Spanskakurser i Sydamerika eller Latinamerika

Av Jjempas
3 okt. 2015 16:32
Visningar: 711
Hej!

Jag planerar att backpacka i syd/centralamerika någon gång mellan november detta år till juni 2016. Jag har hört om många som har påbörjat sin resa med ett par veckors spanskakurs så man kan lära sig språket för att lättare komma runt och prata med lokalbefolkningen.

Är det någon som har gjort detta eller känner någon som har gjort det? Jag skulle gärna vilja ha tips på allt runt det i sådant fall. Var kan jag hitta det? Vilket land är bäst/roligast? Kostnader? Hemsidor? Boka i förtid?

Tackar på förhand! :)
Av Jonas73
4 okt. 2015 16:47
Hej,
Ett par veckors spanska kurs är ett bra sätt att börja en resa i Latinamerika. Själv har pluggat spanska vid två tillfällen i Guatemala.

I Antigua gick jag en tvåveckors intensivkurs på Ixchel Spanish School
http://www.ixchelschool.com/

Jag har även pluggat två veckor på Casa Rosaro i San Pedro la Laguna
http://www.casarosario.com/crhome.html

Jag rekommenderar båda skolorna. Ixchel har mer formell och strukturerad undervisning. Ixchel känns lite opersonlig men man lär sig mycket på kort tid. Casa Rosario är trevligare, personligare och mer informell (och mycket billigare).

Det finns många spanskaskolor i Antigua och ett par stycken San Pedro la Laguna. Oftast behöver man inte boka i förväg. Börja en vecka på någon skola. Gillar du inte skolan kan du byta till annan.
6 okt. 2015 07:23
Hej! Vill du börja i Sydamerika så kan jag rekommendera: http://www.terracentrospanishschool.com/ i Quito, Ecuador. Väldigt proffsigt och välordnat och intressant stad med mycket att göra när man inte går i skolan. Skönt klimat också för man slipper sitta och svettas eller oroa sig för moskiter och sjukdomar.
Av Jonas73
6 okt. 2015 18:04
Hej,
Jag håller med Naimakka om att Quito är en intressant stad. Gamla stan är mycket trevlig. Biltrafiken stängs av där på söndagarna och gatorna fylls med cyklister. Det finns mycket att se och göra både i själva staden och en dagsutflykt bort. Lördagsmarknaden i Otavalo är definitivt värt ett besök!
Av Magdan
17 okt. 2015 07:40
Hej! Kan inte bidra med så mycket info haha men undrar bara om man kan åka på språkresor och hitta resesällskap på det viset? Du verkar ha rest mycket innan och ha koll och så låter det som att det är din plan :) jag vill med åka till syd/Centralamerika men saknar ressällskap och har tidigare tänkt åka på en volontärresa ett tag och hitta sällskap där att sen resa vidare med. Men nu är jag lite osäker då de flesta volontärorganisationerna verkar opålitliga... Tack på förhand och förlåt för endast frågor och inga svar haha! :)
17 okt. 2015 21:03
Hej!

Jag tycker att några veckors spanska är en väldigt bra start på en resa i Central- och Sydamerika. Volontärarbete är också ett bra sätt att förbättra sin spanska och att komma nära lokalbefolkningen.
För er som vill volontärarbeta och läsa spanska så har Amzungo Volontärresor bägge delarna. Amzungo är ett mycket seriöst företag som personligen besöker alla sina volontärprojekt.
Se mer på hemsidan http://www.amzungo.com/

Personligen kan jag rekommendera El Salvador som är ett land som annars många hoppar över. Jag har bott här i över 4 år och det är ett fantastiskt land med helt underbara människor.

Ni får gärna ställa frågor till mig om El Salvador, volontärarbete och Amzungo.

Hälsningar
Anna Ekdahl
Av Jonas73
18 okt. 2015 16:31
Hej,
Jag håller med Anna om att volontärarbete kan vara ett mycket bra sätt att förbättra sin spanska. Har dock inte provat det själv. Om du vill träffa ressesällskap kan en större spanskaskola eller hostel i en ort med mycket turister vara ett bra ställe. T.ex. Antigua i Guatemala. Många spanskaskolor samarbetar med volontärprojekt eller driver egna projekt. Jag rekommenerar att du bokar spanskakurs på plats och väljer ett volontärprojekt efter att du lyssnat runt lite när du väl är där. Om du känner att du vill ha något bokat innan du åker så boka en veckas spanskakurs via internet direkt av skolan. Om den verkar bra kan du förlänga med fler veckor. Om inte så kan du välja en annan skola.

Centralamerika och norra Sydamerika har en spanska som är lättare att uttala och lära sig än spanskan i Spanien elelr Argentina och Chile. Därfor rekommenderar jag i första hand Centralamerika.