Som man frågar... Eller: Konsten att få bättre svar på Reseguiden

Av Hkn
26 jan. 2015 20:27
Visningar: 1244
VAD VILL DU VETA?
Antagligen finns någon här på forumet som kan svara. Här finns medlemmar som är galet beresta och kan ge svar på de mest udda frågor ställen som knappt finns på kartan. Och här finns några som tålmodigt svarar på de mest basala frågorna om platser dit det går ett par fullastade plan per vecka.

HUR FRÅGAR DU?
Dock krävs det att frågorna är relativt fokuserade/avgränsade för att det ska gå att svara. Ett exempel på en ofokuserad fråga är: ”Vad får jag inte missa i Florida?”

OCH VEM ÄR DU?
Och inte nog med det; det är bra att få lite input om frågeställaren för att svaren ska vara till nytta. Här är åtta punkter som kanske hjälper till att spetsa frågan lite – och berätta lite om hur du tänkt resa/dina förväntningar.
Tror inte att alla punkter behövs för alla frågor – men det kan utan tvekan underlätta om några av dem finns med.

- - - -

VAD ÄR DET FÖR SLAGS RESA?

1) Vem/vilka ska resa? Hur länge och i vilket syfte?
Du själv på solo-tripp? Lumpargänget? Du och lilla mamma som fyller 60? Är ni honeymooners? Reser fågelskådarföreningen med dig som arrangör?

2) Har du eller någon på resan väldigt speciella behov?
Småbarn? Shop-a-holic? Adrenaline junkie? Allergisk mot klorerat vatten? Ogillar höghus? Rädd för insekter?

3) Finns några måsten för någon av deltagarna?
Upptäcka den perfekta surfvågen? Vill du se platsen där Hendrix brände sin gitarr 1967 innan du dör? Hooked på berg-och-dalbanor?

- - - -

MER DETALJERAT – HUR RESER DU?

4) Har du spikat en budget?
Och om du inte har någon budget, kan du berätta något om hur du reser? Är du student? Söker du alltid billigast möjliga boende? Är det bara lyx som gäller?
OCH: Om du frågar 'bästa pris' eller 'mest prisvärda' – vad betyder dessa begrepp för dig?

5) Hur äter du/ni?
Har du någon övre gräns för priset för en middag ute? Vad har du för restaurangvanor? Inbiten foodie? Michelin-stjärnor, annars svältdöden? Bara snabbmatskedjor? Eller stoppar du i dig med inställningen att 'det kommer ändå ut som skit i andra änden'?

6) Hur vill ni bo?
Hotel eller hostel? Femstjärnigt eller tält? Trygga turistanläggningen eller inhyst i den lokale MC-gängledarens källare?

- - - -

OCH TILL SLUT:

7) Vad mer kan göra resan lyckad?
Vad vet du om din resa som vi andra omöjligt kan förstå på förhand?

8) Och... har du sökt bland de trådar som finns?
Det troliga är att din resa gjorts förr. Och att dina behov inte är totalt unika. Men svaren kan ju vara ett par år gamla – eller inte passa dig alls.

- - - -

Det är med viss tvekan jag skrivit det här inlägget. Jag hoppas att det landar mjukt.
- Syftet ÄR INTE att peka finger. Inga frågor är dumma – men de kanske har ställts förut.
- Syftet ÄR att underlätta för alla medlemmar som undrar – så att svaren blir vassare och bättre. Ingenting annat.

Nu slutar jag. Håller du med eller är jag helt ute och framför velociped?

undrar

:: hkn ::
Av Bibby
26 jan. 2015 20:36
Spontant så är mitt svar att detta inlägget är lika genomtänkt och klokt som alla dina andra.
Ge mig lite tid så ska jag nog hitta nåt att klaga på ... ;)

Nu frågar jag nästan aldrig nåt här då jag misstänker att det finns få svar här för mina frågor men med detta inlägget så hade jag nog fått lite prestationsångest men å andra sidan så hoppas jag att frågorna blir klarare och färre samt svaren mer precisa.

Tumme upp hkn!!
Av Hawaii
26 jan. 2015 20:41
Hkn - PERFEKT!

Ibland ser man en fråga som t.ex. "Jag har 75 minuter att byta flygplan. Räcker det?" utan ge några som helst enormt väsentliga "detaljer" som t.ex. vilket/vilka flygbolag och vilken flygplats det gäller.

