Språkstudier NZ - Vilken stad?

Av Klanea
1 maj 2015 13:19
Visningar: 190
Hej!

Har planer på att studera engelska under någon månad i Nya Zeeland i vinter. De flesta kurser/resor finns i antingen Aukland, Wellington och Queenstown (+ någon ynka i Christchurch). Jag undrar helt enkelt vilken av städerna som är att föredra?

Jag har själv varit mest inne på Christchurch men på grund av jordbävningarna för några år sedan har de flesta arrangörerna tagit bort dem som resmål. Är det någon som har varit där nyligen och kan berätta om det fortfarande är så "illa" som arrangörerna anspelar på eller om det skulle gå att resa/bo där?

Förutom förbättrad språknivå så lockas jag till NZ för naturen och kulturens skull. Vill prova på någon extremsport men det är inte det huvudsakliga intresset.

Vore tacksam om någon ville dela med sig lite om städerna och om någon har gjort eller skall göra något liknande så hör gärna av er! :)
1 maj 2015 21:33
Jag tycker att Auckland och Wellington är trevligare och roligare än Christchurch (jag var där före jordbävningarna). Queenstown är mysig men för liten!

Extremsporter kan man hålla på med nästan överallt.
Av Iiddaa
2 maj 2015 17:51
Hej!

Jag hade praktik på Nya Zeeland hösten 2013 och älskade det! Jag bodde i Auckland och det var hemskt - för nu saknar jag staden heeela tiden! Älskar NZ och älskar Auckland. Det är en fantastisk stad, häftig miljö och trevligt folk. I själva citykärnan är det rätt så kaotiskt (som i de flesta storstäder) och där trivdes inte jag direkt. Men i tex Ponsonby där jag bodde (en liten bit från centrum) är det underbart. Av de tre städer du tar upp är Auckland den största (vilket kan vara ett minus) men generellt är det den varmaste och om du är där i vinter så har de sommar och då kan Auckland vara riktigt härligt.

Wellington har jag inte varit i, men ångrar att jag inte åkte dit. Verkar väldigt mysigt.

Christchurch skulle jag tyvärr inte rekommendera om jag fick välja mellan de här städerna. Senhösten 2013 var det en del hus uppbyggda, men mycket var förstört. En riktigt hemsk upplevelse i en annars säkert vacker stad.

Fråga om du vill veta något mer :)
Av Iiddaa
2 maj 2015 17:53
Oj, men missade ju helt Queenstown! Håller med Marie78, det är litet. Men väldigt vackert och en stad som sprudlar av energi då den nästan bara består av thrill seeking-resenärer.