Störande med Longtailbåtar på koh lipe???

22 feb. 2016 07:33
Visningar: 341
Hej
Har hört att koh Lipe är fantastiskt, men också att det är otroligt mycket longtailbåtar på stränderna.
Ni som nyligen varit där eller är där nu. Hur är det. Ligger de där dagtid oxå ?,

Finns det stränder med mindre antal båtar på . Vad rekommenderar ni?

MVH Sonya
Av Sayang
22 feb. 2016 09:41
Visst finns det mycket båtar även dagtid.
Men på tex Pattaya beach är det lugnt
förutom mitt i.
Sen har ju vissa hotell avmarkerat för bad så
det är inga problem.
Sen är det visserligen mindre båtar på dom andra stränderna om
man nu föredrar dom.
Men på Sunrise beach ligger det ofta på lite vind,
föredrar själv Pattaya beach där det sällan blåser.
22 feb. 2016 10:40
Tack Sayang. Då får det bli en sväng till Lipe under nästa resa. Har tittat på Mali resort och Sita beach. Antar det är sita som gäller då om man ska undivka mitten av stranden. ?
/mvh Sonya
Av Sierra
22 feb. 2016 11:01
Mali Resort Pattaya och Sita Resort är grannar i den västra delen av Pattaya Beach.
(Mali har även en sedan december ny resort på Sunrise Beach som heter Mali Sunrise Resort).
22 feb. 2016 11:52
Tack Sierra.

Då ska jag kika på rätt Mali när jag kikar runt. Ser ialf fint ut när jag kollade deras ( Malis) egna hemsida, och där ser man att det finns gott om utrymme på stranden utan båtar ;)

Bor ju egentligen gärna enklare än dessa boenden , men vill samtidigt bo på den delen av stranden det är lugnare, så då måste ju göra avkall på något.

Har sett du Sierra har stor koll på allt som rör Thailand så passar väl på att ställa ett par frågor.

Hur många dagar är lagom på Lipe? Har tänkt totalt 18-19 dagar (resdagarna till och från Sverige kommer utöver). Skall till Koh Ngai oxå tänkte jag . Hade först tänkt Koh lanta och long beach men läst en del och blir lite orolig att det är som ett charterställe. OCh det vill jag inte ha, då hade jag valt mallorca istället ;) Erfarenhet av den stranden /platsen ?

Om man har nedsatt fysisk förmåga (nedsatt fysisk styrka, smärta i kropp och nacke), klarar man ändå att transportera sig till dessa öar med speedboat? guppar /slår det mycket?
bäst att ta sig tillbaka till Bangkok fr Lipe eller till Langkawi och hem.

Thanks in advance. /Sonya
Av Sayang
22 feb. 2016 15:13
Sita ligger bra till,kan oxå tipsa om Bundhaya villas som ligger
i slutet på andra sidan av stranden.
Jättefint hotell.
Mkt lugnt och helt ok snorkling efter kanten en bit ut.
Long beach upplever inte jag som något charterställe,trivs
mkt bra där själv iaf.
Koh ngai tycker inte jag var något speciellt iaf,är betydligt
mer förtjust i Koh bulone när jag åker till Lipe.
Kanonfin ö!
Du kan ju oxå åka färja till Lipe från Had yao pier
om du inte vill åka speedboat.
23 feb. 2016 10:50
Kom nyss hem från 3 veckor i Thailand och har besökt både Koh Lanta och Koh Lipe. Det var första gången i Thailand för mig och tveksamt om jag kommer åka till Koh Lanta igen. Det var absolut inte dåligt men typ som vilken charter som helst och inte superfin strand och vatten.
Fanns en hel del bra restauranger och det var trevligt att åka runt ön med moppe och besöka lite andra stränder och nationalparken.

Koh Lipe var verkligen superfint och vattnet och stränderna var nästan finare än vad alla bilder visar.
Vi bodde på just Mali Resort och det tycker jag du ska boka direkt.
Verkligen riktigt nice och det ligger ganska långt bort på pattaya beach och det var väldigt lugnt med folk både på stranden och i vattnet.
Trevlig personal och absolut en av de bättre boenden vi såg på Lipe och det var heller inte speciellt dyrt nu när vi åkte. Tar 5 min att gå till walking street från Mali och du har även nära till andra sidan ön så som sunset beach.

Lycka till! :)
Av Sierra
23 feb. 2016 11:12
Citerat från Sonyajacobsson:
Har sett du Sierra har stor koll på allt som rör Thailand så passar väl på att ställa ett par frågor.

Hur många dagar är lagom på Lipe? Har tänkt totalt 18-19 dagar (resdagarna till och från Sverige kommer utöver). Skall till Koh Ngai oxå tänkte jag . Hade först tänkt Koh lanta och long beach men läst en del och blir lite orolig att det är som ett charterställe. OCh det vill jag inte ha, då hade jag valt mallorca istället ;) Erfarenhet av den stranden /platsen ?

