Sol första veckan i november - var?

3 aug. 2008 17:53
Visningar: 39027
Någon som har erfarenhet av att resa till Cypern första veckan i november?
Tittar man på resebolagens klimattabeller så skulle det vara ungefär lika varmt i november på Cypern som på Kanarieöarna...men varmare i vattnet, vilket ju inte är någon nackdel....
Vill gärna komma till värmen då men kan bara vara borta en vecka!
3 aug. 2008 18:10
Cypern funkar normalt bra den årstiden, vattentempen är inte problemet det viktigaste är att det är sydliga vindar om man vill ha verklig värme, kommer vindarna från norr kan det bli litet svalare i luften men badbart i havet är det garanterat.
mvh. Bosse.
Av Mmea
3 aug. 2008 21:11
Kopierar in mitt svar från en annan tråd som gällde resmål under oktober:

Så här skrev jag om Cypern första veckan i november:

Men, jag har haft otur med värdret också. Jag och en kompis tog våra barn till Cypern under novemberlovet för två år sedan. Vi landade i skönt väder men samma dag sjönk temperaturen och hela veckan blev ostadig med kalla vindar och några skurar. Trots detta hade vi en fantastisk vecka. Eftersom det hade varit varmt och soligt ända tills vi kom var havet fortfarande varmt. Barnen badade varje dag (vi hade nästan hela stranden för oss själva), vi vuxna låg påklädda och läste böcker och stod beredda med handdukarna när de badat färdigt. Vi strosade mycket i Larnaca, gick på museer, shoppade, hängde på fik, läste böcker och spelade kort. Vi vuxna promenerade mycket, något som det oftast är alldeles för varmt för. Vi känner alla fyra att det var en riktig höjdarsemester även om vi inte kom hem med den solbränna vi hade drömt om. Vi träffade folk som tillbringade vintrarna på Cypern. De berättade att det mycket oftare är fint än dåligt en bra bit in i november. Jag skulle inte tveka att prova Cypern igen på novemberlovet.
7 aug. 2008 21:20
VIlket är solsäkrast första veckan i november om man vill ha SOL...Kanarieöarna eller Cypern?
7 aug. 2008 22:05

Gamlingarna säger:
VIlket är solsäkrast första veckan i november om man vill ha SOL...Kanarieöarna eller Cypern?
Postat 2008-08-07 21:20


Absolut Gran Canaria, helst Puerto Rico. Har även där drabbats av ett fruktansvärt oväder som varade en vecka med skyfall, storm och annat elände men det är sällsynt, typ vart tionde år det inträffar och då var det i slutet av nov.
Var på Cypern ett år i början på oktober och det var soldis, måttligt varmt. Som svensk sensommar. Gissar att det är ännu klenare i november. är förvånad att det ordnas resor dit så dags på året.
Är det bara sol och varmt vatten ni kräver kan ni väl spana in Gambia?
Av Bengtar
7 aug. 2008 22:45
Citerat från gamlingarna:
VIlket är solsäkrast första veckan i november om man vill ha SOL...Kanarieöarna eller Cypern?
Hej ungdomar!
Jag har varit fyra gånger på Cypern just den tiden som frågas om.
Har upplevt en enda rejäl åskskur.
För mig är klimatat perfekt vid den tiden på året:
Det där slitna ordet lagom ni vet.
Som bra svensk sommar. Att även kunna promenera utan att svettas för mycket!
Ett suveränt vatten!
Obs! Var man än är i världen kan man drabbas av bakslag i vädret, men det är inget att sura för.
Canaria är ochså bra, så jag tycket om båda ställena.
Bengt
Ps
Jag har gjort album om båda.
Res gott.
Bengt
Av Steen
20 aug. 2008 09:42
Hejsan.
Skriver på dansk men hoppas det går ok at læse det.
Jeg bor på Cypern i Larnaca, og oplever November således. Solrigt, varmt og behagligt. Just nu er det for varmt om man kommer fra DK eller SE. Temp er ca 50 + i solen og ca 40 i skyggen.
Min sidste gang at bade i havet ud for Larnaca sidste år, var i midt December, temperatur som DK om sommeren.
Vejret i November er stadig godt og selvom man kan få en dag med regn er der mest sol og om en skrev tidligere en behagelig temperatur. Jeg anbefaler at tage til Cypern, da her er meget at byde på, når man kommer udenfor det som er turist områderne. Lokal befolkningen er venlige og der findes mange gode restauranter hvis man tager en side gade istedet for strandpromenaderne, og med bedre priser.. Mange gode oplevelser kan hentes på en uges ferie.
God tur og nyd Cypern.
P.s. har også været på Gran Canaria, men foretrækker nu Cypern.
25 aug. 2008 19:31
Det låter som om Cypern skulle vara ett bra ställe så kanske det blir dit i år!