Sydost-Asien (lite luddig tråd)

Av Amd90
21 mars 2014 00:29
Visningar: 835
Hej!

Jag jobbade ihop en reskassa under en stor del av förra året och pluggar just nu, vilket betyder att fenomenet sommarlov existerar och därmed tillfälle att resa.

Började egentligen klura mer specifikt på det här väldigt nyligt och har kommit fram till att jag förmodligen kommer åka till Sydostasien i juni. Känns som om det är den billigaste kombinationen av levnads/flygkostnad, + förutom Peking har jag inte ens satt min fot i Asien. Måste ju börja nånstans.

Har tänkt boka flyg till/från Bangkok just på grund av biljettpriserna. Är dock inte sugen på att spendera så mycket tid i Thailand (utöver BKK + ev nordöstra delarna) utan tänkte försöka ta mig ganska omgående till Vientiane i Laos och sedan fortsätta upp mot Luang Prabang, på något sätt svänga in mot Vietnam/Hanoi, åka söderut längst kusten, sedan korsa Kambodja och slutligen tillbaka till BKK.

Undrar egentligen mest om Kambodja för närvarande:

- Är Phnom Penh värt att besöka?
- Det känns som om man bör/vill åka igenom den övre delen av landet och se Angkor Wat/Koh Ker etc. Missar man mycket genom att inte resa längs kusten?

I övrigt - har dykcert och börjar sakna detta extremt mycket, så om någon vet någon guld-dykdestination i ex. Vietnam - hojta gärna :)

Än så länge är jag inställd på att resa ensam, och vill flänga runt/förflytta mig ganska snabbt och ofta men samtidigt kunna ha möjlighet att spontan-stanna och spendera lite extra tid på ställen som man råkar fastna för. Allmänt flexibelt bara. Lär endast åka buss/tåg och leva så billigt som möjligt i allmänhet.

Hade funderat på cirka en dryg månad - är detta helt vansinnigt och totalt orealistiskt? Eller låter resrutten skev? Kan stanna längre om tidsplanen visar sig helt galen, men det är ju bra att veta innan man börjar tänka på seriös flygbokning.
21 mars 2014 08:17
Citerat från Amd90:
Hej!
Hade funderat på cirka en dryg månad - är detta helt vansinnigt och totalt orealistiskt? Eller låter resrutten skev? Kan stanna längre om tidsplanen visar sig helt galen, men det är ju bra att veta innan man börjar tänka på seriös flygbokning.
Känns som för mycket, på för kort tid. Det tar tid med bussar och transporter. Jobbigt att flänga. Sedan träffar man alltid andra resenärer på vägen, får nya tips och ideer och göra avstickare både till höger och vänster. Känns snarare som minst 6-8 veckor för din rutt
Av Amd90
21 mars 2014 13:14
Citerat från Jordenrunt_nu:
Citerat från Amd90:
Hej!
Hade funderat på cirka en dryg månad - är detta helt vansinnigt och totalt orealistiskt? Eller låter resrutten skev? Kan stanna längre om tidsplanen visar sig helt galen, men det är ju bra att veta innan man börjar tänka på seriös flygbokning.
Känns som för mycket, på för kort tid. Det tar tid med bussar och transporter. Jobbigt att flänga. Sedan träffar man alltid andra resenärer på vägen, får nya tips och ideer och göra avstickare både till höger och vänster. Känns snarare som minst 6-8 veckor för din rutt
Tack för snabbt svar! Misstänkte nästan det. Får se om man får förlänga med någon vecka eller klippa av rutten lite. Känns väldigt svårt att uppskatta hur lång tid transporter etc tar i förväg.

Några förslag på vad som är mest värt att besöka? :) Alla har ju olika favoriter men tänkte ifall något av länderna bör prioriteras (eller motsatsen)
21 mars 2014 14:56
Vet ju inte var du åker ifrån men när jag har kollat brukar det ligga på ungefär samma priser att åka till Bangkok eller Saigon i Vietnam.

Hur som helst, var i Asien förra året och vi hann med en himla massa beror ju helt på hur länge man vill stanna på på varje ställe. Phom pehn är trevligt men ska du välja bort något så tycker jag du ska strunta i det! Ankor wat är ju mer att se om man säger så.

Att satsa på nattbuss är ju också ett sätt att spara tid och pengar ä, ganska obekvämt men det är det värt! Det går nattbussar från bkk till siem riep där ankor wat ligger!

