Sri Lanka

Av Amelial
2 dec. 2015 15:53
Visningar: 5403
Hej!

Efter mycket velande fram o tillbaka så ser det ut som att jag o pojkvännen drar till Sri Lanka i februari istället för Malaysia och Thailand som först var planerat.
Vi kommer att ha 10 nätter i landet och undrar nu vad ni rekommenderar.

Har försökt att läsa en del trådar här men blir förvirrad av alla tips.
Vi är främst ute efter sol & bad men kanske nån liten utflykt som kanske inte tar hela dagen. Gärna nåt i närheten av de orter vi hamnar på.
Vad rekommenderas? Vilka är era favoritställen?

Vi har tittat på Hikkaduwa, Negombo och Bentota. Är alla de värda ett besök? Vad jag förstått är det lång transfer från flygplatsen till Hikkaduwa och Bentota.
Vad ska man börja med och hur tar man sig smidigast emellan till ett rimligt pris?

Jag har förstått att det går att åka tåg på Sri Lanka men när man har flugit hela natten kan det vara skönt att sätta sig i en taxi och bara åka. (Tror jag såg nån länk där man kunde förboka?)

Tar även tacksamt emot tips på hotell till en vettig peng. Gärna att de ligger bra till, nära centrum med restauranger och barer, pool vore skönt och att det finns frukost.

Sen har jag även hört att det finns mycket vilda och giftiga djur på Sri Lanka.

Hur stor är sannolikheten att man stöter på nåt och blir biten av en giftspindel till exempel om man inte vandrar i djungeln varje dag?

Är Colombo som stad nåt att ha? Är det värt ett besök?

Tacksam för svar!
5 dec. 2015 15:42
Hej, jag kan nog inte hjälpa till med alla frågor, men en del kanske.. :)

Av de orter du nämner har jag bara varit i Negombo, och det är definitivt inte en av de bättre stränderna på ön. Min favorit är än så länge Mirissa på sydkusten.

Taxi från flygplatsen behöver inte förbokas, det finns en disk som heter Airport Taxi på höger sida när man gått igenom tullen, där kan man boka taxi dit man ska, bör inte vara just någon väntetid heller. På airport.lk kan man klicka sig fram till airport taxi (får inte fram nån direktlänk då sidan inte funkar just nu), där står vad det kostar att åka till alla orter i hela landet.

Angående spindlar och ormar så är nog risken minimal om man inte är i djungeln. Myggor bör man dock skydda sig mot så gott det går, har man otur kan man åka på denguefeber, även om risken verkar vara ganska liten.

Colombo kan vara intressant, beror på vad man är intresserad av. Finns en del tempel, fina parker med mera. Shoppingen är väl sådär. Många väljer dock bort Colombo för att få fler dagar på andra ställen.
6 dec. 2015 05:17
Hej!
Jag är nog inte till så stor nytta just nu, landade i sri lanka igår så än så länge kan jag ingenting här :) men vi bor i wattala på ett hotell som heter pegasus reef. Väldigt fint och trevligt hotell och kanske 75-100 meter till stranden. Mycket skräp son flyter i land och utsikten ut mot havet är typ en hamn.. men det går att spendera en dag eller två där ;)
Ni borde satsa på att dra er neråt, till typ hikkaduwa som du var inne på eller kanske merissa då tar sun tid att åka med transfer så känner jag att vi borde ha bott längre ner då det känns som att det mesta händer neråt i landet!

Kan återkoppla i slutet av resan om du vill ha mer svar!
6 dec. 2015 10:11
Säger bara, undvik Negombo. Jag är rätt berest och Negombo är det värsta stället jag varit på. Unawatuna är lite småmysigt. Mirissa har en din strand.
Hälsningar Susanne
Av Sarah92
11 dec. 2015 22:56
Ska snart åka till sri lanka, blev nyfiken över varför man bör undvika negombo?
13 dec. 2015 10:36
Sri Lanka är ett mycket bra val! Har själv varit där två gånger under det senaste året & jag längtar verkligen tillbaka! Kolla med hotellet ni har bokat angående transfer, de kan garanterat hjälpa till.

Har spenderat mestadels av min tid i Unawatuna som är ett mysigt ställe med många restauranger. De har nyligen "renoverat" stranden där då den nästan försvann efter tsunamin så nu är det en lång sandstrand igen. Åker ni dit så missa inte Jungle beach dit ni kan både gå på ca 20-30 min genom den lättare djungeln eller ta en tuk tuk. Där kommer ni säkerligen få se vilda apor & eventuellt nån Varan längs vägen. Det jag gillar med Unawatuna är att det inte ligger direkt vid bilvägen som tex Hikkaduwa gör! Tangalle är också väldigt mysigt, det ligger ännu en bit söderut men är helt klart värt ett besök!

Spindlar & ormar finns men du behöver inte vara orolig för att bli biten! Såg två stycken ofarliga ormar & en kobra men den kringlade iväg snabbt som bara den. Även fast vi gick igenom djungeln ganska så mycket så kände jag mig aldrig någonsin rädd eller orolig.

Det är ett land utan dess like & invånarna är så otroligt hjälpsamma & vänliga.

Vill ni ha tips på restauranger eller något annat i Unawatuna så är det bara att hojta till!
13 dec. 2015 10:58
Citerat från Zarahzarah:
Sri Lanka är ett mycket bra val! Har själv varit där två gånger under det senaste året & jag längtar verkligen tillbaka! Kolla med hotellet ni har bokat angående transfer, de kan garanterat hjälpa till.

