Surfresa till Centralamerika ca 2-3 mån Budget

27 aug. 2014 12:32
Visningar: 2965
Hej! Jag planerar att dra till Costa Rica, Belize, Panama, Nica, kanske Honduras och El salvador också. Sen en sväng till Mexiko (fortfarande oklart) innan jag slutligen avslutar min trip i L.A innan hemfärd. Har inte hunnit planera så mycket ännu, men skulle vilja ha råd ang hur mycket i budget det krävs för en sån resa?

Det är ju tänkt att bli främst en surfresa med start i jan-april. Någon som gjort liknande resa? Och hur är det att resa ensam tjej? Tacksam för svar! :)
Av Jarisal
10 sep. 2014 21:21
Hej!

Har också forskat lite i detta med budget. Pratade med ett par vänner idag som var där för 1 och 2 år sedan. De reste i de flesta av dessa länder och den ena gjorde åt 50k på 4 månader och likaså den andre som var där drygt 4 månader, så budget för dom var ca 400kr/dag.

Jag kommer besöka samtliga länder i Centralamerika tror jag (kanske inte El Salvador) med start i Panama i slutet av Januari för att sedan resa uppåt ända till Mexiko där jag sen flyger till Miami för att förhoppningsvis kunna dra på Ultra Music Festival innan jag flyger hem den 2:e april :)

Så min budget kommer nog vara ca 4-500/dag. Kanske lite extra till UMF och om man skulle göra nåt lite dyrare i nåt av länderna så man har lite marginal.

/Jari
22 sep. 2014 18:14
Hej!
Jag är mest insatt i hur det är i El Salvador där jag bor sedan några år tillbaka. Fast har även rest lite i Nicaragua. Både Nicaragua och El Salvador är ju perfekta surfländer och det finns många byar som praktiskt taget lever på surfturismen!!!

Här i El Salvador är El Tunco det mest turistiga och mest välkända stället. Men det finns många bra alternativ som är betydligt lugnare som t.ex. El Zonte, Mizata, Punta Mango, Palmarcito.

Hostals ordnar ofta med transport och utflykter som kan vara skönt att åka med om man reser själv men det går givetvis att ta bussen också.

Budgeten beror mycket på hur mycket du vill lägga. Om man inte räknar med pengar som man vill lägga på utflykter, shopping, transport etc så räcker 200-250 kr till billigt hostal, frukost, lunch, middag. Men det är alltså utan resekostnader och andra aktiviteter. Budgeten beror också på om du har med din egen surfbräda eller sak hyra varje dag. Det kostar ca 10-15 usd per dag att hyra. Dessa prisuppgifter gäller El Salvador men funkar också i Nicaragua.

Om du är intresserade av volontärarbete kan man kombinera detta i El Salvador med att bo på stranden och surfa. Hör av dig till mig eller se www.amzungo.com om du vill veta mer.

Har du andra frågor om särskilt El Salvador hör av dig!
22 sep. 2014 18:18
Hej igen!

Jari, hoppa inte över El Salvador!! Det är ett fantastiskt land som har jättemycket att erbjuda inom korta avstånd! Grym surf, otroligt gästvänliga och vacker natur och kultur att uppleva!
Vet inte anledningen till att du hade tänkt hoppa över El Salvador, men jag hoppas du ändrar dig och kommer hit till detta härliga land!

/Anna
Av Jarisal
22 sep. 2014 22:15
Hej Anna!

Jag har absolut inte uteslutit El Salvador helt även om det kanske lät så :) Får se vad man hinner med under drygt 2 månader helt enkelt. Hade en rutt i tankarna från första början och då såg det ut som att eventuellt El Salvador skulle kunna falla bort. Men jag har tänkt om helt och hållet nu och kommer istället ta det lite som det kommer allt eftersom. Jag reser ensam för första gången i mitt liv så då kan jag hamna vart som helst, men det är ju lite det som är charmen i det hela :)

/Jari
25 sep. 2014 23:13
Hej!
Vad bra!! Det låter ju toppen! Jag tycker du gör helt rätt i att hålla resvägen öppen! Man vet ju inte var man trivs bäst och vad man möter på vägen :) Som du skriver, det är charmen med resandet!

Lycka till på din resa och det kommer gå jättebra att resa själv!!!

Saludos,
Anna Ekdahl
27 nov. 2014 11:15
Hej Michelle!
Din resa låter fantastisk, och jag är även väldigt sugen på att ta med min backpack och åka till Syd- och Centralamerika i början av 2015. Tänkte höra hur långt du är i dina planer?

/Märta :)
Av Sasedin
4 jan. 2015 05:33
Hejsan,

Jag reser till Nicaragua på måndag och planerar på att besöka Honduras, Guatemala och El Salvador också innan det bär iväg till LA en snabbis innan jag reser hem. Jag kommer att resa ensam som det ser ut just nu och sen bara ta det som det kommer. Någon som vet om det är värt att ta ett besök till de två öar som ligger vid Honduras östkust (Utila och Roatan)? Eller blir det bara en vääääldigt lång bussresa?
7 jan. 2015 07:23
Hej!
Har tyvärr inte varit på Utila och Roatan.. men har hört mycket bra om dem. Corn Island utanför Nicaragua ska vara en grym ö också!!
Lycka till!
Anna