Som jag ser det - ju mer detaljrik som frågan är, desto lättare blir det att ge ett utförligt svar. En general fråga kan bara resultera i ett generellt svar som troligen inte är speciellt användbart.

Och en "typiskt" obesvarlig fråga - "när är det billigast att boka flyg?"

Och slutligen ett uttryck som jag har lite svårt med - "det bästa och billigaste" etc. Vad som är bäst är normalt INTE det billigaste. Säg vad du menar - är det "bästa" eller det "billigaste" som är viktigast?
26 jan. 2015 20:45
:-)
Var är gillaknappen?

Varför skulle någon ta illa upp? Du är ju tom finkänslig nog att inte nämna något alls om det här med "basic research"...
Av Bibby
26 jan. 2015 20:51
Klassikern är ju:

Berätta ALLT om XYZ...

Suck....
Av Birgere
26 jan. 2015 21:27
Tummen upp Hkn!!

är man artig så finns det inga dumma frågor men det finns dåliga frågor som man kan sammanfatta med att dom inte går att besvara på utan motfråga.

Synd att inte forumet har en klistra funktion.
27 jan. 2015 00:29
Inlägget kan fungera som instruktionsbok för nya medlemmar (och även de som varit med ett tag).

Klistrade trådar skulle nog vara en utmärkt funktion även i detta forum....

Tack Hkn!
Av Minnap
27 jan. 2015 05:49
Känner spontant bara att är inte ett forum ett forum, få diskutera och fråga om allt och ingenting, högt och lågt. Vill inte ha värsta utläggningarna, till slut orkar man ju inte skriva eller svar. Finns ju andra forum eller guider att leta på. Tycker personligen att detta forum har en bra stämning, medan en del andra kan bli hätsk, i frågasättande och negativ. Måste det vara så pretentiöst? Låt det vara öppet så alla vågar fråga och svara, oavsett hur lite eller mycket man skriver och i det ingår de mer utförligare utläggningarna.
27 jan. 2015 06:56
Håller med. Bra struktur. Alla punkter behöver ju inte "besvaras" när man startar en ny tråd, men det är en bra utgångspunkt för en lyckad tråd. :)

"Hjälp! Jag letar billigt boende i staden X i landet Y. Jag orkar inte läsa de 20 lika dana trådarna under så jag gör en ny." - Anon
27 jan. 2015 07:23
Man behöver ju inte se hkn:s inlägg som en polisiär förordning, utan mer som ett välmenande råd.

Man får fortfarande skriva precis lika vaga frågor som man brukar.
Det som kan hända är att ingen orkar svara eller att svaren man får inte är relevanta.
Av Daquiri
27 jan. 2015 07:35
Är frågorna för långa och svamliga orkar jag aldrig läsa igenom dem. Korta enkla frågor gör att man svarar. Att frågan har varit uppe tidigare vet man kanske inte och när man söker här på forumet får man också fram många orelevanta trådar som ändå inte svarar på sin fråga.
27 jan. 2015 17:55
Skit in, skit ut helt enkelt!

Bra inlägg!
Av Hkn
27 jan. 2015 18:13
Tack allesammans,
som Gunillad skrev: Syftet var inte att komma med direktiv. Alls.

- Alla har sitt eget sätt att resa och känner man inte till frågeställarens sätt, så riskerar ju svaren att köra i diket ganska ordentligt. En fattig student slipper få rekommendationer om lyxlodger.

- Och vet man bara något lite om vem frågaren är och hur denne tänkt att resa, så är det så mycket lättare att värdera om svaret passar ens egna resvanor. Mer läsvärt för alla. Win-win-win.

- Att det skulle vara pretentiöst att hoppas på tydligare frågor... den synpunkten begriper jag ärligt talat inte.
Att ställa tydliga och klara frågor är väl ett utmärkt sätt att respektera den tid och de ansträngningar som en tapper, tålmodig skara lägger ner på att svara... Ni vet vilka ni är. Tack för att ni gör det här forumet så bra.

My three cents,

:: hkn ::
27 jan. 2015 20:07
Ett alldeles utmärkt inlägg Hkn!!!

Bra för mig som är ny på det här forumet att läsa. Vilket trevligt forum förresten. Tänk att det finns så många generösa människor som vill dela med sig av sina erfarenheter till oss som kanske inte är så beresta och världsvana.