Har spenderat mestadels av min tid i Unawatuna som är ett mysigt ställe med många restauranger. De har nyligen "renoverat" stranden där då den nästan försvann efter tsunamin så nu är det en lång sandstrand igen. Åker ni dit så missa inte Jungle beach dit ni kan både gå på ca 20-30 min genom den lättare djungeln eller ta en tuk tuk. Där kommer ni säkerligen få se vilda apor & eventuellt nån Varan längs vägen. Det jag gillar med Unawatuna är att det inte ligger direkt vid bilvägen som tex Hikkaduwa gör! Tangalle är också väldigt mysigt, det ligger ännu en bit söderut men är helt klart värt ett besök!

Spindlar & ormar finns men du behöver inte vara orolig för att bli biten! Såg två stycken ofarliga ormar & en kobra men den kringlade iväg snabbt som bara den. Även fast vi gick igenom djungeln ganska så mycket så kände jag mig aldrig någonsin rädd eller orolig.

Det är ett land utan dess like & invånarna är så otroligt hjälpsamma & vänliga.

Vill ni ha tips på restauranger eller något annat i Unawatuna så är det bara att hojta till!
Vi har två nätter i Unawatuna, vilken/vilka restauranger bör vi besöka? Pris spelar ingen roll.
Är det värt att åka in till Galle och vad finns det att göra där om en åker dit?
13 dec. 2015 11:44
Citerat från Crappyusrname:
Citerat från Zarahzarah:
Sri Lanka är ett mycket bra val! Har själv varit där två gånger under det senaste året & jag längtar verkligen tillbaka! Kolla med hotellet ni har bokat angående transfer, de kan garanterat hjälpa till.

Har spenderat mestadels av min tid i Unawatuna som är ett mysigt ställe med många restauranger. De har nyligen "renoverat" stranden där då den nästan försvann efter tsunamin så nu är det en lång sandstrand igen. Åker ni dit så missa inte Jungle beach dit ni kan både gå på ca 20-30 min genom den lättare djungeln eller ta en tuk tuk. Där kommer ni säkerligen få se vilda apor & eventuellt nån Varan längs vägen. Det jag gillar med Unawatuna är att det inte ligger direkt vid bilvägen som tex Hikkaduwa gör! Tangalle är också väldigt mysigt, det ligger ännu en bit söderut men är helt klart värt ett besök!

Spindlar & ormar finns men du behöver inte vara orolig för att bli biten! Såg två stycken ofarliga ormar & en kobra men den kringlade iväg snabbt som bara den. Även fast vi gick igenom djungeln ganska så mycket så kände jag mig aldrig någonsin rädd eller orolig.

Det är ett land utan dess like & invånarna är så otroligt hjälpsamma & vänliga.

Vill ni ha tips på restauranger eller något annat i Unawatuna så är det bara att hojta till!
Vi har två nätter i Unawatuna, vilken/vilka restauranger bör vi besöka? Pris spelar ingen roll.
Är det värt att åka in till Galle och vad finns det att göra där om en åker dit?

Kingfisher i Unawatuna är helt klart värt ett besök, deras Prawns & tonfisk är utsökt! Tartaruga har även de mycket bra mat! Är ni sugna på sjukt goda drinkar så gå till Pink Elephant, prova då deras passion-mojito!
Var till Galle ett par kvällar, absolut värt ett besök, det är totalt annorlunda mot Unawatuna! Tar ca 10-15 minuter att ta sig dit med tuk tuk! Åker ni dit så får ni absolut inte missa en restaurang som heter Elita & ligger nära fyren mot vattnet! Deras Prawn curry är magisk men be om att få den stark (om ni inte har svårt för lite kryddigare mat), det tycker jag att ni ska göra överallt där ni äter curry då de annars kan vara lite försiktiga.
Av Vejbybo
25 dec. 2015 18:43
Vi åker till Unawatuna om en vecka. Förutom restauranger, är det något speciellt du rekommenderar? Hur är dykningen/snorklingen? Shopping?
7 jan. 2016 20:05
Hej!
Jag och min pojkvän åker också till Sri Lanka i februari, vi har bokat en vecka i Bentota och en vecka i Hikkaduwa.
Vi har blivit tipsade om att "hyra en egen chaufför" för att ta sig fram, vi tänkte göra detta och åka ut till Yala Nationalpark. Är det någon som vet hur lång tid resan med bil Hikkaduwa-Yala tar?
Vi har även blivit tipsade om en app som heter PickMe som ska vara ett säkert och smidigt sätt att boka taxi på i Sri Lanka!

Mvh Matilda
Av Daggen
9 jan. 2016 20:22
Tips på bra boende i Mirissa? Nära stranden?
Av Johanto
8 feb. 2016 15:30
Hej, vi åker till Sri Lanka och Mirissa i slutet av februari.
Har kollat runt på boende och det är en aningen svårt. Några tips?
Av Moltas
8 feb. 2016 15:50
Om ni som vi är nöjda med det enkla. AC, alltid varmt vatten, säng som duger och rent. Man får säga till när man vill ha städat och nya handdukar.
Då kan jag rekommendera New Sea Breeze Lodge.
Det ligger inte vid havet utan på andra sidan vägen (som kan vara lite störande) men det tar kanske 2 minuter att gå ner dit. Att sedan ägaren bjuder på den godaste maten från sitt lilla kök är ju inte heller illa.
Vi betalade 6000 rupies natten (c:a 360 kr) och då ingick en enklare frukost.

//M
Av Airam68
8 feb. 2016 20:56
Annat enkelt mycket trevligt guesthouse/homestay är "Sun rest Mirissa" . På en lite lugn gata ca 100 m från stranden. Vi betalade 10 000 för ett rum för fyra under jul. Lite slitet, men väldigt trevlig familj som driver det, och fantastiskt god och riklig frukost!