Hoppas du får en grym resa!
21 mars 2014 16:42
Kolla efter en Open Jaw biljett, med exempelvis nedresa till Bangkok och sedan hem från Vietnam. Då slipper du åka tillbaka till Thailand igen bara för att flyga därifrån. Open Jaw är bara med samma flybolag till/från båda destinationerna (och priset är hälften av tur-och-retur på båda destinationerna).
21 mars 2014 18:07
Väldigt inspirerande tråd! Jag vill gärna vara med och ge lite tips.
Generellt vill jag säga - försök inte klämma in för mycket. Lite av charmen ligger i att besöka även småstäder som inte är jätteturistiska - och det hinner man inte om man stressar och vill hinna med alla sevärdheter i 4 länder ;)
Om jag har förstått det hela rätt så vill du ha så mycket upplevelse och "resa" som möjligt för så lite pengar som möjligt? Då tror jag absolut att en tur och returbiljett till Bangkok är rätt.
Nordöstra Thailand är jättemysigt. Trevlig och avslappnad atmosfär. Folk pratar lugnt och inte "skrikigt" som på många andra ställen i Thailand och är trevliga och artiga utan att det blir "för mycket". Billigt är det också! Jag besökte Phimai, Korat, Nong Khai och Ubon Ratchatani nu i jan/feb och jag tyckte mycket om det. Phimai är en gullig liten stad med Khmertempel i centrum. Rekomenderas. I den här regionen får du rum på guesthouse för mellan 150 bath (enkelrum med delat badrum) och 500 bath ( dubbelrum med eget badrum med varmvatten, kylskåp, TV och AC). Bussarna funkar utmärkt och går ofta. Det går även tåg som är ett trevlligare alternativ om man vill resa på natten.
Jag tycker att du borde lägga minst 2 veckor i Laos. Med din resrutt så får du nog ta och skippa Luang Prabang (buhuhu, det är världen vackraste plats) och sikta in dig på södra Laos. Jag var där nu i jan/feb och kan verkligen rekommendera ett besök. Jag gjorde Vientiane, Ta Khek, Pakse, Paksong, Pakse igen, 4000 Island (mest Don Det). Om du gör en liknande rutt så kan du sedan resa med buss från 400 Islands området till Siem Riap och Ankor. Tänk på att resor i Laos (och Kambodja) alltid går väldigt långsamt. Nu kommer ju regnperioden ha börjat när du är där, så då blir det ännu långsammare!
Siem Riap och Angkor är jättevärt att se! Och trevligt. Kambodjanska kusten kan du skippa med gott samvete. Jag blev inte jätteförtjust i Sihanukville - man hittar bättre ställen i Thailand och säkert i Vietnam också!
Från Siem Riap åker du lätt buss till Bangkok. Skumpig hisklig buss till Poipet/Aranya Pratet där du byter till skön AC buss. Annars kan man åka till Battambang och ta sig över gränsen till Thailand vid Pailin.
Kanske borde du spara Vietnam till en annan resa? Ett alternativ vore att avsluta resan med en veckas dykning/strandliv. Det brukar kännas lockande efter en månads aktivt resande och upptäckande :)
Själv avslutatade jag vinterns resa med en vecka på Ko Chang. Men om du gillar dykning (och med tanke på årstiden) så vore kanske Ko Tao något för dig?
Av Amd90
22 mars 2014 01:53
Citerat från Lillaannaj:
Väldigt inspirerande tråd! Jag vill gärna vara med och ge lite tips.
Generellt vill jag säga - försök inte klämma in för mycket. Lite av charmen ligger i att besöka även småstäder som inte är jätteturistiska - och det hinner man inte om man stressar och vill hinna med alla sevärdheter i 4 länder ;)
Om jag har förstått det hela rätt så vill du ha så mycket upplevelse och "resa" som möjligt för så lite pengar som möjligt? Då tror jag absolut att en tur och returbiljett till Bangkok är rätt.
Nordöstra Thailand är jättemysigt. Trevlig och avslappnad atmosfär. Folk pratar lugnt och inte "skrikigt" som på många andra ställen i Thailand och är trevliga och artiga utan att det blir "för mycket". Billigt är det också! Jag besökte Phimai, Korat, Nong Khai och Ubon Ratchatani nu i jan/feb och jag tyckte mycket om det. Phimai är en gullig liten stad med Khmertempel i centrum. Rekomenderas. I den här regionen får du rum på guesthouse för mellan 150 bath (enkelrum med delat badrum) och 500 bath ( dubbelrum med eget badrum med varmvatten, kylskåp, TV och AC). Bussarna funkar utmärkt och går ofta. Det går även tåg som är ett trevlligare alternativ om man vill resa på natten.
Jag tycker att du borde lägga minst 2 veckor i Laos. Med din resrutt så får du nog ta och skippa Luang Prabang (buhuhu, det är världen vackraste plats) och sikta in dig på södra Laos. Jag var där nu i jan/feb och kan verkligen rekommendera ett besök. Jag gjorde Vientiane, Ta Khek, Pakse, Paksong, Pakse igen, 4000 Islands (mest Don Det). Om du gör en liknande rutt så kan du sedan resa med buss från 400 Islands området till Siem Riap och Ankor. Tänk på att resor i Laos (och Kambodja) alltid går väldigt långsamt. Nu kommer ju regnperioden ha börjat när du är där, så då blir det ännu långsammare!
Siem Riap och Angkor är jättevärt att se! Och trevligt. Kambodjanska kusten kan du skippa med gott samvete. Jag blev inte jätteförtjust i Sihanukville - man hittar bättre ställen i Thailand och säkert i Vietnam också!
Från Siem Riap åker du lätt buss till Bangkok. Skumpig hisklig buss till Poipet/Aranya Pratet där du byter till skön AC buss. Annars kan man åka till Battambang och ta sig över gränsen till Thailand vid Pailin.
Kanske borde du spara Vietnam till en annan resa? Ett alternativ vore att avsluta resan med en veckas dykning/strandliv. Det brukar kännas lockande efter en månads aktivt resande och upptäckande :)
Själv avslutatade jag vinterns resa med en vecka på Ko Chang. Men om du gillar dykning (och med tanke på årstiden) så vore kanske Ko Tao något för dig?
Helt vansinnes vilken respons/vilka svar man får, tack till alla!