Annika
Av Marulk
28 jan. 2015 08:29
'Huvudet på spiken' ..igen...Hkn. Dina inlägg är som alltid konstruktiva och korrekta.
Beröm till alla medhjälpande forum medlemmar. Utan er hade vi nog missat en del värdefulla tips och sevärdheter. Men visst, det är inte helt lätt att svara på frågan "är det varmt i vattnet i april" ;)
Av Rolf_52
28 jan. 2015 16:41
Klockrent och underhållande som vanligt Håkan :)

/Rolf
28 jan. 2015 20:38
Nu gäller det att kommentera detta innehåll så det puffas upp med jämna mellanrum så folk läser det.
29 jan. 2015 18:23
Bra inlägg HKN.

Att jag sedan personligen kan sakna Duracellkaninsdiskussionerna är ett annat ämne. Känns som det var högre i tak innan vissa urspårningar gjorde att taket sänktes.
29 jan. 2015 23:24
Toppenbra som de flesta andra av alla dina inlägg!
Ja man kan ju fråga sig när en del ställer frågan: vart ska jag resa? Herregud!
Man måste liksom veta lite mer än så och din tråd borde vara en bra början!
Mvh
5 feb. 2015 22:10
Lyfter denna eftersom det är många som har problem igen.
Av Hkn
5 feb. 2015 22:38
Tack för all respons – kul att den här tråden blivit så uppmärksammad.

Vill gärna lyfta två saker:

KEEP IT SIMPLE Pt. 1
Avsikten med checklistan var inte att göra frågorna på forumet överlastade.
Silverfang gjorde ett ambitiöst försök att skriva en fråga med punkterna som mall. Resultatet? Sådär halvbra (inte för att det var fel på frågan, men svaren uteblev). Tror att en alltför komplex fråga stökar till det.

Den enda avsikten med checklistan var faktiskt att påminna om det här:
- När du vill veta något, tänk på att vi inte vet särskilt mycket om dig som frågar.
- Och vill du ha svar som passar dig, så berätta lite om hur du reser.

- - -

KEEP IT SIMPLE Pt. 2
Canada2000 skrev: ”Ja man kan ju fråga sig när en del ställer frågan: vart ska jag resa? Herregud!”
Fast det tycker jag är en lite tokig tolkning. Givet att man vet lite om frågeställaren, så kan en kort och vidöppen fråga vara ganska rolig att svara på, typ:

• Hej, vi är två lovers som vill åka iväg på en dirty weekend före midsommar. Prioriterade områden är: bra mat, svindyra viner och ett hotell där vi tänkte göra annat än att sova. Antal timmar på flyget är ointressant. Budget: No limits. Fire away!

• Hejsan, tre förvirrade tandläkarstudenter ska ut och åka i juli. Förra gången kom vi till Danmark och sov under en bro. Nu ska vi iväg på vår första riktiga Europasemester. Två av oss vill gå på svartklubb och untz-untz-untza till gryningen, den tredje går loss på renässanskonst. Resans längd: 10-14 dagar. Budget: Max 400 per dag, exklusive transporter. Glada om vi slipper äta burkmat och sova utomhus. Vart ska vi åka?

I båda fallen går det ganska lätt att göra sig en bild av vilka som ska resa och hur. Och forumet blir problemlösare istället för problemgissare. I min bok, är det vad alltsammans kokar ner till.

- - -

End of rant.

:: hkn ::
Av Tj
6 feb. 2015 13:19
Kanon!!!!
Apropå de?? hur lång tid tar det att byta till inrikes i Thailand???? :)
Av Bibby
28 maj 2015 00:14
Jag gillar #8 i första inlägget.
28 maj 2015 15:57
PUNKT 4+5 tycker jag anbars är en make or break. Visst vet jag en och annan budgetkrog och hotell (face it, skabb o yalla-yalla kan de flesta fixa utan hjälp), men skulle jag rekommendera dem annat än till än nudelsörplande backpacker? Njaaa...

Är du däremot ute efter de - helt subjektivt - bra krogarna/hotellen så snackar vi ofta budget.
Av Birgere
28 maj 2015 18:45
Citerat från Robbowan:
PUNKT 4+5 tycker jag anbars är en make or break. Visst vet jag en och annan budgetkrog och hotell (face it, skabb o yalla-yalla kan de flesta fixa utan hjälp), men skulle jag rekommendera dem annat än till än nudelsörplande backpacker? Njaaa...

