Sri Lanka 4-19/3 (Tips: väder, budget, sevärdheter etc)

24 feb. 2015 08:15
Visningar: 2963
Hej!:)

Tanken slog mig nyss att ta en spontan resa till Sri Lanka. Aldrig varit där tidigare så nu ber jag om att få lite råd och tips. Jag är resvan men åker denna gång själv (som blond kvinna, besvärligt???) och tänkte vara borta drygt 2v.

Är det någon som är på Sri Lanka just nu som kan uppdatera mig om vädret. Enligt prognoserna ser till inte lovande ut :/

Tips på sköna stränder att hänga på? Gärna där det finns andra backpackers.

Vad ska man tänka i budgeten? Transporter på ön (taxi) har jag förstått kostar lite och sevärdheterna är dyra.

Andra tips på saker man kan göra? Hade tänkt hålla mig i södra delen.

Alla tips är välkomna!!

Tack på förhand

Mvh
Fanny
24 feb. 2015 11:46
Men! Va skoj =) Jag och min sambo ska också dit 4 mars!

Det jag har läst mig till att man ska göra är att dessa saker:

-Adams peak
-Horton plains (worlds end)
-Tedistrikten omkring nuwara eliya
-Nationalparken i Yala

m.m såklart.

Vädret verkar bli bättre nästa vecka! Håll tummarna =) Och trevlig resa!
24 feb. 2015 11:58
Men åh vad härligt!!! Jag har kollat runt lite och dom ställena har jag också känt är "must-dos" :)

Har ni koll på adapter? Har läst och googlat men osäker på vilken det är och var man hittar en :/

Tack för svaret! Hoppas ni får en fantastisk resa :)
24 feb. 2015 12:02
Vi har en "multi"-adapter som man skruvar på och funkar i de flesta uttag. Vi håller tummarna för vädret. Vill inte ha dimma och regn när vi ska upp på Adams peak =)
24 feb. 2015 12:09
Jag hittade en multi-adapter men blev så osäker på om den funkar. Får googla vidare:)
Har ni bokat paket eller utflykter i förväg? Jag är ju helt oförberedd så jag tar det som det kommer:P
Läääängtar!!!
24 feb. 2015 12:16
Vi har inte heller bokat någonting. Det brukar alltid lösa sig på plats =)
Det enda vi har bokat är dit och hem plus flyg till maldiverna (vi flyger hem därifrån).
24 feb. 2015 12:39
Löser sig alltid, roligare/skönare att kunna ta det lite spontant.:)
Av Linmic
27 feb. 2015 03:34
Hej,

Jag och min sambo kom hem iförgår efter 3 veckor på Sri lanka. jag blev jätte förtjust i sri lanka. En ö som har allt. Fina stränder, fantastiska människor och god mat. Vi har rest runt och bokade hotel dag för dag. Kan tipsa om en app som heter airbnb,privat personer som hyr ut sina bostäder? Vi har haft jätte bra väder under våra veckor, lita inta på väderrapporten. Det stämde inte när vi var där.

Vi började vår resa i bentota, då vi ville ifrån storstaden och ville ha fin strand från början. Efter tre dagar åkte vi vidare till hikkkaduwa, lite högre tempo och mer liv och rörelse där. Sen hyrde vi en taxi ( kostade 500 kr om dagen) och tog oss upp mot Kandy och sedan vidare till Nuwara eliya. Tog tåget där ifrån till Ella. En fantastisk tåg resa, rekommenderas varmt.Från Ella tog vi oss till Tangalle. Och sedan vidare till Mirissa,, Unawatuna. Vi avslutade sedan i hikkaduwa, då vi inte villa ha allt för långt till flygplatsen.

Hoppas du blir lika förtjust i sri lanka som jag blev och trevlig resa på dig.
27 feb. 2015 06:40
Det var ju ett himla bra svar Linmic!
Tack för det :)
27 feb. 2015 08:38
Tack så jätte mycket för ditt svar Linmic! Längtar så himla mycket!!
Av Tavla20
27 feb. 2015 14:37
Ang elkontakter i Sri Lanka
Sri Lanka har elkontakter med 3 hål , 2 hål bredvid varann, och ett hål över det.
svenska kontakter funkar : Gör så här Stoppa in en penna (med udden ute ) i det övre hålet och den svenskakontakten i de 2 nedre hålen, Funkar jättebra. kändes konstigt i början men det funkar
Jag hade köpte en adapter som skulle funka i hela världen men det funkar inte

Jag är just nu i Sri lanka, har varit här i 3 veckor, åker snart hem
2 mars 2015 13:52
Hej, hoppar in i denna tråd då den är mest aktuell för mig i tid mm.

