Sydostasien i April

Av Johebb
22 jan. 2015 17:31
Visningar: 701
Hej!

Funderar på en månadslång resa i Sydostasien under april månad.
Någon som kan rekommendera vart det är bäst att åka under denna perioden i förhållande till vädret den tiden? Vill helst undvika regnet.

Tacksam för bra svar:)
31 jan. 2015 14:02
Hej,
april är en bra månad att resa i Sydostasien om man vill slippa regn. Det är i stort sett stabilt och bra väder på de allra flesta ställena. Så det hänger mest på vad du är sugen på för typ av resa, sol och bad eller inlandet?

I södra Thailand har du både öst och väst att åka till med bra väder, men min gissning är att det är något stabilare i öst då väst är påväg in i regnperioden. Vi var dock där i slutet av april-början av maj och hade endast en halvdag med regn.

Men hela Thailand funkar bra, Laos, Vietnam, Kambodja, Filippinerna, Malaysia och Indonesien. En bra vädersida tycker jag är: http://www.selectiveasia.com/laos-holidays/weather/april där kan du söka på flera olika länder och månader och kolla in vädret! :)

Så frågan är egentligen vad du vill göra eller är sugen på att se!

Alla länder har sin charm men både Indonesien och Filippinerna har väldigt mycket att erbjuda! Dock är det något svårare att resa runt i dessa då man måste flyga och åka båt mer - kan bli dyrare transport.

Hoppas det hjälpte lite! :)
Av Johebb
1 feb. 2015 18:39
Tack så mycket för svaret!

Just nu är jag ute efter hitta en bra mix med äventyr samt sol och bad.
Rätt tidkrävande planering känns det just nu men det ska nog ge sig. Det ser ut som att jag nog kan komma iväg senare i vår.