Sorrento eller Positano?

5 okt. 2014 20:42
Visningar: 3888
Jag och min blivande man tänkte åka till amalfikusten nästa sommar, för att fira vår smekmånad. Då är fråga vart skall man åka Sorrento eller Positano? Får gärna tips på mysiga romantiska hotell :-)
6 okt. 2014 07:11
Hej

Jag tycker absolut att ni ska bo i Positano.
Sorrento är större,en stad, medan Positano är en by. Dock med massor av hotell och restauranger.
I Positano hamnar du dessutom mitt i den vackra Amalfikusten, Sorrento är en (halvtimmes? minns inte riktigt) bussresa bort från Amalfikusten.
Positano är utan tvekan den vackraste orten i området, tycker jag.

Tyvärr har jag inget hotelltips, vårt hotell var det enda jag inte riktigt var nöjd med på vår resa, vi bokade genom InItalia och de rekommenderade detta med det låg lite "bakom" och hade inte den där vidunderliga utsikten som man ju vill ha...

Reseberättelse, bilder, inspiration från min resa hittar du här:
http://www.4000mil.se/?p=647
6 okt. 2014 18:20
Tack snälla!
Vet om det finns någonstans där man kan gå på vinprovning där?
Ska gå in och läsa din berättelse :-)
6 okt. 2014 22:09
Hej, skulle bli förvånad om det inte finns vinprovning på många ställen, det är ju Italien. :-)
Men tyvärr känner jag inte till något.
Citerat från Mallanborg:
Tack snälla!
Vet om det finns någonstans där man kan gå på vinprovning där?
Ska gå in och läsa din berättelse :-)
Av Jami
7 okt. 2014 22:30
Positano ! En mycket romantisk och vacker by . Har själv varit för 3 ggr :)
Rekommenderar att ni även besöker den mindre stranden( puppetto) än den stora vid hamnen.
Fråga nån lokal efter restauranger lite utanför själv centrumet- stor skillnad. Vet inte om den finns kvar : lokal restaurang " ät o drick hur mkt du vill för 35e" galet mycket mat ät som italienare från antipasto till fruktfatet och drick karaffvin och njut av italienska livet! ( högre upp på berget)
Av Jami
7 okt. 2014 22:41
Positano ! En mycket romantisk och vacker by . Har själv varit för 3 ggr :)
Rekommenderar att ni även besöker den mindre stranden( puppetto) än den stora vid hamnen. Halva priset och mer lokala. Tänk på att söndagar är deras lediga dag ; mkt folk
Fråga nån lokal efter restauranger lite utanför själv centrumet- stor skillnad. Vet inte om den finns kvar : lokal restaurang " ät o drick hur mkt du vill för 35e" galet mycket mat ät som italienare från antipasto till fruktfatet och drick karaffvin och njut av italienska livet! ( högre upp på berget)

Sorrento är inte långt bort men skulle rekommendera ( vad jag hört) åt andra hållet längst med kusten.
Taxi från flygplats till Positano 1000 kr tar 1 h, rekommenderar att förboka. Om inte hotellet har shuttlebus.
Vi bodde på b&b; casa mareska ( familjehotellet med Lucia och hennes brittiska man Paul) med underbart stor terass utsikt rakt ut över havet, trappor nästan rakt ner till stranden ( mkt trappor) har kyl och enklare kök. Vilket är bra då vi med vänner har haft lite antipasto, vin och köpt en Margarita lagom till solnedgången. Har man tur får man något gott från deras trädgård :)
KörsbärsTomater i Positano är gudomliga och köp hem deras gröna oliver och marinerade kronärtskockor som ni hittar i butiken MUMS
8 okt. 2014 12:38
Jag tycker att "Metro del Mare" dvs en turbåt som går från Neapel hamn till orterna längs Amalfikusten, är det trevligaste sättet att ta sig dit.
Av Jami
8 okt. 2014 15:24
Visste inte att det fanns från Neapel - Positano ? Hittar ingen info; pris tid och tidtabell.
Känner folk som kommer därifrån ovh ingen tar den vägen, eller nämt? :/
Av Jami
8 okt. 2014 15:25
Och från flygplats till hamnen ; kostnad tidsmässigt?
8 okt. 2014 16:18
"Metro del Mare will not operate in 2014",
hittade jag på Tripadvisor när jag googlade lite snabbt. :-(
Citerat från Jami:
Visste inte att det fanns från Neapel - Positano ? Hittar ingen info; pris tid och tidtabell.
Känner folk som kommer därifrån ovh ingen tar den vägen, eller nämt? :/
Av Jami
8 okt. 2014 19:42
Ok, var där förra året och första gången för 5 år sen. Visste inte:(