Svenska bokstäver vid bokning av flyg

Av Karinb
3 dec. 2014 06:07
Visningar: 1737
Hej! Vi håller som bäst på att planera vår resa till Filippinerna och ska boka flygbiljetter. Hur noga är det med översättning av ö? I passet står oe men jag har använt o under resor i Europa utan problem. Hur fungerar det i Filippinerna?
Av Hille2
3 dec. 2014 08:23
Man ska skriva det som det står i passet för att undvika krångel. Det gäller alla länder. Själv höll jag på att få boka en helt ny biljett från Ho Chi Minh till Stockholm pga av att jag, utan att tänka på det, skrivit mitt ö som det skrivs här hemma.
3 dec. 2014 14:22
Även om man skriver Ö brukar det lösa sig. De ersätts med OE automatiskt. Så antingen skriver du Ö eller OE.

Det är inte respektive land som har hand om detta dilemma, det är flygbolagens/resebyråernas bokningssystem.
3 dec. 2014 16:16
Citerat från Hille2:
Hos Vietnam Airlines gjorde de dock inte det.
Vad hände då? Vad stod det istället för Ö?
Av Karinb
3 dec. 2014 21:54
Tack alla! Man har blivet lite slarvig med att ta bort prickarna över ö:et så fort det blir engelska..Jag ska se om vi ändrar de bokade biljetterna.
Av Hille2
4 dec. 2014 01:55
Citerat från Marie78:
Citerat från Hille2:
Hos Vietnam Airlines gjorde de dock inte det.
Vad hände då? Vad stod det istället för Ö?
Det stod ett O vilket den nitiska incheckningspersonalen inte kunde godkänna. De krävde att jag skulle gå och boka en ny biljett, vilket jag inte kunde eftersom planet till Bangkok redan var överbokat :(
Efter 45 minuters diskussion och väntan hittade de dock nån slags boss som kom dit och godkände att jag fick checka in ändå. Vilket var tur eftersom jag annars hade missat min anslutning i Bangkok....
4 dec. 2014 11:16
Vad hände då? Vad stod det istället för Ö?
Det stod ett O vilket den nitiska incheckningspersonalen inte kunde godkänna. De krävde att jag skulle gå och boka en ny biljett, vilket jag inte kunde eftersom planet till Bangkok redan var överbokat :(
Efter 45 minuters diskussion och väntan hittade de dock nån slags boss som kom dit och godkände att jag fick checka in ändå. Vilket var tur eftersom jag annars hade missat min anslutning i Bangkok....
Inkompetent personal! Det går ju inte att göra på något annat sätt eftersom Ö inte kan existera på en flygbiljett. Om det står O eller OE är ju oviktigt. Men som tur var kom ju en överordnad och fixade det!

Enda gången det är viktigt är om passupplysningarna ska matcha något som visum eller ESTA. Om man checkar in på en automat och måste skanna passet (för resor till t.ex. Kina, USA, UAE och Storbritannien) läser automaten OE och då är det bra om det också står så i bokningen.