Sri Lanka i maj? Monsun?

25 jan. 2015 15:42
Visningar: 1181
Hejsan!

Som rubriken lyder, hur är Sri Lanka i maj? Vilken sida ska man vara på för att undvika monsun?

Så så så tacksam för svar! :)
2 feb. 2015 11:34
Hej Matilda!
Kul att du ska åka till Sri Lanka!
I maj börjar säsongen för landets östra sida( eller faktiskt redan i april) Så jag kan varmt rekommendera att åka till denna sida av landet som inte besöks av särskilt många turister. Jag var där första gången i maj förra året och var förvånad att det fortfarande finns så orörda vackra ställen kvar på jorden :)
Åker du i maj och ska vara borta i två veckor finns en väldigt bra resrutt som täcker stora delar av landet utan att det blir stressigt. Jag har bott i landet i över ett år och har varit runt på de flesta ställen. Kan hjälpa dig med det mesta om du vill. Just denna resrutt ordnade jag för min familj när de kom och besökte mig.

Börja förslagsvis i Colombo (kan ge dig massor med tips på restauranger och sevärdheter i huvudstaden) ta dig till Kandy (kulturella huvudstaden) besök Sigiriya på vägen för att ta några dagar i Trinco Malee på östkusten. Ta dig ner till Arugambay (surfers paradise ) och spendera några dagar på denna fantastiska strand. Ta dig upp till höglandet till exempelvis Ella (mitt favoritställe i bergen) och gör diverse utflykter. Sedan ner till Yala i syd för safari och avsluta på några av sydkustens fina stränder.

Jag kan starkt rekommendera att ha bil och privat chaufför under den första delen av resan om du ska förflytta dig en del. Vägar och trafik är inte som i Sverige och gör att man annars spiller väldigt mycket onödig tid.
Kontakta mig gärna på : (Logga in för att se e-postadress) om du vill ha mer hjälp och tips!
Annars önskar jag dig lycka till! :)
2 feb. 2015 17:51
Hej! Vilken intressant tråd! Jag är också inne pp att åka till Sri Lanka fast i höst/vinter någon gång. Är ute i god tid då jag vill ha så mycket info och ja vara påläst inför min resa. Jag har tänkt att resa transibiriska därefter resa runt i Sydostasien och ja ngra länder till i Asien! :) Min kille är just hemkommen från en resa från bland annat Filippinerna och Vietnam där han har kitesurfat en hel del! Han har ett brinnande intresse för detta och det sägs vara fantastiska möjligheter på Sir Lanka för just detta ändåmål... är det något som du känner till?

Vet du hur det är med visum och så?

Ungefär hur ligger priserna? För boende, transport och mat!

Tacksam för svar!
4 feb. 2015 11:39
Hej!
Spännande! Kul att du reser så mycket!
Det stämmer att Kitesurf finns i Sri Lanka Har aldrig prövat själv dock, så kan inte veta hur "bra" det är. Men det området som är mest känt för sin kite ligger några timmar norr om Colombo och heter Kalpitiya. Det kan du kolla upp.
Hikkaduwavästkusten har även mycket vattenaktiviteter och där bland annat surf. Jag har även sett en och en annan kitesurfare i Mirissa på sydkusten. men Kalipitiya är själva "kitesurfing stället". Är ni ute efter vanlig surf är det Arugambay som gäller :)

Visum (ETA) kan du enkelt söka elektroniskt innan du åker. Det gäller i 30 dagar från den dagen du anländer till Colombo, Det är ungefär som USAs ESTA. Kostar ca 300 kr. Gör det via nätet.

https://eta.gov.lk/etaslvisa/etaNavServ?payType=1

Priser beror väldigt mycket på hur ni vill resa, vilket prisklass, budget och vad ni vill göra. Men generellt är Sri Lanka ett billigt land. Speciellt mat och dryck. Sydkusten är billigast och Colombo dyrast. Ni kan enkelt komma undan med en middag för 50kr/p. Men då självklart beroende på vart ni äter. Boende varierar väldigt mycket beroende på standard. Jag brukar ju alltid rekommendera att hyra bil med chaufför för att spara så mycket tid som möjligt. Det blir ju självklart dyrare än att resa runt på egen hand. Bussart och lokaltrafik är inte jättekul i Sri Lanka, men har ni mycket tid och är vana resenärer ska det kanske inte vara något problem.
Reser ni på egen hand kan ni komma undan med (i alla fall på stränderna i syd) ca 200-300 kr /rum. Men dessa boende är svåra att boka på förhand.
Det beror även mycket på säsongen ni reser. Högsäsong (nov- april) är dyrast.
Hör av dig om du vill ha mer hjälp: (Logga in för att se e-postadress)
Lycka till!
Mvh/ Sofia
7 feb. 2015 14:42
Citerat från Travelresearch:
Hej Matilda!
Kul att du ska åka till Sri Lanka!
I maj börjar säsongen för landets östra sida( eller faktiskt redan i april) Så jag kan varmt rekommendera att åka till denna sida av landet som inte besöks av särskilt många turister. Jag var där första gången i maj förra året och var förvånad att det fortfarande finns så orörda vackra ställen kvar på jorden :)
Åker du i maj och ska vara borta i två veckor finns en väldigt bra resrutt som täcker stora delar av landet utan att det blir stressigt. Jag har bott i landet i över ett år och har varit runt på de flesta ställen. Kan hjälpa dig med det mesta om du vill. Just denna resrutt ordnade jag för min familj när de kom och besökte mig.

Börja förslagsvis i Colombo (kan ge dig massor med tips på restauranger och sevärdheter i huvudstaden) ta dig till Kandy (kulturella huvudstaden) besök Sigiriya på vägen för att ta några dagar i Trinco Malee på östkusten. Ta dig ner till Arugambay (surfers paradise ) och spendera några dagar på denna fantastiska strand. Ta dig upp till höglandet till exempelvis Ella (mitt favoritställe i bergen) och gör diverse utflykter. Sedan ner till Yala i syd för safari och avsluta på några av sydkustens fina stränder.

Jag kan starkt rekommendera att ha bil och privat chaufför under den första delen av resan om du ska förflytta dig en del. Vägar och trafik är inte som i Sverige och gör att man annars spiller väldigt mycket onödig tid.
Kontakta mig gärna på : (Logga in för att se e-postadress) om du vill ha mer hjälp och tips!
Annars önskar jag dig lycka till! :)
Fantastiskt svar, tack så jättejättemycket! Jag mailar dig!