Stanna i Osaka eller dra direkt till Kyoto

2 aug. 2015 23:24
Visningar: 1882
Vi har bokat flygbiljetter till Japan och anländer i Osaka och flyger hem från Tokyo (14 nätter).

Sitter och funderar hur vi ska lägga upp resan. Är det värt att stanna någon dag i Osaka, innan vi drar vidare till Kyoto?

mvh Ewa
Av Hawaii
3 aug. 2015 05:37
Något speciellt ni vill se i Osaka? Om inte så hade jag nog själv dragit direkt till Kyoto och tillbringat fler dagar där. Går ju alltid att göra en dagsutfärd till Osaka - bara c:a en halvtimme med tåg. Vi var i Japan i april, men bara 9 dagar. Dagarna i Kyoto var perfekta och vi hade gärna haft en eller två dagar till där. Men nästa gång... Med 14 dagar kan ni ju hinna se en hel del. Några planer utöver Kyoto/Osaka och Tokyo? Med shinkansen tar det bara ett par timmar från Kyoto (eller Osaka) till Hiroshima t.ex. (Vi hade 7 Day Japan Rail Pass som var toppen).
6 aug. 2015 10:57
Hej och tack för svar. Nej vi har inget särskilt inplanerat i Osaka förutom att vi landar där. Vi åker nog direkt till Kyoto då, och tar tåget om vi kommer på att vi vill se nåt.

Var ni nio dagar i Kyoto?

Inga planer mer än Kyoto och Tokyo hittills. Ska titta närmare på Hiroshima.

Kan man åka Shinkansen (snabbtåget) mellan Kyoto och Tokyo med Japan Rail Pass? Läste nånstans att den inte gällde på alla sträckor.

Mvh Ewa
Av Hawaii
6 aug. 2015 18:11
Citerat från Mystiqus:
Hej och tack för svar. Nej vi har inget särskilt inplanerat i Osaka förutom att vi landar där. Vi åker nog direkt till Kyoto då, och tar tåget om vi kommer på att vi vill se nåt.

Var ni nio dagar i Kyoto?

Inga planer mer än Kyoto och Tokyo hittills. Ska titta närmare på Hiroshima.

Kan man åka Shinkansen (snabbtåget) mellan Kyoto och Tokyo med Japan Rail Pass? Läste nånstans att den inte gällde på alla sträckor.

Mvh Ewa
Oh nej, vi var i Japan totalt 9 dagar. Vi hade 7 Day Japan Rail Pass och vi åkte Tokyo-Hiroshima-Kyoto-Nagano-Tokyo. Bestämde oss för att betala lite mera för att åka Green Cars (Första Klass) och det var det definitivt värt. Mycket utrymme och bekvämt.
I Kyoto, missa inte Fushimi-Inari och ett par km norrut templet Kiyomizu-dera med gågatorna Ninen-zaka och Sannen-zaka - enormt folkliv och definitivt sevärt. Väster om Kyoto har du bambuskogen vid Arashiyama och Tenryuji templet och en halvmil norrut The Golden Pavilion (Kinkaku-ji). Den lilla gatan Pontocho i centrala Kyoto har en hel del fantastiska restauranger, Vi hade lunch på Uryu (mot floden) - fantastisk upplevelse. Vi bodde på Kyoto Brighton Hotel som inte var direkt centralt men ett utmärkt hotell och skapligt pris. Och gratis shuttle bus till centrum.
Om ni åker till Hiroshima så missa inte Miyajima med sin berömda stora röda "torii". Ta reda på tiderna för lågvatten och högvatten och planera in ankomst (idealiskt) för lågvatten så att ni kan gå ut till den och strosa sedan runt i den lilla byn och ett par timmar senare så har högvattnet kommit in. Vi bodde på ANA Crowne Plaza som var MYCKET centralt. Gångavstånd till allt i central Hiroshima.
Av Bibby
6 aug. 2015 20:19
Jag var mycket besviken på Hiroshima, alldeles för turistigt.
Bodde på Granvia, precis bredvid tågstationen, var ok.