Om man har nedsatt fysisk förmåga (nedsatt fysisk styrka, smärta i kropp och nacke), klarar man ändå att transportera sig till dessa öar med speedboat? guppar /slår det mycket?
bäst att ta sig tillbaka till Bangkok fr Lipe eller till Langkawi och hem.

Thanks in advance. /Sonya
Hur många dagar är lagom på Lipe?
Det är väldigt individuellt men personligen har jag inga problem att vara där de 15 dagarna jag får uppehållstillstånd i Thailand när jag kommer med färjan från Langkawi.

Ngai är väl sådär. Bulon, en tim med speedboat norr om Lipe är Lipe´s motsvarighet, mycket lugnt och där bara slappar du. Annars kan Kradan, ytterligare en tim norrut, vara ett alternativ.

Är sjön grov är det väldigt "hoppigt" i en speedboat även om de är stora. Sitt i så fall långt bak och använd hörselproppar. Det är endast speedboat som trafikerar Bulon.

Hur har du anlänt till Thailand när du är på Lipe? Med flyg till någon flygplats i landet? Med båt från Langkawi?
Jag frågar med tanke på att du skall spendera 18-19 dagar där....

Anländer du med flyg får du 30 dagar och med båt 15 dagar.

Har du en returbiljett till/från Bangkok skall du ta dig dit för hemresan och inte till Langkawi då du i så fall måste flyga till Kuala Lumpur och därifrån till Bangkok. Det finns inget flyg från Langkawi till Thailand.
23 feb. 2016 21:19
Tack för färsk update Larssonmx. Får man fråga vilken strand ni bådde på när ni var på koh lanta?. Om min resa hamnar på lanta har vi sett ut long beach som enligt recensioner jag läst verkar vara relativt lugn, men som sagt allt är relativt.
Har bara varit på koh tao, samui och pangan innan och samuie åker jag inte tillbaka till och bor på utan endast som mellanlandning
Koh pangan var mysigt och koh tao lite mer rörelse kvällstid men inte så fina stränder,
23 feb. 2016 21:29
Sierra. Tack för svar och informationen kring antal dagar i Thailand efter inresa från Malaysia. Hade inte koll på det.
Tanken fr början om Koh lipe skall besökas var Bangkok, Trang/Krabi, Koh mook, och sedan Koh lipe , men sen funderade vi på Arlanda Lankawi -Koh lipe, någon annan ö och tillbaka till Langkawi- arlanda alternativt alla dagar på Lipe och dagsutflykter till andra öar.
Gör vi så blir det ju bara 15 dagar i landet vilket iofs inte är fy skam det heller och skulle funka det också. Vill minimera antalet transporter då det är det som är jobbigt tycker jag.

Sedan har vi funderat på Koh Lanta, Koh Ngai/Koh Mook och skippa Lipe (då det är så stora avstånd där uppifrån). Men är så veliga. Vill ha alternativ att kunna strosa runtpå kvällen, sitta på en bar , eller bara mysa på strandrestaurangen. Kanske inte alla dagar men en del av dem ialf.
24 feb. 2016 08:44
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack för färsk update Larssonmx. Får man fråga vilken strand ni bådde på när ni var på koh lanta?. Om min resa hamnar på lanta har vi sett ut long beach som enligt recensioner jag läst verkar vara relativt lugn, men som sagt allt är relativt.
Vi bodde på just Long Beach och där på Lanta Sand Resort som ligger långt norr ut på den stranden. Väldigt fina bungalows där tycker jag så inget att klaga på och bra barer/restauranger nära.

Som jag skrev var det första gången i Thailand för mig, men på Koh Lanta fick jag aldrig den där känslan av Thailand som jag föreställt mig. Helt annat på Koh Lipe och tex Koh Mook som vi också besökte.
24 feb. 2016 09:24
Hej igen. ok, då förstår jag. vet precis vilken Thailandkänsla du menar.
Lutar just nu åt Koh lipe fast med inträde via båt från langkawi för att minimera antalet timmar i båt. Men får se. Kan bli via trang oxå .
1 mars 2016 13:07
Har en kollega som just är hemkommen från lipe och en annan som faktisk är där nu. Båda berättar att lipe blivit väldigt nedsmutsat, rent ut sagt skräpigt av mängder av skräp. Ni som varit där nu i vintras. Hur upplever ni det? Jag var där för 4 år sen, då var det ju något jag gärna ville komma tillbaks till men med de dom berättar så vete i tusan.
3 mars 2016 23:19
Skräpigt.. Nej det tyckte jag inte.
Däremot har det ju blivit fler turister och mer av allt på ön.
Jag tyckte att det var renare nu än för ett par år sedan. De har rensat upp stränder på närliggande öar och anordnat så att alla snorklingsbåtar nu inte belastar lika mycket när man är på snorklingstur. Det var mycket mer skräp förut tycker jag.
5 mars 2016 09:48
Hej,Jag tycker att nedskräpningen har minskat senaste året jämfört med åren innan,Mycket longtailbåtar är det också men ganska lugnt vid Mali resort där vi bodde senaste resan.