Jag och en kollega bokade precis en resa till Sri Lanka nu under påsklovet 2/4-12/4. Vårt primära mål är att varva ner och få lite sol på näsan, bada, äta gott och uppleva ett nytt land.

Har några korta frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan besvara.

Vi landar tidig morgon, 05:55, om vi skall ta oss direkt från flygplatsen till Mirissa vad räknar vi i tid och ungefärlig kostnad?

Är det bättre att ta ett par dagar i Hikkaduwa innan man åker ner till Mirissa?

Vi tänker oss ett par strapatser men inte allt för långa då vi har relativ kort tid på ön. Har ni något att rekommendera?

Vi är rätt kravlösa vad gäller boende men vill ju helst hamna på stranden med balkong/altan med härlig vy. Någon som har bra tips? Sökt på alla bokningssidor som finns och det finns en uppsjö så det är så svårt att välja.

Tack på förhand!

MVH
Angela
2 mars 2015 19:52
Hej!
Det tar några timmar att ta sig ner, men ni kan ju vila i taxin på väg ner. Be dem köra motorvägen, det skiljer lite impris men väldigt mycket i tid. Var beredda på att betala dyrt. En tusenlapp får ni nog räkna med. Vi betalade 12. 000 rupier till Unawatuna i julas. 100 rupier är ca 6 kr.
Vi bodde handagadera. Ett tvåstjärnigt hotell relativt nära stranden. Fina rum. Ta med ficklampa, det är becksvart på kvällarna när man går hem. Stranden är fin i Mirissa.
Ha så kul!
Susanne
Av Dam00r
3 mars 2015 02:03
Hej Fanny! Min svåger är från Sri Lanka, så om du har några specifika frågor eller någonting du undrar så skulle jag kunna fråga honom om de du vill veta..

Min syster tyckte iaf om Pinnawala Elephant Orphanage och Sigiriya.

Mitt eget tips är att vara väldigt försiktig och vara uppmärksam om din omgivning
3 mars 2015 06:39
Tack så jätte mycket Dam00r! Jag har tusen frågor men just nu kommer jag inte på en enda.
Jag hoppas det klarna när jag väl är på plats:)
Av Linmic
3 mars 2015 08:12
Angela, Mirissa är jätte fint. Fin strand med fantastiska fisk restauranger längst stranden. Bra att bada där. inte så höga vågor. Vi bodde på ett hotel som heter Silan mo, inget lyx men fantastisk utsikt över stranden. Och bara att gå över gatan sen är du nere på stranden.
Ni måste gå och få massage på Badora spa, helt fantastisk. Tog 90 minuter och betalade 150 kr.
Trevlig reas =)
3 mars 2015 16:10
Tack för alla svar och tips. Vi tänker som det ser ut idag iallafall, börja med ett par dagar i Hikkaduwa, är det ett smart drag? Något ställe vi inte bör missa på vår resa? Tack på förhand!
Av My53
21 mars 2015 17:13
Hur är det? Finns det fin snorkling någonstans på Sri Lanka? Surfing och snorkling går ju inte riktigt ihop? Tacksam för svar.
3 juni 2015 21:09
AngelaSundgren: vad tyckte du om Mirissa vs. Hikkaduwa ? =)
25 sep. 2015 11:17
Hej igen, ledsen för sent svar. Vi undvek Hikkaduwa och valde Unawatuna istället. Vi åker tillbaka nu i oktober och kommer göra rutten Kandy, Unawatuna, Mirissa och Negombo. Hoppas kunna ta en tågresa denna gång.
6 apr. 2016 07:49
Det gjorde ni nog rätt i. Vi tyckte inte direkt att Hikkaduwa var nån hit...