Surf & samtal USA

Av Reboc
13 dec. 2015 12:33
Visningar: 1356
Hej! Nästa år ska jag flytta till New York i 9 månader, och jag undrar om det finns något t.ex tillfälligt kontantkort eller liknande för att kunna ordna lite pengar att smsa och ringa för, men framförallt surf, utan att det kostar för mycket?

Tack för svar :)
Av Birgere
13 dec. 2015 14:21
Funkar som i Sverige, du går bara in i en butik och köper kontantkort och laddar detta.
OBS, det måste vara AT&T eller T-Mobile nätverk, annars funkar det nog inte med din svenska telefon.
Av Totopez
16 dec. 2015 14:29
Köp en kontantkortstelefon i USA, det finns hos alla operatörer och kan köpas på WalMart eller Best Buy eller var som helst. Om du ska bo där så pass länge kommer du antagligen att använda den ganska mycket för lokalsamtal etc, så köp inte det allra billigaste, utan kolla hur mycket samtal etc som ingår. Data kan du fundera på om du behöver så mycket av. Du lär ha Wifi på jobbet och förhoppningsvis där du bor, och så finns det kostnadsfritt på väldigt många ställen på stan. Jag har inte använt en enda kB data på mina senaste fem resor till USA, men då har jag iofs bara varit där max tre veckor i taget som turist.

Det brukar vara trevligt att ha kvar sitt svenska nummer så att man kan få SMS etc hemifrån, så jag rekommenderar två telefoner, en svensk och en amerikansk. Tänk också på att din svenska telefon kan vara låst till din svenska operatör, så att den inte går att använda med utländska sim-kort.
17 dec. 2015 08:50
Jag bodde i USA i 10 månader 2014/2015 och såg till att min telefon var upplåst innan jag åkte. Köpte sedan ett kontantkort på T-mobile med sms, samtal och surf på. Fungerade jättebra! Fyllde på varje månad med olika belopp beroende på hur mycket surf jag ville ha såklart. Smidigt att fylla på över internet varje månad dessutom. Lycka till!
17 dec. 2015 11:24
Citerat från Totopez:
Köp en kontantkortstelefon i USA, det finns hos alla operatörer och kan köpas på WalMart eller Best Buy eller var som helst. Om du ska bo där så pass länge kommer du antagligen att använda den ganska mycket för lokalsamtal etc, så köp inte det allra billigaste, utan kolla hur mycket samtal etc som ingår. Data kan du fundera på om du behöver så mycket av. Du lär ha Wifi på jobbet och förhoppningsvis där du bor, och så finns det kostnadsfritt på väldigt många ställen på stan. Jag har inte använt en enda kB data på mina senaste fem resor till USA, men då har jag iofs bara varit där max tre veckor i taget som turist.

Det brukar vara trevligt att ha kvar sitt svenska nummer så att man kan få SMS etc hemifrån, så jag rekommenderar två telefoner, en svensk och en amerikansk. Tänk också på att din svenska telefon kan vara låst till din svenska operatör, så att den inte går att använda med utländska sim-kort.
Reboc, detta förslag är ett bra alternativ om det är en telefon du behöver, men eftersom du skriver "framförallt surf" antar jag att du har en smartphone och att du vill använda den. Då är ledordet som många här skrivit att den är UPPLÅST.

Det är precis som Totopez skriver fritt wifi på många ställen, men jag börjar tycka att det inte längre räcker då jag vill ladda upp en bild "nu" och inte vänta tills jag är uppkopplad. Fritt wifi hjälper en att inte förbruka alltför många Mb dock.

(Möjligen kan man även komma över billiga tillfälliga smartphones, vet du, Totopez?)