Storlek på Baggage

Av Bigshot
2 juni 2015 13:13
Visningar: 1742
Tjena!

Jag ska resa Kph -> Heathrow -> New York och ser att SAS som står för första delen och de har inga storleks begränsningar förutom på handbagage MEN sen börjar huvudvärken.

Etapp 2, Heathrow -> New York
Brittish Airways har gränser på hand och inchecknings baggage
Hand: Max 45x25x56 (126cm tot) och max 8kg
Incheckning: Max 90x75x43 (209cm tot) max 23 kilo

men sen kommer det roliga...

Etapp 3 New York -> Heathrow
American Airlines har även gränser (såklart)
Hand: Max 115cm totalt
Incheckning: Max 158cm totalt

Etapp 4 är med Brittish airways så det är okej.

Min fråga är då, hur strikta är dom med storlekarna?

Om det står "British Airways, operated by American Airlines" ska man då följa AA eller BA´s regler för baggage?

Tack på förhand!
2 juni 2015 13:31
Tjena,

Intressant! Jag har aldrig kollat bagagepolicy själv när jag har rest trots jag tycker att jag har en onormalt stor väska (fetare än de flesta). Den får aldrig plats tillsammans med andra väskor i skuffen på en vanlig bil (sedan),
Nu mätte jag den och den är faktiskt rätt så liten när jag kollar och jämför. Min total blir 140 (45 + 30 + 165). Hur stor väska har du?
Av Birgere
2 juni 2015 14:03
Citerat från Nisse2ears:

Nu mätte jag den och den är faktiskt rätt så liten när jag kollar och jämför. Min total blir 140 (45 + 30 + 165). Hur stor väska har du?
Låter mer som ett slalomskidsfodral... 165 långt

#BigShot, det checkade bagaget är atlantflygningens flygbolag som gäller men som Nisse2ears skriver så går alla "normala" resväskor igenom. Handbagaget är dom alltid striktare med.
2 juni 2015 14:07
Haha, ja det har du rätt i! Vem slängde in en extra 1 som i 100 ??

30+45+65 skall det naturligtvis vara :)
Av Bigshot
2 juni 2015 14:18
Okej så jag bör satsa på en väska som är runt 158 för att vara på den säkra sidan?
Har en väska som jag har fått låna men har inte fått tid till att hämta och mäta den än dock.
Får hålla tummarna att den håller måttet helt enkelt haha
Av Younso
2 juni 2015 14:29
Flyger nästa vecka GBG-LHR-MIA med BA, MIA-NYC med AA, NYC-LHR-GBG med BA. Har för mig att jag frågade BA om just inrikes biten i USA och dom sa att det skulle inte vara problem dvs vikter som gällde över Atlanten skulle inte vara några problem inrikes. Men nu blir jag orolig...
2 juni 2015 14:52
Younso - om du flyger ekonomi över atlanten är det 23 kg som gäller för BA och sedan är det 23 kg inrikes eko med AA.
Av Younso
3 juni 2015 07:28
Tack, då vet jag.
Citerat från Nisse2ears:
Younso - om du flyger ekonomi över atlanten är det 23 kg som gäller för BA och sedan är det 23 kg inrikes eko med AA.