Jag föreslår att ni åker till Nagasaki istället/också. Det var sååååå mycket bättre. Åk ut till Hashima island isf.
I mitt tycke en mycket trevligare stad och deras atombombspark/museum är såååå mycket mer informativ och berörande. Hiroshima berörde mig inte alls och var mer rörig och ville att man skulle köpa en massa prylar.
Av Hawaii
6 aug. 2015 21:07
Citerat från Bibby:
Jag var mycket besviken på Hiroshima, alldeles för turistigt.
Bodde på Granvia, precis bredvid tågstationen, var ok.

Jag föreslår att ni åker till Nagasaki istället/också. Det var sååååå mycket bättre. Åk ut till Hashima island isf.
I mitt tycke en mycket trevligare stad och deras atombombspark/museum är såååå mycket mer informativ och berörande. Hiroshima berörde mig inte alls och var mer rörig och ville att man skulle köpa en massa prylar.
Nagasaki är säkert mycket mindre "turistigt" och på vår nästa Japan resa har vi för avsikt att ta oss dit. Men det innebär ju också en längre resa (speciellt med tåg). Ang. Hiroshima så tyckte vi inte att själva staden var speciellt "turistig" och vi upplevde aldrig vid något tillfälle (någonstans i Japan) att folk försökte pracka på oss något. Tvärtom, vår erfarenhet var att människor var enormt vänliga och hjälpsamma. Och Miyajima Island är ju en av Japans s.k. tre stora sevärdheter, och hade det inte varit för det enorma folklivet där (och det är väl 99% turister) hade det ju knappast varit samma känsla. Folklivet tycker jag är en stor del av upplevelsen. Och vill man undvika turister så finns det alternativ. Vi tog en lokal buss till Mitaki-dera templet, c:a 5 km NV om Hiroshima centrum och promenerade runt i ett par timmar i denna fantastiskt fridfulla "park" inne i skogen. Såg nog inte ens tio människor under vårt besök, och inga västerlänningar.
Av Bibby
6 aug. 2015 21:27
Citerat från Hawaii:
Citerat från Bibby:
Jag var mycket besviken på Hiroshima, alldeles för turistigt.
Bodde på Granvia, precis bredvid tågstationen, var ok.

Jag föreslår att ni åker till Nagasaki istället/också. Det var sååååå mycket bättre. Åk ut till Hashima island isf.
I mitt tycke en mycket trevligare stad och deras atombombspark/museum är såååå mycket mer informativ och berörande. Hiroshima berörde mig inte alls och var mer rörig och ville att man skulle köpa en massa prylar.
Nagasaki är säkert mycket mindre "turistigt" och på vår nästa Japan resa har vi för avsikt att ta oss dit. Men det innebär ju också en längre resa (speciellt med tåg). Ang. Hiroshima så tyckte vi inte att själva staden var speciellt "turistig" och vi upplevde aldrig vid något tillfälle (någonstans i Japan) att folk försökte pracka på oss något. Tvärtom, vår erfarenhet var att människor var enormt vänliga och hjälpsamma. Och Miyajima Island är ju en av Japans s.k. tre stora sevärdheter, och hade det inte varit för det enorma folklivet där (och det är väl 99% turister) hade det ju knappast varit samma känsla. Folklivet tycker jag är en stor del av upplevelsen. Och vill man undvika turister så finns det alternativ. Vi tog en lokal buss till Mitaki-dera templet, c:a 5 km NV om Hiroshima centrum och promenerade runt i ett par timmar i denna fantastiskt fridfulla "park" inne i skogen. Såg nog inte ens tio människor under vårt besök, och inga västerlänningar.
Sorry, uttryckte mig lite oklart.
Menade inte att folk prackade på mig saker, men museet i Hiroshima är byggt så att du tvingas gå förbi en stor shop mitt i allt, den förstörde hela (den lilla jag hade) känslan av upplevelsen.
I Nagasaki låg den mer vid sidan, inte så uppenbar. Dessutom var det mycket större område där.