Är du däremot ute efter de - helt subjektivt - bra krogarna/hotellen så snackar vi ofta budget.
Så du menar verkligen att du inte kan ge bra tips till en som fråga efter en resturang med god mat och normala priser :D
28 maj 2015 18:53
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
PUNKT 4+5 tycker jag anbars är en make or break. Visst vet jag en och annan budgetkrog och hotell (face it, skabb o yalla-yalla kan de flesta fixa utan hjälp), men skulle jag rekommendera dem annat än till än nudelsörplande backpacker? Njaaa...

Är du däremot ute efter de - helt subjektivt - bra krogarna/hotellen så snackar vi ofta budget.
Så du menar verkligen att du inte kan ge bra tips till en som fråga efter en resturang med god mat och normala priser :D
Precis... Ej heller till ordpoliser eller folk med problem att lista ut syftningsfel. ;-)
28 maj 2015 18:56
Citerat från Birgere:

Så du menar verkligen att du inte kan ge bra tips till en som fråga efter en resturang med god mat och normala priser :D
Å andra sidan: Definiera "normala priser".
Av Birgere
28 maj 2015 19:32
Citerat från Robbowan:
Citerat från Birgere:

Så du menar verkligen att du inte kan ge bra tips till en som fråga efter en resturang med god mat och normala priser :D
Å andra sidan: Definiera "normala priser".
Det är väl solklart... det ska vara en lagom prisnivå......

btw... du glömde tala om för mig vad jag tycker är "god mat" ;-)

skämt åsido, vi får väl hoppas att tråden får många medlemmar att tänka sig för en o två gånger innan dom skickar in rent ut sagt korkade frågor.
28 maj 2015 20:59
Det finns alltid "forumkungar", som är mycket aktiva på sitt forum. De postar mycket, är inne ofta och kan sitt specialområde. De känner också till vad som har skrivits om just deras specialområde och de vet hur diskussionerna har gått i olika trådar.

Forumkungarna är ovärderliga för ett forum. De kan mycket, svarar snabbt och säkert. Men när forumkungarna blir lite trötta, till exempel efter att ha svarat 200 gånger på frågorna "Vad ska man shoppa i Bangkok?" och "Vilken thailändsk ö är bäst" så blir de trötta. För smaken är som baken, som alla vet.

Det är då såna här uppfostringstrådar startas. Fråga inte så mycket, ni nybörjare här på forumet. Kolla gamla trådar istället. Just fucking Google it, liksom.

Men alltså. Det finns inget tvång att svara! Även om man är forumkung eller vet mycket om ett ämne så behöver man inte svara om man inte känner för det!

Det här är ett forum. Av oss. För oss. Utan frågor och medlemmar blir det inget forum. Tittar man krasst på det så har de flesta resor och rutter redan gjorts, och det finns spaltmeter skrivna om olika resmål om man googlar en stund. Så egentligen är det här forumet helt meningslöst, för informationen kan man få på annat håll (då slipper forumkungarna dessutom känna sig tvungna att svara på frågor här). Men. Jag tror inte att reseguiden.se vill att vi drar härifrån och googlar fram all information. Jag tror att de vill ha oss just här. Och vi kommer dessutom hit en ev anledning: Man får bra svar, det är en trevlig ton osv.

Jag tror snarare att ni som kanske är extremt aktiva och retar er på att samma frågor dyker upp kan relaxa lite. Känn ingen press på att just ni måste svara. Var istället aktiva när och där ni kan och orkar.

/Dartanjang.
Nybörjare här. Forumkung där.
28 maj 2015 21:33
Inte känner jag mig som någon "forumkung" här trots att jag kanske svarar en hel del eller hjälper folk att tipsa om trådar osv.
Vem är "forumkung" här? Känner ingen sådan här eller har jag missat något?
Jag kan inte riktigt heller hålla med om att detta skulle vara någon slags "uppfostringstråd"?

