Svårt att hitta rätt strand för oss på Sri Lanka! Tips sökes!

7 mars 2016 20:13
Visningar: 6301
Hej!
Jag har hittat många bra Sri Lanka-tips, här och på andra ställen. Men trots allt sökande så känner jag inte att jag hittar riktigt rätt vad gäller att hitta en strand som passar oss allra allra bäst.

Tycker att det är så olika bud angående tex Mirissa, av vissa beskrivs det som ett paradis, andra är jättebesvikna. Är hemligheten att det finns olika delar av stränderna i söder som har olika karaktär?

Vi söker:
Härlig strand för avslappnat strandliv. Familj som reser enkelt och gillar backpackerstilen. Kan gärna bo enkelt, läget är prio ett och gärna intill eller väldigt nära stranden.
Badar mycket och gärna. Helst inte för mycket strömmar i havet.
Inte förtjusta i överfulla charterstränder.
Gärna mysig känsla, några restauranger att välja mellan men måste inte vara nåt fancy.

Blir jätteglad för tips om vilken strand, och gärna om det är så att vi bör välja någon särskild del av en strand/ort.
Boendetips är också värdefullt. Älskar bungalow-backpacker-livet i tex Thailand, men verkar generellt inte vara riktigt den stilen i Sri Lanka? Eller har jag fel?

Åker i sept-okt 2016.

Verkligen tacksam för tips!
Av Gevalia
8 mars 2016 08:27
Tangalle! Lonely Bech resort. Här kan ni även paddla kanot fem km rakt ut i djungeln.
8 mars 2016 09:45
Tack Gevalia!
Tangalle verkar jättefint, och tack för ditt tips på boende! Om du eller någon annan har ytterligare tips så tas de också tacksamt emot.
8 mars 2016 14:18
Jag svarar också Tangalle. Har skrivit om vår vistelse i Tangalle här:
http://4000mil.se/index.php/turtle-bay-resort-i-tangalle/

Annars så är ju hela sydvästra kusten full av stränder även mellan de kända orterna som vi känner till här i Sverige.
Sök runt på bokingssajterna och boka nåt som ser bra ut.
Eller boka inget innan utan åk runt och kolla lite, stanna där ni trivs.
8 mars 2016 15:10
Tack Gunillad!
När jag läser ditt inlägg så återkommer detta med starka strömmar som jag läst om tidigare i samband med Tangalle. Eftersom bad (i hav) är väldigt centralt för oss så vore det trist att hamna någonstans där det inte går att bada...
Är det någon del av Tangalle som är bättre/sämre ur den synvinkeln? Vet du eller någon annan?

Jag skulle gärna också veta mer om Mirissa, det är ju hyfsat stort och flera olika stranddelar vad jag förstår. Om man söker som vi, det som står i första inlägget - har någon tips om var på Mirissa chansen är störst att hitta den typen av atmosfär? (om det alls går)

Vi är såna resenärer som vill boka det allra mesta i förväg, i och med att vi är en hel familj så föredrar vi att leta boenden med familjerum eller möjlighet till extrasäng hemma. Vill därför inte åka runt på måfå.
Har någon förslag på "mellanstränderna" som Gunillad nämner, drömmen vore ju att hitta någon lite mindre strand som uppfyller våra "förhoppningar" om backpacker-skön strand där det enkla livet råder...

Tack igen!
8 mars 2016 15:51
Var man kan bada och var man inte kan bada tror jag är väldigt lokalt och avhängigt på om någon form av vågbrytare finns tex en naturlig vik.

Jag skulle också väldigt gärna vilja höra ytterligare någon åsikt om Mirissa från någon mer som varit där i år...?

Kolla Talalla beach...ser skyddat ut och lagom antal hotell...
Av My53
8 mars 2016 17:28
Jag tror att det r regnperiod på västsidan den tid ni ska åka. Varför inte kolla upp östsidan som jag läst ska vara mindre besökt och där det finns en ö man kan åka ut till där det är fin snorkling. Minns inte namnet nu.
Av Gevalia
8 mars 2016 19:52
Bra bad vid Lonely Beach är det på andra sidan lagunen, alltså utanför Mangrove Bech cabanas. Där är det säkert att bada, även för barn.
Vi var i Tangalle i november och då regnade det bara lite. Varför inte maila till ställen ni är intresserade av och fråga om hur vädret brukar vara under den aktuella perioden.

Vet att det regnar en hel del på västkusten under september-oktober,

Mirissa har tre vikar. Den längst till vänster på googlekartor har höga vågor. Den längst till höger är mycket bad och barnvänligt.

Boende på denna ort: http://thespicehousemirissa.com/
Rekommenderas! Läs även på andra forum om detta ställe. T.ex Tripadvisor.
Av Airam68
8 mars 2016 21:52
Vi var i Tangalle över nyår och det var stora vågor och starka strömmar längs hela stranden. Fanns vågbrytare där vi badade, men ändå lite läskigt. Annars var Tangalle helt underbart med skön stämning, lite som du beskriver. En kollega till mig som har ganska små barn var i Talalla, och de gillade det. Vi var i Mirissa över jul, det var rätt mycket folk och turism, men härliga bad, och det går ju att undvika värsta turistfällorna på stranden.
Sen så är det som du skriver att Sri Lanka inte är som Thailand. Men härligt på ett annat sätt. Att bo på små homestays har sin charm! Sri Lanka har inte Thailands fantastiska stränder med snorkling mm, men Sri Lanka har så mycket annat, en intressant kultur och ett fantastiskt natur-och djurliv.
Hoppas ni får en trevlig resa!
Maria
14 mars 2016 09:33
Mirissa är helt fantastiskt, atmosfären på stranden är väldigt lugn och avslappnad. Är dock tveksam till hur vädret är under perioden ni ska åka...
Av Petteri
14 mars 2016 20:52
Jag tyckte nog Dadonduwa var trevligast, bodde på sunshine in för ca 200 kr Natten i stort dubbelrum, 5 meter från sanden, de har 5 rum, familjeägt ställe, ligger 15 min söder om Hikkaduwa som är lite väl exploaterat. Merissa var bra då men har blivit mer bebyggt. Tangalle var just då rejäla vågor. Det är lätt att åka runt och ta några dagar på varje ställe. Tåg eller buss eller moppe. Sri är bättre än thailand, bästa fruktjuicerna utan sockerlösning. Negombo är värdelöst tyckte jag. Ta strandtåget ner. Ella är lonelyplanetfrossa. Åk någonstans du inte läser om här så hittar du rätt!
15 mars 2016 00:08
Min favorit är helt klart Unawatuna, det var den stranden jag gillade bäst. Riktigt härlig färg på vattnet och lite vågor. Dessutom var det den "byn" jag gillade bäst, tillskickande från Hikkaduwa & Mirissa ligger varken stranden eller restaurangerna uppe vid den stora genomfartsvägen.
Jungle Beach som ligger 5min bort med tuktuk är också bra!

Både Mirissa och Hikkaduwa är också värda ett besök. Träffade många där nere som rekommenderade Welligama men tyvärr hann vi aldrig med att besöka den.
Av Edinka
4 mars 2017 22:32
Hej LillaSnigel!
Har ni varit iväg än?
Ditt inlägg lät som ett jag skulle kunna skriva, så därför är jag nyfiken på hur det gick för er? Har ni barn? Våra kommer att vara 11 och 9 när vi åker i december.

Hoppas på svar om bra badstränder 😀
Mvh, Karin