Sverige semester Treriksröset-Ystad

Av Alex87a
23 nov. 2013 22:35
Visningar: 2467
Tjenare som ämnet tyder berör det en resa jag är otroligt sugen på att göra med bil- att bila genom Sverige och besöka så många städer, orter och ställen som möjligt på ca 3-4 veckor.
Finns det någon som gjort något liknande och besitter tips och roliga förslag på hur, vart och när det är som lämpligast att genomföra denna resa för att få ut så mycket som möjligt?

Tack på förhand,
Alex
24 nov. 2013 12:08
Hej, jag har inte åkt hela Sverige i en enda resa som du planerar men jag har åkt runt väldigt mycket i Sverige, blir i princip en "Sverige-turné" varje sommar, så jag har nog sett det mesta typ.

Att bara köra genom hela Sverige tar 4-5 dygn, beroende på hur många timmar man är beredd att trycka per dag.
Jag brukar hålla mig till 50 mil per dag, tycker inte att jag blir någon bra bilförare om jag kör längre.

Sommaren är förstås bästa tiden att uppleva Sverige...
Börja norrifrån om du vill uppleva midnattssolen.
Börja söderifrån och avsluta i norr om du vill vandra och uppleva fjällvärlden, som gör sig bäst under senare delen av sommaren.
(jag hade valt fjällvandring före midnattssol)

Mina favoritlandskap är Lappland (fjällvandring), Ångermanland (Höga kusten), Dalarna (Tällberg, Siljan Rättvik mm), Värmland (Sunne, Rottneros) och Gotland (allt?).

Skriv gärna mer om vilka slags upplevelser du är intresserad av (natur, friluftsliv, historia?) och vilka delar av Sverige du vill lägga mest tid på (förmodligen inte där du bor) så är det lättare att råda.