Däremot tycker jag nog att Hkn har en mycket bra poäng med denna tråden som han startade för att just informera kanske de som är nya och kan läsa i den här tråden.
Det kanske hjälper några på traven att söka lite själva och leta i ländernas olika diskussionstrådar.
Alla vet kanske inte heller att man kan söka på ett land osv.
Så Hkn:s tips är mycket bra även för såna som kanske rest mycket men är lite slöa att leta själv efter något.
Visst jag kan också tycka att det är jobbigt att svara om och om igen på samma frågor om länder som jag kan lite om men ibland svarar jag ändå och ibland inte, det är ju som sagt valfritt.

Så Dartanjang, ta det coolt du med, det är ju som sagt ett forum där även såna här tips som Hkn gett är värdefulla för vissa och skit för andra.

Mvh
Av Hkn
28 maj 2015 22:42
Citerat från Dartanjang:
Det finns alltid "forumkungar", som är mycket aktiva på sitt forum. De postar mycket, är inne ofta och kan sitt specialområde. De känner också till vad som har skrivits om just deras specialområde och de vet hur diskussionerna har gått i olika trådar.

Forumkungarna är ovärderliga för ett forum. De kan mycket, svarar snabbt och säkert. Men när forumkungarna blir lite trötta, till exempel efter att ha svarat 200 gånger på frågorna "Vad ska man shoppa i Bangkok?" och "Vilken thailändsk ö är bäst" så blir de trötta. För smaken är som baken, som alla vet.

Det är då såna här uppfostringstrådar startas. Fråga inte så mycket, ni nybörjare här på forumet. Kolla gamla trådar istället. Just fucking Google it, liksom.

Men alltså. Det finns inget tvång att svara! Även om man är forumkung eller vet mycket om ett ämne så behöver man inte svara om man inte känner för det!

Det här är ett forum. Av oss. För oss. Utan frågor och medlemmar blir det inget forum. Tittar man krasst på det så har de flesta resor och rutter redan gjorts, och det finns spaltmeter skrivna om olika resmål om man googlar en stund. Så egentligen är det här forumet helt meningslöst, för informationen kan man få på annat håll (då slipper forumkungarna dessutom känna sig tvungna att svara på frågor här). Men. Jag tror inte att reseguiden.se vill att vi drar härifrån och googlar fram all information. Jag tror att de vill ha oss just här. Och vi kommer dessutom hit en ev anledning: Man får bra svar, det är en trevlig ton osv.

Jag tror snarare att ni som kanske är extremt aktiva och retar er på att samma frågor dyker upp kan relaxa lite. Känn ingen press på att just ni måste svara. Var istället aktiva när och där ni kan och orkar.

/Dartanjang.
Nybörjare här. Forumkung där.
Hej Dartanjang,

jag startade inte tråden för att uppfostra någon till att ställa vissa frågor och att inte ställa andra.
Det här är som bekant ett forum där vi frågar varandra saker – ytterst få frågor är dumma. Och att uppmana folk att fucking google it liksom är inte så konstruktivt liksom. Beväpnad med stridsropet ”Googla istället!” skulle man ju kunna lägga ner 90% av alla communities och forum på nätet...

Syftet med tråden kan förklaras i två punkter:

1. FÖRKLARA VEM DU ÄR/HUR DU RESER.
Vi har alla olika sätt att resa. Bra så. Exempel: Jag håller mig t ex borta från backpackingtrådar. Har noll och inget att tillföra en sådan diskussion. Och gäller det backpacking är det bustydligt. Men om någon bara vill ha tips på boende i valfri storstad utan att berätta att han/hon är student och reser on a shoestring, så blir varje förslag på hyggligt hotell i bästa fall meningslös information och i sämsta fall en förolämpning.

2. FÖRSÖK ATT VARA LITE SPECIFIK:
Birgere och Robbowan satte nyss fingret på något. Ord som kan betyda en massa saker: 'Lagom', 'prisvärd', 'normala priser'. Och så vidare. Det återknyter till punkt 1. Vet jag inte vem du är, så har jag inte skuggan av en chans att förstå vilka priser du tycker är 'normala' och i förlängningen vilka svar som blir till nytta för dig.

Jag hade alltså inte retat mig på någon, när jag startade tråden. Väldigt få saker på ett reseforum kan reta upp mig. Jag noterade bara, att det var bara lite svårt att pejla in hur man reser när frågan är: ”Ge mig allt om Florida; resrutter, boende, budget m.m. Allt!” och den enda information som finns om frågeställaren är ”Man, 31 år, Göteborg".

Så. Det var bara det.

