Systemkamera

8 feb. 2014 00:04
Visningar: 1011
Hej!
Jag funderar på att beställa hem en Canon eos 70D från USA. Kommer det orsaka problem att använda den här i sverige, med tanke på laddning, batterier och dylikt? Är det något annat problem som kan uppstå? USA har ju inte samma uttag osv. Tacksam för snabbt svar.
Av Tubbe
8 feb. 2014 00:14
Hej,

Trodde inte att det var lönt att handla kamera utrustning utomlands , om det inte är extrema objektiv för runt 50 till 100 papp. Men jag tror att bäst tips på din fråga får du på fotosidan.se

/ T
Av Birgere
8 feb. 2014 00:56
Om det är en bra affär eller inte kan du bara själv bedöma.
Men räkna på
Inköpspris
+Frakt
=subtotal
+4% tull
=Subtotal
+ 25% moms
=subtotal
+ 100-200 admin kostnader
=Totalpris
Utöver detta så ska du räkna med mycket sämre garantivillkor... kolla upp detta innan

Alternativet är att kolla i UK eller DE. Då slipper du tullar o moms och får en Europagaranti.

När det gäller batteriladdare så måste du kolla med säljaren om den klarar 230V, är det så behöver du bara en enkel adapter annars är det nog enklast att köpa en batteriladdare i Sverige.
Av Hkn
8 feb. 2014 01:18
Hej Elin,

när det gäller laddning av Canon-kameror: Det enda du behöver byta, är sladden mellan laddaren och vägguttaget. Själva kameran använder LP-E6-batterier (samma som 7D, 6D, 60D, 5D Mk II och Mk III).
Inget trassel där, således.

Men sedan har Tubbe redan satt fingret på problemet med att beställa från USA. När det gäller mer normalt prissatta hus och objektiv, så lönar det sig inte. Dessutom kan garantier och annat påverkas…

Att beställa ett kamerahus från USA = ingen tullavgift (för objektiv är tullavgiften 6,7%). Däremot åker du oftast på att betala svensk moms på toppen av det pris som du får i USA. Har du ett eget företag, så kan du förstås dra av den svenska momsen.

Det här har gällt i några år nu:
- Konsumentkameror – konkurrensen är helt galen. Kedjor som MediaMarkt och andra håller priserna nere.
- Proffskameror och linser – konkurrensen är begränsad eller nästan obefintlig. Aktörer som Scandinavian Photo har inga problem att hålla priserna uppe. Jag har köpt riktigt dyra kameror och objektiv i USA och mellanskillnaden har betalat flygbiljetten och mer därtill. Men då pratar vi om grejor som kostar som en begagnad bil i inköp.

Åker du till USA och handlar så åker du på att betala en sales tax (varierar från delstat till delstat). I New York är den skatten just nu 4,5% + en state tax på 4%. Dessutom har man en särskild MCTD-avgift på 0,375%. Det du betalar istället för moms i New York är alltså 8.875%. MEN… dessa skatter är inte avdragsgilla.

Ibland har det lönat sig att kolla onlinebutiker i Tyskland. Räkna dock inte med att vinna så mycket på en sådan affär. Dessutom har jag vid flera tillfällen fått enbart tyska manualer i paketet.

Hoppas att detta hjälpte dig en liten bit. Nu har du ju en extra anledning att åka till New York!

All the best,

:: hkn ::

PS. Tittade lite snabbt på Canon EOS 70D. Den kostar 7779 kr (ex. moms) om du handlar på B&H. Precis under 9500 kr är det normala priset om du köper i Sverige. Lägg på avgifter för frakt och sedan svensk moms på det amerikanska priset, så ser du snabbt att det blir en ganska dålig affär att handla från USA.
Av Lora
8 feb. 2014 11:24
Hej!

Ytterligare ett alternativ är att hålla utsikt efter olika erbjudanden och säljannonser
här i Sverige... med lite tålamod och tur kan det resulteras i en bra affär.

T.ex. här och nu finns det en Canon Eos 70D + 18-55 (nyskick) för 7 850 sek.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=214244

Lycka till med bra affär!
15 feb. 2014 16:58
Hoppas du blev klokare. Själv skulle jag nog lyssna på Lora här. :-)