Angående nattbussar - förra gången jag körde en längre resa åkte vi nästan bara långdistansbuss, och som du säger - det är ju väldigt effektivt! Man sparar tid + boendekostnad samtidigt, så hade ju tänkt att satsa på det så mycket som det bara går denna gång också.

Ang open jaw ticket - det vore ju ett bra alternativ (och bra tips) men tycker inte jag hittar några biljetter som känns pris/logistikmässigt värda att boka. Fastnade lite för Norwegians priser, inte sett något billigare hittills!

Tredje svaret: Du har förstått helt rätt ang. resesyftet. Ska kolla upp destinationerna du nämnde så fort jag kan! För övrigt har jag också blivit tipsad om just Koh Tao av en vän, så ska kika närmare på det! Tack för väldigt utförligt svar :)

Vietnam finns än så länge med i bilden - vad tycker ni om Hanoi och Saigon? Är det två stora städer som liknar varandra, är båda besöksvärda eller borde man välja bort en av dem?
22 mars 2014 13:07
Bara varit i Saigon så kan inget säga om Hanoi, men med tidspress tycker jag du ska stryka något av dem. Var inte super imponerad av Saigon men klart det är en upplevelse, fast inte helt omöjligt att Saigon och Hanoi påminner ganska mycket om varandra!
31 mars 2014 15:52
Åk för tusan inte till Koh tao om du vill ha bra dykning!
Helt jävla värdelös dykning. Skulle betalt en krona för dykningen där. :)

Du får ingen bra dykning på den sidan eller runt vietnam osv. Det är skit dykning.

Du måste ta dig över till andra sidan.
Koh laak - similans island

eller ta dig till Krabi-Koh lanta/ Koh phi phi

Bor du på Koh lanta kan du dra ut till Hin daeng och ha ganska god chans att se manta rays :)

Annars tycker jag att du ska ta 3-4 dagar och dra över till Borneo och dyka på Mabul/Sipadan.
Klassas som top 10 i världen och jag har gjort 700 dyk där och stället överraskar mig fortfarande :)

vill du veta mer hör av dig.

Mvh

Fredrik
Av Amd90
3 apr. 2014 16:21
Citerat från Fredrik26021:
Åk för tusan inte till Koh tao om du vill ha bra dykning!
Helt jävla värdelös dykning. Skulle betalt en krona för dykningen där. :)

Du får ingen bra dykning på den sidan eller runt vietnam osv. Det är skit dykning.

