Språkkurs vilket land och företag?

2 apr. 2014 23:34
Visningar: 1325
Vill läsa engelska, dvs språkkurs.
Är lite sugen på USA, men samtidigt överväger CSN och stipendium högre. Om det är möjligt att fixa som det är inom EU. Givetvis finns det stipendium för språkkurser i USA också, men verkar ännu mer komplicerat.

Funderar att resa med EF, STS eller blueberry språkresor.

Någon som tagit språkkurser utomlands? Vad rekommenderar ni? Vet ni stipendium jag kan söka? Eller hur det fungerar med CSN. Vilket företag bör jag åka med? En fin, mysig stad att åka till. Vill både till England, Irland och USA så är öppen för förslag!
Hade varit nice med surfing, men som sagt är det för att utveckla min engelska jag är ute efter. Nyss hemkommen från Australien/Nya Zeeland, men känner at jag vill utveckla språket på en annan nivå.

Med vänliga hälsningar!
Av Annapma
2 apr. 2014 23:56
Har tyvärr ingen koll på hur det funkar med språkstudier men om du bestämmer dig för England så kan jag verkligen tipsa om Bristol! En lagom stor stad med två universitet (så bra student-/uteliv), bra shopping, nära till naturen och ca 1,5h med tåg från London. Tyvärr ingen vidare surf men ligger relativt nära Devon och Cornwall för helgutflykter (t ex Bude och Newquay har jag hört mycket bra om när det gäller surfing).

Lycka till med planerandet! :)
3 apr. 2014 00:32
Tack Annapma för svaret!
Ja, EF tipsade också om Bristol och läst bloggar därifrån. Alla verkar jättenöjda och trivdes jättebra i staden!
Det är så svårt att välja boende, företag osv. Skiljer några hundra, hade ju gärna betalat några hundra mer och fått bra lärare och värdfamilj eller annat boende. Vill ju inte betala så mycket pengar för ingenting.. Annars funderar jag på att åka dit själv och plugga själv. Nackdelen är att man inte pratar flytande engelska... som man skulle göra i skolan. Men då har jag en annan frihet.
Men samtidigt när jag läser på internet verkar det vara väldigt mycket svenskar i vissa grupper. Det är ju väldigt tråkigt.. Då kan jag lika gärna prata engelska med svenska kompisar.

Men som sagt en del tycker att det var det bästa dom gjort, och en del är lite besvikna. Beror väl helt på vart man hamnar och i vilken grupp.

Tack för svaret iaf! :)
Av Annapma
3 apr. 2014 21:06
Ingen orsak, förstår verkligen att det är en djungel med alla val :)

När jag åkte över så åkte jag "själv" och pluggade frisör på ett lokalt college (alltså gymnasienivå). Det gick superbra även med alla facktermer och man kommer in i språket otroligt fort. Det går ju att läsa t ex Cambridgecertifikat eller A-levels (alltså deras gymnasiengelska) på college om man skulle vilja det, nackdelen är att man inte får CSN för det. Men om man vill kan man ju alltid extrajobba under tiden om man skulle kunna tänka sig att stanna en liten längre tid. Men såklart är det smidigare och enklare att åka på en ren språkkurs.
20 sep. 2014 10:42
Hur mycket kostade det?
Jag har redan en gymnasieutbildning men kanske skulle kunna åka dit och plugga foto/bild eller liknande.
Det låter riktigt nice! Hur tittade du upp det och hur gjorde du med boende? :)