Sydostasien eller Karibien?

20 apr. 2015 14:42
Visningar: 1295
Jag och min pojkvän och eventuellt några vänner funderar på att åka på en längre resa kommande vinter. Planen är väl att åka i december/januari och vara borta i 2-3 månader.

Frågan är då vilket område vi ska resa i? Sydostasien eller Karibien, med Kuba som främsta resmål? Budgeten ligger på runt 30.000kr/person och vi gillar vackra stränder, eventuellt dykning, lite fest och mycket sol och bad. Det ska vara enkelt att ta sig runt.
20 apr. 2015 17:09
Beror på preferenser. Själv gillar jag latino/karibisk kultur mer och skulle välja Karibien 99 ggr av 100.
20 apr. 2015 19:28
Pengarna räcker antagligen längre om ni väljer Sydostasien, dessutom så är det enkelt att resa i exempelvis Thailand. Varför inte satsa på Thailand, Kambodja & Malaysia, finns massor att upptäcka.
21 apr. 2015 07:50
Att jämföra Karibien med Sydostasien är som att jämföra BMW och Mercedes, bägge är riktigt bra bilar.

Det finns häfta storstäder i Asien att kombinera med men å andra sidan så är det ganska lätt att kombinera Karibien med någon av storstäderna i USA.

Jag är partisk och gillar Asien men inbillar mig att det finns lite mer kultur och sevärdheter än i Karibien. Du nämner iofs inte detta i din text, så sevärdheter kanske är ovidkommande.

Jag har aldrig varit på Kuba men förstått att det är en fantastisk ö. Livet är långt och om du väljer det ena nu så kan du alltid göra det andra på nästa resa.
21 apr. 2015 08:41
Det är läga att besöka Cuba innan upptöandet gått för långt och landet blivit ett Miami.

Cuba - just som exempel är billigt, men det finns andra pärlor i Karibien och Centralamerika.
21 apr. 2015 15:42
Robbowan har en grymt bra poäng där. Satsa på Kuba innan det blir för sent.
Av Tipp1
21 apr. 2015 19:51
Kolla hur vädret är där om ni vill ha värme. Vi var till Mexico i feb 2013 och var tvungna ha tröja på kvällarna det behöver vi inte i Thailan i feb . Har varit där nu 5 g . Åker gärna tillbaka till Karibien fast tror vi åker längre ner än Mexico pg av värmen på kvällarna och temeperaturen i vattnet. Hoppas ni får en underbar resa vart ni än åker:) Vi åker tillbaka till Thailand i feb:)
25 apr. 2015 10:19
Tack för alla svar!

Vi har fortfarande inte bestämt oss. Vet någon hur det är med säkerheten i Karibien för turister? Sydostasien generellt har ju ett väldigt tryggt klimat för turister, är det samma sak i Karibien eller är det mer att akta sig för?

Är stränderna lika vackra i Karibien som i Sydostasien? Har någon några speciella länder i Karibien att rekommendera?
Av Pelle77
25 apr. 2015 19:29
Jag tycker stränderna är ännu finare i Karibien än i tex Thailand. Vit korallstramd och därmed klarare vatten också. Prisläget är ett helt annat. Vi besökte en av de billigaste öarna (Grenada) och en av de dyrare (Barbados)

Av dessa så gillade jag Grenada mkt mer. Mer genuint, färre turister och grönare. Barbados har några världsklassbeacher men tråkig mat och mycket mer turistigt på alla sätt.

Åker jag igen är jag nyfiken på någon av de franska öarna eller Curacao.

Priskässigt så är det nog 3-4 ggr så dyrt i "Karibien" om man får klumpa ihop alla länder där jmf mot i sydostasien.
29 apr. 2015 20:29
Det är väl som Pelle skriver något dyrare i Karibien - beror ju på vart man åker, men ändå - än i Sydostasien så är det degen som styr Thailand. Är det bad i allmänhet så kan jag rekommendera Karibien (även om t ex Thailand är schysst också).

Sedan är det tillbaka till preferenser om t ex mat... Jag är inte så impad av thaikäk som jag vet många är. Gott, men inte wow.

Det karibiska köket är influerat från så många ställen - Latinamerika, Afrika, Indien, Kina etc - att man inte behöver äta samma matvariation två nätter på raken. I Thailand tycker jag det blir lite enahanda.
3 juni 2015 23:52
Kan verkligen rekommendera Karibien, det är underbart.

Jag började resan på Grand cayman och åkte sedan vidare mot Kuba med reseföretaget Flod & Hav. Det jag blev extra nöjd med var deras utflykter med gummibåt, vi gick i land på flera fantastiska platser med ett rikt djurliv. Om ni är intresserade rekommenderar jag er att läsa mer här http://www.flodohav.se/portfolio-item/karibiens-ovarld/ eller sök vidare på ngn resesajt.
Av Babbo
5 juni 2015 16:35
Citerat från Feliciac:
Tack för alla svar!

Vi har fortfarande inte bestämt oss. Vet någon hur det är med säkerheten i Karibien för turister? Sydostasien generellt har ju ett väldigt tryggt klimat för turister, är det samma sak i Karibien eller är det mer att akta sig för?

Är stränderna lika vackra i Karibien som i Sydostasien? Har någon några speciella länder i Karibien att rekommendera?
Karibien!
Underbart vita korallstränder, härlig musik och skön stämning.

Dock ska du nog kolla upp det med säkerheten. Vissa öar har högre kriminalitet.
21 juni 2015 12:08
Överväger nu att ta en månad i eller runt Kuba och sedan åka till sydostasien. Frågan är bara hur man reser mellan ställena på ett bra sätt. Har funderat på att stanna några dagar i Europa men känns som att det blir väldigt dyrt.
Av Hawaii
21 juni 2015 18:20
En kombination Karibien & Sydostasien är definitivt inte den mest lyckade. Det blir i princip två separata resor. Min uppfattning - koncentrera dig på det ena eller det andra - på det sättet får du ut mest av resan.