Storstads weekend

Av Susa60
19 feb. 2009 11:06
Visningar: 1737
Mannen fyller jämt och vi tänkte åka första gången utan barnen. Vad väljer vi??? Vi åker över valborg, Paris, Barcelona eller Rom?? Andra förslag är också välkomna! Vi försöker hålla priset nere så mkt som möjligt.

Tacksam för hjälp!

Susanne
19 feb. 2009 11:17
Jag skulle välja Paris, bara för att jag älskar den staden! Sen är den ju mysig och romantisk också ;)
En stad som är ganska billig jämfört med dom andra är annars Berlin :)
Av Sagapou
19 feb. 2009 13:08
Hej! Åk till Prag. Förhållandevis billigt, bra matställen, mycket att se och uppleva, lätt att ta sig fram till fots eller t-bana. Vänliga människor finns det gott om och stort musikutbud. Jag älskar den staden.
19 feb. 2009 13:37
Mina favoriter i nämnd ordning:

1) Paris, städernas stad
2) Rom, värd att återvända till gång efter annan
3) Budapest, mycket prisvärt
4) Lissabon, lätthanterlig och prisvärd
5) Prag, trevligt och hanterbart, men numera ganska så turistiskt
6) Granada
Av Ranca
19 feb. 2009 16:05
Om ni inte har varit i någon av städerna innan skulle jag ta Barcelona eller Prag. Man hinner se mycket på under en weekend i dessa städer. De är 2 av mina favoriter i europa. Mysiga, mycket att se, det går att promenera och god mat med stort utbud.
Av Pandit
19 feb. 2009 19:37
Jag röstar för Prag; jo visst är det turistigt, men det är väl de andra städerna också...?
Prag är mysigt, bra priser och bra med t-bana.
Tips: handla godsaker i mataffär och lyxa till det med pickninck i någon trevlig park. Man får mycket (gott) för pengarna.
19 feb. 2009 22:04
Jag håller med dem andra och instämmer på Prag. Det är en lagom stor stad och man hinner upptäcka mycket under en weekend. Det finns många vackra sevärdheter i hela staden, Gamla Stan med det astronomiska uret får man inte missa, inte heller Pragborgen och Karlsbron. Shopping finns det också gott om. Prag är verkligen vackert...!
Lycka till!
Av Tua
19 feb. 2009 22:16
Rom! Jag tänkte säga för att det ligger längst söderut, men så kollade jag på kartan och Barcelona ligger ju på ungefär samma breddgrad. Värmen har kommit vid Valborg, det blommar i parkerna och det är så enkelt (och billigt) att bara gå och gå i Rom. Sevärdheterna står som spön i backen (ex.vis Fontana di Trevi, där Anita Ekberg badade, Spanska trappan, Colosseum, Forum Romanum och Ceasar som staty) och man behöver inte gå in i Vatikanen om man inte vill. Rom är romantiskt, hela stadsdelen Trastevere är som gjord för att gå omkring och strosa i, gärna hand i hand. Lätt att hitta icke-märkvärdig mat för överkomligt pris.
Prag är billigare, men korv och öl-menyn är ju mindre romantisk då, enligt min mening. Paris: stort och stressigt. Ganska dyrt att äta. Barcelona och Lissabon, fanstastiska på sitt sätt. Men jag väljer ändå att rekommendera Rom för att stadskärnan är så lagom stor.
Av Nickeb
19 feb. 2009 22:20
Håller Budapest framför Prag, framförallt för att den inte är så fullbombad med turister som Prag utan även för Donau och thermalbaden....

din fråga förekommer väldigt ofta i en eller annan variant, lägg gärna lite tid att använda sökfunktionen och dröm dig bort bland alla tidigare trådar, mycket info att hämta där.
Av Tj
20 feb. 2009 12:17
Paris.......
Av Silvana
27 feb. 2009 22:53
Lissabon. Mycket trevlig stad och glada människor. Kan rekommendera ett fint hotel men ej så dyrt i monte Estoril, cirka 1/2 timme med tåg till Lissabon. Ligger nära havet, vid en liten park. Lycka till! Slivana
Av Mizan
28 feb. 2009 14:50
Hatar Paris... så jag röstar på Barcelona städernas stad.. där finns allt.
1 mars 2009 17:06
Citerat från susa60:
Mannen fyller jämt och vi tänkte åka första gången utan barnen. Vad väljer vi??? Vi åker över valborg, Paris, Barcelona eller Rom?? Andra förslag är också välkomna! Vi försöker hålla priset nere så mkt som möjligt.
Hej Susanne
Av de städer du tvekar mellan, skulle jag välja Rom. Nu vill du hålla nere priset så mycket som möjligt. Då föreslår jag Budapest, en helt underbar stad. Glöm inte badkläderna för besök på något av termalbaden.
1 mars 2009 20:41
Jag kommer med ett motbud - Amsterdam!
Liten behändig mysig stad som är annorlunda!