Tempel har jag inget intresse utav alls.
Av Hawaii
6 aug. 2015 22:07
Inser helt klart att man kan ha mycket olika uplevelser och det är ju det som gör resandet så intressant också. Själv tyckte jag att "atombombs muséet" i Hiroshima var en enormt rörande upplevelse. Så rörande att jag knappt har minne av affären, Den passerade vi helt enkelt utan att ge den speciellt mycket tanke. Men som sagt, ser fram emot Nagasaki på nästa Japan resa och ska bli intressant att "jämföra".
Ang. tempel - är själv totalt ointresserad av templen som religiösa byggnader, men i Japan (och Fjärran Östern överhuvudtaget) är templen ju också ett enormt viktigt kulturellt inslag och som sådana tycker jag att man får en fin insikt i t.ex. den japanska kulturen. Att besöka t.ex. Kiyomizu-dera i Kyoto var en fantastisk upplevelse för oss - inte för själva templet utan för ALLTING annat som pågick. Många av de mest fantastiska platserna i Japan är ju tempel, eller anläggningar i anslutning till ett tempel. T.ex. Miyajima, Asakusa Kannon i Tokyo, Fushimi Inari, Kinkaku-ji, Great Buddha i Kamakura för att nämna bara några av de mera kända.
Av Emolis
9 aug. 2015 11:15
Är i Kyoto just nu och har två veckors Japanvistelse bakom oss så här långt. Vi har varit två dagar i Kyoto än så länge och har bockat av en del "måste-sevärdheter" som bambuskogen, Ryonjitemplet med stenträdgården, Kinkakujitemplet (Guldpaviljongen) och Nijoslottet. Fushimi Inari, Gion och teceremoni återstår.

Vi har inte blivit överförtjusta i Kyoto som alla andra tycks ha blivit. Bästa upplevelsen så här långt har varit Ryoanjitemplet, men tips är att vara där när de öppnar så ni slipper folkmassorna och kan njuta av lugnet. Guldpaviljongen var en besvikelse. Naturligtvis var paviljongen fin och så men enorma folkmassor gör att man bara vill därifrån. Vi har några dagar kvar i Kyoto så visst kan staden fortfarande överraska, men än så länge leder Mijayima när det gäller bästa upplevelsen. Det var där vi fick uppleva japansk kultur på riktigt och bor man över några dagar så slipper man också alla dagsturister på kvällen vilket gör det något lugnare. Vi var en dagstur i Hiroshima och hade en fin dag där. Nu var vi iof där på årsdagen och det var en speciell känsla att vara där just då, men vi gillade Hiroshima. Lätt att ta sig runt med hop on-off buss som är gratis om man har railpass.

Vi inledde med en vecka i Tokyo så är det något annat du undrar över är det bara att fråga på.
13 aug. 2015 23:52
TACK FÖR ALLA SVAR!

Jag vill inte se atombombsmuseumet - hua .... och Nagasaki ligger nog lite för långt bort. Vi vill inte flänga och fara allt för mycket. Avslutar vår sista (fyra?) nätter i Tokyo. Finns det något stop däremellan? Hakone??

Vad tror ni om 5 nätter i Kyoto - är det lagomt eller hinner man bli uttråkad eller är det en sån pass vacker stad och omgivning att man kan ge det någon dag extra?

Vill se så mycket som möjligt förstås men ändå ta det lugnt. Lämna gärna tips på boende i Kyoto som har ett bra utgångsläge?

mvh Ewa
Av Hawaii
14 aug. 2015 00:59
5 nätter i Kyoto tycker jag kan vara bra, d.v.s. 4 hel-dagar. Men staden Kyoto kan knappast kallas "vacker", och det blir nog inte många japanska städer som kan kallas för "vackra". Omgivningarna kan var vackra, medan städerna nog kan beskrivas som "intressanta". Vi bodde som sagt på Kyoto Brighton Hotel. Inte direkt centralt, men i en "lugn" del av Kyoto, och gratis hotell-buss till en mera central del varje 20:e minut. Plus att vi var mycket nöjda med hotellet som sådant. En kväll hade vi middag på Ganko Takasegawa restaurangen i centrala Kyoto. Fantastisk trädgård och en fin sushi middag. Vi tog Shinkansen direkt mellan Kyoto och Tokyo (stannade inte). Gjorde en dagsutflykt från Tokyo till Kamakura vid kusten (en timme med tåg). Trevlig liten stad med "the Great Buddha". Vi hann inte med Odaiba Island i Tokyo men det kan kanske vara intressant.