Sri Lanka på jullovet med tonåringar

Av Airam68
3 sep. 2015 21:41
Visningar: 367
Äntligen bokat flygbiljetter! Åker den 21:e och blir borta tre veckor. Familj med två tonåringar. Vill resa runt själva och hitta mysiga ställen och spännande upplevelser. Vill inte hamna i alltför många turistfällor eller på charterorter. Så, vad är era bästa tips? Hur lätt är det att boka boende på plats under högsäsongen? Och vad blir priset per natt för fyra? Vi bor gärna väldigt enkelt, bara det är hyfsat rent och trevlig personal, och såna ställen brukar vara svåra att boka i förväg. Har tidigare backpackat med familjen i Goa, Indien och i östra Thailand, så vi har viss resvana. Hur funkar resor med buss och tåg? Priser? Matpriser? Vad bör vi inte missa och vad kan vi vara utan...? Så nyfiken på Sri Lanka och på era svar!
11 okt. 2015 13:13
Åk tåg så mycket som möjligt, 2:a eller 3:e klass EJ 1:a klass. Det går inte så snabbt men landskapet på vägen är helt fantastiskt! Sri pada är värt ett besök, en lite ansträngande klättring men väl värt det när man kommer upp till soluppgången.Vi hyrde en natt på Achinika holiday inn precis vid foten av berget så att vi kunde gå på natten. Vi hade 6 bäddsrum med våra tonåringar. Personalen jättetrevliga. De fixade även vår skjuts därifrån. En chaufför som tog oss hela vägen ner till Tangalle. Han visade gärna upp sitt vackra land, visade djur, vattenfall, teodlingar mm på vägen. Resa mellan olika platser tar en stund men man ser mycket på vägen. Be gärna chauffören stanna för mat på något ställe de rekommenderar där de själva brukar äta. Jätte gott och jätte billigt.
14 nov. 2015 12:41
Hasselblad (kameratillverkare) har ett center för vattensköldpaddor som ju går iland på sri lanka. Intressant att besöka! Läs mer på nätet.
Hyr privatchaufför för att undvika de värsta turistfällorna. Frågan är aldrig hur långt avstånd det är mellan två saker/orter utan snarare hur lång TID det tar att ta sig dit :-)
Halvädelstenar grävs, slipas och blir smycken. Undvik de större affärerna dock. Fråga chauffören om en mindre butik.
Teplantage såklart. finns både low land tea och high land tea. Sist vi var där tänkte jag köpa lite te på ett mindre ställe. Fanns bara i 5 kg säckar :-)
En vacker nationalpark några timmars resa från Hikkaduwa dit inte många turister hittar. Mycket vackra insekter och växter för den botaniskt intresserade.
Tågen går långsamt så ni är beredda på det. Men man får uppleva ett vackert och skiftande landskap.
Boka boende på plats har jag ingen erfarenhet av, har alltid bokat innan avresan.
Färsk frukt i massor. Röda bananer är mums! Bananer finns i olika prisklasser beroende på art (så som vi har olika äpplen). Färsk kanel (då är den grön) tuggas som tuggummi. Curry finns i olika styrkor att köpa på marknader. Kryddor överhuvudtaget är bra att inhandla.
Skaldjur rekommenderas. Ölen är läskande (Lion) men undvik vin.
Ha en fantastisk resa. Jag åker också med mina tonåringar över jullovet; )
14 nov. 2015 16:49
Vi bokade boende hemifrån, blev strandsatta när vårt hotel i Hikkaduwa fick översvämning. Vi ville verkligen till Hikkaduwa men det var omöjligt att få hotell. Åkte då till Negombo och fick betala svindyrt för ett råtthål. Ja, hela Negombo är ett råtthål. Så skitig strand. Det gav vi upp och slutligen fick vi boka lyxhotell i Colombo. Så resan blev betydligt dyrare än vad vi tänkt oss. Rekommenderar Flower Garden i Unawatuna. Mycket fräscht, jättegod mat och nära till stranden.
Van vid Thailand och dera hotell för en billig peng så är det dyrt på Sri Lanka.
Vi åkte över jul och nyår vill jag tillägga.// Susanne