Have a nice evening, hälsar

:: hkn ::
29 maj 2015 08:24
Bra initiativ och mitt i prick! Lite ordning, reda eller struktur skadar inte. :)
30 maj 2015 21:19
Men, inget är sagt om den som svarar.

Varför bör inte den personen ge en “hint” om varför han/hon är kvalificerad på att ge ett svar som kan få stora följder för den som frågar. Vore det inte bra om den personen kanske kortfattat kunde introducera sig.

Varför skall frågeställaren lita på att “X” ger ett bra svar. “X” kanske bara sitter hemma och Googlar fram all information utan någon direkt erfarenhet eller aktuell information.

Gunnar, St. Augustine (15+ års erfarenhet inom turistbranchen här i Florida, total 35+ år i USA)
Av Bibby
30 maj 2015 22:48
Citerat från Floridanu:
Men, inget är sagt om den som svarar.

Varför bör inte den personen ge en “hint” om varför han/hon är kvalificerad på att ge ett svar som kan få stora följder för den som frågar. Vore det inte bra om den personen kanske kortfattat kunde introducera sig.

Varför skall frågeställaren lita på att “X” ger ett bra svar. “X” kanske bara sitter hemma och Googlar fram all information utan någon direkt erfarenhet eller aktuell information.

Gunnar, St. Augustine (15+ års erfarenhet inom turistbranchen här i Florida, total 35+ år i USA)
Det är väl det som medlemmens profilen är till för.

Finns ju ingen signatur i detta forumet, annars kunde man ju haft en kort presentation där, typ den du lade till nu.
Fast tycker ändå att profilen räcker, där finns ju massa plats att skriva, ifall man vill det.

Sen får man väl hoppas att den som frågar redan googlat innan de ställer frågan här, tycker jag.
31 maj 2015 07:52
Citerat från Birgere:
Profilen och track record räcker. Bara för att man varit tex i ett visst land 20ggr så betyder det ju inte att man vet något om detta.
Precis. Fråga mig om Australiens Östkust så kand du få en föreläsning baserad på alla kategorier.

Fråga mig om övriga Oz så är det mer intresse, bekantskaper och inlärning.
1 juni 2015 00:03
Citerat från Floridanu:
Men, inget är sagt om den som svarar.

Varför bör inte den personen ge en “hint” om varför han/hon är kvalificerad på att ge ett svar som kan få stora följder för den som frågar. Vore det inte bra om den personen kanske kortfattat kunde introducera sig.

Varför skall frågeställaren lita på att “X” ger ett bra svar. “X” kanske bara sitter hemma och Googlar fram all information utan någon direkt erfarenhet eller aktuell information.

Gunnar, St. Augustine (15+ års erfarenhet inom turistbranchen här i Florida, total 35+ år i USA)
Nja inte ska man väl behöva en ref.lista på sig själv på om man svarar och försöker hjälpa folk här, det tycker jag verkar lite onödigt.
Jag brukar ibland svara folk på ställen där jag själv inte varit genom att just googla mm.
Ska man behöva klappa sig själv på huvudet bara för att man vill hjälpa andra?
Även den som inte har så stor erfarenhet av något ställe men kanske ändå har ett tips eller någon slags hjälp, ska väl också kunna svara om den vill.
Måste man vara ett proffs för att svara eller ha rest 72 ggr till just ett ställe för att kvalificera sig att få svara?
Inte enligt mig i alla fall men dock har jag själv rest en hel del.
Mvh
1 juni 2015 00:57
Birgere, du har rätt angående profilerna men det är inte många som lägger upp något av värde (inklusive mig själv, förbättring kommer). De flesta profiler tycks bestå av “1 åringar som jobbar”. Kul.

Canada2000, Du har förmodligen helt rätt, de flesta kanske inte ens bryr sig om hur kvalificerad den personen är som svarar. Det är väl OK om det är en mindre viktig sak men gäller det något viktigt skulle jag nog själv vilja veta hur kvalificerad den personen är som ger mig råd. Hur vet jag att han/hon har rätt i vad han/hon säger? Skall jag söka ytterliggare råd?

Anledningen att jag tog upp frågan var för jag har sett svar som har varit helt uppåt väggarna och det har varit ganska transparent att personen som svarat har brustit totalt i sina kunskaper. Hur som helst så kan den här frågan diskuteras hur mycket som helst och kanske är av mindre vikt. Frågeställaren får själv avgöra tyngden av svaret och hur mycket han skall lite på uppgifterna.

