Stanna kvar i USA i mer än 90 dagar. Visum etc

1 juli 2015 17:17
Visningar: 295
Jag funderar på att börja plugga i USA i några år. Dels för att jag vill bo här och dels för att kärleken finns där också. Så min framtida plan är att jag kanske vill flytta dit.
Men jag undrar vad som behövs att få Visum m.m?
Av Birgere
1 juli 2015 19:29
Studentvisum finns ju, men annars är det vanligaste sättet för en svensk att få rätten att bo i USA är att gifta sig med en amerikansk medborgare.
1 juli 2015 19:43
Citerat från Birgere:
Studentvisum finns ju, men annars är det vanligaste sättet för en svensk att få rätten att bo i USA är att gifta sig med en amerikansk medborgare.
Haha, oj oj. Inte vill man skynda på med giftemål om man vill stanna en längre tid. Men om man vill stanna utan det då?
Hur ansöker man om visum generellt?
Av Birgere
1 juli 2015 21:23
Hur du söker visum hittar du på amerikanska ambassadens hemsida.
Visst kan du ansöka om ett 6-månaders turistvisum (B2) men för att få detta så måste du ha tydliga bevis för att du vill återkomma till Sverige. När det gäller dig så verkar det ju inte riktigt vara så och sådant brukar tjänstemännen på ambassaden i Stockholm kunna sniffa till sig ganska bra under "förhöret".
Bättre att pendla mellan Sverige o USA under ESTA och med vettiga uppehåll i Sverige.
25 juli 2015 23:25
Hur mycket är vettiga uppehåll då? Jag kom hem för en dag sedan och vill dit igen till honom så fort som möjligt.
26 juli 2015 02:09
Citerat från Birgere:
Hur du söker visum hittar du på amerikanska ambassadens hemsida.
Visst kan du ansöka om ett 6-månaders turistvisum (B2) men för att få detta så måste du ha tydliga bevis för att du vill återkomma till Sverige. När det gäller dig så verkar det ju inte riktigt vara så och sådant brukar tjänstemännen på ambassaden i Stockholm kunna sniffa till sig ganska bra under "förhöret".
Bättre att pendla mellan Sverige o USA under ESTA och med vettiga uppehåll i Sverige.
Hur mycket är vettiga uppehåll då? Jag kom hem för en dag sedan och vill dit igen till honom så fort som möjligt.
Av Birgere
26 juli 2015 02:22
Några veckor kanske, finns inget exakt svar
26 juli 2015 18:25
Citerat från Birgere:
Några veckor kanske, finns inget exakt svar
Tänkte mig om 3-4 månader?