygplats i New York och har därför strävat (och tyvärr betalt mer för detta) efter att ha så lite väntetid mellan flygen. Vi har därför 3h och 50 min mellan planen i New York. Enligt flygbolaget ska 3h 30 min räcka så det "ska inte vara några problem" . Känner man inte till det mer än vad vi gör känns det dock som det visst kan bli ett problem.Jag har försökt få hjälp genom flygbolaget med tips på hur man ska ta sig inom denna tid men de svarar inte på detta.
Känns jättestressigt och förtar en del av glädjen att komma iväg. :(

Hade tänkt boka om men det kostar oss 12000 ytterligare. Avbokning ger inga pengar tillbaka. Enligt tjejen jag pratat med på Flygstolen är det endast om planet till New York är för senat som flygbolaget står för betalning av sista flygningen mellan New York och Orlando. Missar vi det för att vi inte hinner ta oss emellan flygplatserna får vi tydligen skylla oss själva :(

Enligt vad jag kan läsa mig till kommer vi att få ta vårt bagage igenom tullen själv?? Är det någon som vet om det är så även om man har beställt en resa som börjar på Kastrup och slutar i Orlando? När vi rest tidigare på detta vis har vi checkat in på Kastrup och först hämtat väskorna när vi landat på slutdestinationen. Är det så även när man flyger till USA sparar vi tid på JFK och kan lägga energin på att snabbt ta oss till Newark.

Tacksam för all hjälp jag kan få !!!
Jennie
Av Hawaii
5 juli 2016 23:54
Vid flyg till USA hämtar man ALLTID ut incheckat baggage vid första ankomsten i USA, oavsett slut-destination. Normalt lämnar man sedan in det omedelbart efter att man har passerat tullen. Vet inte hur det fungerar vid byte av flygplats, men förhoppningsvis finns det någon här som vet. Annars kan ni ju alltid fråga flygbolags personalen efter att ni gått igenom tullen på JFK. (Även om jag personligen hade nog valt att ta med mig baggaget till Newark, för att vara på säkra sidan...oavsett vad de säger på JFK).
Av Peter_o
6 juli 2016 22:58
Jag gjorde en test på sajten https://www.etsairportshuttle.com/reservations

Jag uppgav att flyget skulle landa 15:40.
Bokningen blev då att shuttlen avgick 17:30 och var framme i Newark 19:00.

Eftersom man bör räkna med att det kan ta 60 minuter att komma igenom imigrationskontrollen Så bör ju bussen inte avgå före 16:40. Nu blev tiden från landning till busstart 1:50. Resan tar 1:30 och sedan, om man har bagage att lämna in så tar ju det och säkerhetskontrollen en stund. Säg en timme. Nu är vi uppe i 4:20 total tid.

Jag misstänker att det är taxi som gäller. Med mina siffror 1 + 1,5 + 1 = 3,5 timmar.

Men du kan ju pröva med rätt landningstid och dag, Shuttlen kostar $62 för två, taxi en grov gissning på $200 (men förhandla priset innan du sätter dig i bilen.

/PeterO