Gunnar, St. Augustine, FL
1 juni 2015 07:31
Nu är det ju det som är signifikant för hela internet-grejen.
Att man aldrig vet helt säkert vem man pratar med. Utan man måste alltid själv värdera enligt eget huvud.

Jag kan ju skriva på min profilsida att jag är Prins Daniel. Men det är ju ändå inte helt säkert att jag verkligen är det. Typ.
Citerat från Floridanu:
Birgere, du har rätt angående profilerna men det är inte många som lägger upp något av värde (inklusive mig själv, förbättring kommer). De flesta profiler tycks bestå av “1 åringar som jobbar”. Kul.

Canada2000, Du har förmodligen helt rätt, de flesta kanske inte ens bryr sig om hur kvalificerad den personen är som svarar. Det är väl OK om det är en mindre viktig sak men gäller det något viktigt skulle jag nog själv vilja veta hur kvalificerad den personen är som ger mig råd. Hur vet jag att han/hon har rätt i vad han/hon säger? Skall jag söka ytterliggare råd?

Anledningen att jag tog upp frågan var för jag har sett svar som har varit helt uppåt väggarna och det har varit ganska transparent att personen som svarat har brustit totalt i sina kunskaper. Hur som helst så kan den här frågan diskuteras hur mycket som helst och kanske är av mindre vikt. Frågeställaren får själv avgöra tyngden av svaret och hur mycket han skall lite på uppgifterna.

Gunnar, St. Augustine, FL
Av Birgere
1 juni 2015 08:20
Men här är väl en stor fördel med forumformatet. Ger någon ett tokigt svar så brukar det annars ganska snart påpekas och frågeställaren får flera svar. Det är ju inte som twitter där viken påstående som helst kan bli en sanning på några timmar.
Därav också vikten av att söka på forumet, jag tror det är ytterst få trådar som i sin helhet är heltokiga även om det finns en massa enskilda inlägg som är det. Mao så är möjligheten att man får ett korrekt svar så mycket större om man söker än att man tar första bästa svar o sedan försvinner från forumet.
1 juni 2015 11:55
Ja som du säger Floridanu om man ser något som man verkligen VET är helt fel svar, då tycker jag nog man kan gå in och skriva det också.
Mvh
4 juni 2015 11:38
Det kanske har nämnts förut men jag tar det igen nämligen det faktum att man kan hjälpa till att värdera de tips som man läst om på forumet genom att tacka för, korrigera eller förkasta dom vid hemkomsten. På så sätt så hålls informationen på forumet uppdaterad för som vi alla vet så är denna i de flesta fall en färskvara.

Fråga på och orkar inte nån svara så har man i alla fall försök och jag lovar att om ni kommer inom min area av kunskap så skall jag försöka svara så bra och korrekt som jag bara kan! :-)
Av Hkn
4 juni 2015 19:38
Citerat från Swekrezz:
Det kanske har nämnts förut men jag tar det igen nämligen det faktum att man kan hjälpa till att värdera de tips som man läst om på forumet genom att tacka för, korrigera eller förkasta dom vid hemkomsten. På så sätt så hålls informationen på forumet uppdaterad för som vi alla vet så är denna i de flesta fall en färskvara.

Fråga på och orkar inte nån svara så har man i alla fall försök och jag lovar att om ni kommer inom min area av kunskap så skall jag försöka svara så bra och korrekt som jag bara kan! :-)
Så väldigt, väldigt sant, Swekrezz!

Är det något jag ofta saknar på detta forum, så är det att frågeställaren feedbackar. I de allra flesta fall är tråden en one way route – tips och information har gått till frågeställaren, men återkoppling har varit ungefär lika vanligt som soliga väderleksprognoser denna junimånad.

Och all feedback är ett sätt att visa respekt för de sin svarat, vare sig man uppskattat tipsen; behöver korrigera felaktiga tips eller förklara varför tipset inte passade.

Inte minst är det – precis som du säger – något som håller forumet uppdaterat och därmed mer levande.