Du måste ta dig över till andra sidan.
Koh laak - similans island

eller ta dig till Krabi-Koh lanta/ Koh phi phi

Bor du på Koh lanta kan du dra ut till Hin daeng och ha ganska god chans att se manta rays :)

Annars tycker jag att du ska ta 3-4 dagar och dra över till Borneo och dyka på Mabul/Sipadan.
Klassas som top 10 i världen och jag har gjort 700 dyk där och stället överraskar mig fortfarande :)

vill du veta mer hör av dig.

Mvh

Fredrik
Tusen tack för tips! Kommer tyvärr inte hinna till Borneo denna gång, känner att jag kommer behöva mecka tillräckligt för att hinna med min luddiga originalplan :)

Resan är nu bokad! Så nu återstår väl bara att läsa en massa och försöka styra upp en grov plan som eventuellt kommer funka :)
7 apr. 2014 12:08
Hej! Jag har också planer på att resa runt i sydostasien fast det ligggr ganska långt fram i tiden ja tänker mig hösten 2015. Jag är intresserad av att veta ungefär va man ska satsa på för budget.
Jag tänker mig att åka så lite flyg som möjligt och bo spartanskt. Är inte så kräsen.

Är det någon som har erfarenhet av kilroy? Jag mailade dem och bad om prisförslag då jag skrev vilka länder jag var intresserad av men de var för tidigt för dem att komma med ett förslag på vad resan skulle kosta och det har jag full förståelse för.

Jag har planer på att åka tåg med transsibiriska järnvägen från moskva och ja sen vidare...
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Är det någon som vet någon bra sida med info om visum och hur länge man kan vara i de olika länderna?
Jag har planer på att besöka Thailand, Burma, Kambodja, Vietnam , Filipinerna, Laos, Malaysia, Sir lanka och Eventuelt bali... jag planerar på att vara borta från oktomer 2015 till maj 2016.

Mvh Helena
Av Amd90
7 juli 2014 02:46
Tänkte bara sammanfatta - resan är nu nästan slut och jag hann med allt jag tänkte på denna knappa månad - dvs tre länder + Bangkok :)

Blev lite flängigt men jag föredrar det nästan så, speciellt när jag ändå har rest själv :) + träffat och hängt ihop med en del folk som körde ungefär samma rutt/tempo. Klart jag vill återvända och besöka länderna mer grundligt dock, speciellt Laos och Kambodja!

Helt vansinnigt billig resa blev det också, överträffade mina förväntningar!
7 aug. 2014 14:19
Hej, kul att du kom tillbaka och sammanfattade din resa. Jag har tänkt göra samma sak på mitt sommarlov nästa år :)

Det som oroar mig mest är vädret! Hur har du haft det på din resa? Regnar det så mycket att det förstör och blir svårt att ta sig fram?
Var det förresten många andra backpackers där den perioden? Det är viktigt för mig då jag tänker att jag ska resa ensam jag med, vill gärna träffa folk så jag får lite sällskap :)
Av Amd90
7 aug. 2014 14:39
Citerat från Helloyou:
Hej, kul att du kom tillbaka och sammanfattade din resa. Jag har tänkt göra samma sak på mitt sommarlov nästa år :)

Det som oroar mig mest är vädret! Hur har du haft det på din resa? Regnar det så mycket att det förstör och blir svårt att ta sig fram?
Var det förresten många andra backpackers där den perioden? Det är viktigt för mig då jag tänker att jag ska resa ensam jag med, vill gärna träffa folk så jag får lite sällskap :)
Ååå vad skoj! :D

Det jobbigaste med vädret var inte regnet enligt nig, utan värmen! Aldrig varit med om något liknande, det var för det mesta nästan 40 grader + extrem luftfuktighet. Jag tycker inte att det regnade nänmvärt mycket, en stund varje dag typ (när det hände så kändes det mest uppfriskande) - fram tills i slutet då jag var i Kambodja, där var det blött. Jag passade på att dyka och det gjorde vi i ösregn och åska, halvkul! Men i överlag så hade jag inga problem gällande framkomlighet osv på grund av vädret :)

Det var lagom mycket backpackers! Lågsäsong, det hände några gånger att jag hamnade i en helt tom dorm...:p Men träffade folk i princip på varje ställe, i början av resan lärde jag känna tre pers som jag mer eller mindre reste tillsammans med resten av tiden, då vi hade i princip samma resrutt!