Gött mos,

:: hkn ::
Av Mr_b
14 juni 2015 23:27
Citerat från Hkn:
Citerat från Swekrezz:
Det kanske har nämnts förut men jag tar det igen nämligen det faktum att man kan hjälpa till att värdera de tips som man läst om på forumet genom att tacka för, korrigera eller förkasta dom vid hemkomsten. På så sätt så hålls informationen på forumet uppdaterad för som vi alla vet så är denna i de flesta fall en färskvara.

Fråga på och orkar inte nån svara så har man i alla fall försök och jag lovar att om ni kommer inom min area av kunskap så skall jag försöka svara så bra och korrekt som jag bara kan! :-)
Så väldigt, väldigt sant, Swekrezz!

Är det något jag ofta saknar på detta forum, så är det att frågeställaren feedbackar. I de allra flesta fall är tråden en one way route – tips och information har gått till frågeställaren, men återkoppling har varit ungefär lika vanligt som soliga väderleksprognoser denna junimånad.

Och all feedback är ett sätt att visa respekt för de sin svarat, vare sig man uppskattat tipsen; behöver korrigera felaktiga tips eller förklara varför tipset inte passade.

Inte minst är det – precis som du säger – något som håller forumet uppdaterat och därmed mer levande.

Gött mos,

:: hkn ::
Gilla!
Av Bibby
3 aug. 2015 20:33
Känns att denna behöver bumpas
3 aug. 2015 22:21
Inte så aktiv som jag varit på reseforum av olika anledningar och detta är ett av dem.

Det HKN skriver är viktiga saker om man vill bevara medlemmar med stor erfarenhet och kunskap!

Att sedan även återkomma och visa intresse för sin egna tråd och sen tacka för eventuella bra informella svar ger cred för den som hjälpt den som skapat tråden. Inte frågar man en person på gatan för att sedan knipa käft och gå därifrån när man väl anlänt till destinationen...

Mvh Daniel
3 aug. 2015 23:30
Citerat från Macgunde:
Inte så aktiv som jag varit på reseforum av olika anledningar och detta är ett av dem.

Det HKN skriver är viktiga saker om man vill bevara medlemmar med stor erfarenhet och kunskap!

Att sedan även återkomma och visa intresse för sin egna tråd och sen tacka för eventuella bra informella svar ger cred för den som hjälpt den som skapat tråden. Inte frågar man en person på gatan för att sedan knipa käft och gå därifrån när man väl anlänt till destinationen...

Mvh Daniel
Välkommen tillbaka. :-)

Jag håller med och kan även efterfråga återkoppling efter avslutad resa.
Speciellt på frågor som aldrig fick något riktigt bra svar.
Nästa aldrig får man veta hur det gick, vilken var den bästa platsen att se orangutanger, den bästa dagsetappen längs South West Coust Path osv.
Av Freja67
5 sep. 2016 07:41
Bra o lärorik tråd. Skall precis börja planera en resa inför nästa höst, men lovar surfa o läsa en massa innan jag frågar på specifika saker.
Inser dok att det är en djungel.. :-P
Planen och målet är iaf. 2-3 veckor Westcoast USA. Återkommer säkert :-D
3 juni 2018 09:03
Behöver bumpas :)

Tråden borde vara obligatorisk läsning för alla och främst nya medlemmar...

Uppmärksammar ofta ett beteende bland främst nya medlemmar som förmodligen inte är vana vid ett forum där innehållet är viktigt, det finns ordningsregler för allas trevnad, där det faktiskt finns folk som främst är ute efter att verkligen ge bra & relevanta svar (frågeställaren en så bra resa som möjligt och därför intresserar sig för att få veta frågeställarens önskemål.
Motfrågor besvaras med tykna kommentarer om att man inte vill eller kan svara och då lika gärna kan hålla käften, att man bara vill djävlas och är otrevlig för att man ifrågasätter en dålig plannering o.s.v......
Med från början genomtänkt fråga enligt TS. och sen återkoppling på motfrågor med en normal vettig ton finns faktiskt förutsättningar för att alla ska kunna få bra svar till slut.

Är man van vid Facebook och Familjeliv så är ju Reseguiden så klart en kulturchock numera när vi faktiskt fått bort det mesta av personangrepp, fula påhopp och annat som en gång i tiden även här var vardag.
Hur ska en ny medlem kunna göras uppmärksam på detta så denne inte tar allt för stor skada i omställningen, reglerna man godkänner vid medlemskap verkar ju iallafall sällan läsas.