Söderhavet eller Karibien ?

12 jan. 2014 19:20
Visningar: 2291
Jag och min flickvän ska snart ut på en längre resa, 8-10 månader ca. Vi hade tänkt att starta i Nepal och sedan ta oss igenom en del bekanta samt nya länder. Vi har även bestämt oss för att besöka Sydamerika. Vi kan inte bestämma oss om vi ska satsa på Söderhavet och sen Sydamerika eller att vi hoppar Söderhavet och lägger till Karibien efter Sydamerika.
Så det jag undrar över är hur pass lätt det är att ta sig runt i Söderhavet samt hur pass dyrt det skulle vara ? Finns det någon/några bra hemsidor som ni kan rekommendera ?
Av Birgere
12 jan. 2014 20:49
Söderhavet alla gånger. Karibien kan ni fixa på vilken 14-dagars semester som helst senare.
12 jan. 2014 22:46
Ja, det är lika bra att ta Söderhavet när ni ändå är ute på långresa. Det är däremot varken billigt eller speciellt lätt att resa runt där. Det blir till att flyga överallt och det är inte alla öar som har direktförbindelser, i många fall måste man åka via Nya Zeeland eller t.ex. Fiji (som är lite av huvudöar i området).
13 jan. 2014 02:22
Det är söderhavet som lockar mest, absolut! Men har inte haft någon info om priser och hur pass lätt/svårt det är att ta sig runt. Samt om det skulle finnas någon speciell rutt som de som reser där har tagit? För har även läst att det har funnits ett flygpass man kan köpa och få en hel del länder inkluderat, någon som vet mer om detta ?Har tänkt på det med jorden runt biljett, finns det någon sida eller bolag som ni skulle rekommenderar då?
Av Dirgis
13 jan. 2014 09:26
Hej!
En god hjälp då man reser är att kontakta lokalbefolkningen. Tog en hastig titt på några öar.
Denna hjälp får man genom att vara medlem i couchsurfing.org och där fick jag god hjälp av lokala resebyråer.
Detta hade några medlemmar skrivit.

Tonga
I lived in Tonga for three years and love it. I know the place very well and can guide people around and give good travel advice.
**update** I left Tonga but can still give anyone advice on traveling there if needed, Tonga is a beautiful place so enjoy it.

My wife and I have a couch to offer to those who want to lend a helping hand! We have lots of projects on and ways to fit in here on Fetoko Island. When not building, gardening, cooking, fishing, developing sustainable living methods, and creating art, here in Vava'u you can swim with the Humpback Whales, sail, kayak, dive, snorkel, fish, and much more. We are in visual range of and a short boat ride to a sweet kite-boarding spot and a pretty good surf break when the swell is running!
-------------------
Vanuatu

You want to know me? come on at home, we'll share around a good lunch or dinner!

I'm passionate about travelling and learning about different cultures, I want to experience as much of the
world as I can while I'm young. I've lived in Aus, France, the US, and am now living in beautiful Vanuatu working with children with disabilities and making the most of this incredible place.
---------------
Fiji

Hello or as we say in Fiji, BULA...We like to see ourselves as laid back and uncomplicated, but that's really up to you to find out. The maximum length of your stay is basically a matter of how well we get along we have a big house and dont mind sharing it,Our home is yours, a place where you can relax, share our meals, do your laundry ,wake up whenever time you want, and feel free to be yourself!!!! We are 1 big couchsurfing family that love travelling,exploring the unknown & embracing other cultures for the world. We will hold a Kava Ceremony for you, which is the chance to try the local grog, (…)

I am a happy type going man and I love to host people from all over the world in my little cosy house which is only 7 minutes away from the International Airport. I work as a travel consultant in my brother's travel agency, and i use to help people with planning out their trip here in fiji. I have lots of traveling tips for u and i can help you out choosing some best and great place to visit while here in fiji.
---------------------
Ved beträffar kostnader är det inte speciellt billigt att gå ut och äta. En hel del mat måste ju fraktas till öarna. Vi handlade frukt , yoghurt och färdigrostade brödskivor vilket var ett mål dagligen.

Betala in en liten summa(frivilligt) så får du ett säkrare medlemskap i couchsurfing

Om du vill uppleva något exotiskt så finns världens enda postkontor under vatten på en resort (Hideaway Island) på Vanuatu utanför Port Vila. Dit åker många sportdykare.
13 jan. 2014 19:07
Tack för alla tips!
Men finns det någon som har varit i söderhavet ? Hade varit kul att veta vilket/vilka länder som du isf har besök? Hur tog du dig dit? Hur ser en dagsbudget ut?
Av Hawaii
13 jan. 2014 19:34
Har varit på många av öarna; Samoa; Fiji, Vanuatu, Nya Kaledonien. Kostnad per dag omöjligt att ange - beror ju helt på hur du vill bo och var du äter t,ex. Ungefär som att fråga "hur mycket kostar det per dag att semestra i Sverige?". Och som redan nämnts är det relativt dyrt att flyga mellan öarna om du köper separata biljetter (och det går inte många flyg) så det bästa är att inkludera de flygningarna i t.ex. en jorden runt biljett om det går. Bästa rådet är nog för dig att fundera på vilka öar/länder du är intresserade och sedan adressera det i en fråga här och se om det är genomförbart utan att göra av med en förmögenhet på flygbiljetter.
Av Dirgis
13 jan. 2014 20:03
Jag köpte en jorden runt biljett. Det blev billigast.
13 jan. 2014 20:51
Förstår att det är svårt att ange, men ska på en bacpacker resa så kommer att försöka leva väldigt billigt. Många som har sagt att de har använt sig av en jorden runt biljett, finns det någon företag ni skulle rekommendera ? Skulle vilja besöka Fiji Tonga Samoa Vanuatu .
13 jan. 2014 23:38
Fiji har jag varit på och det är inte så dyrt. Tonga och Samoa har också billigt boende om man kan bo enkelt. Särskilt Tonga har mycket extremt enkla - men billiga - boenden.
Hade jag varit du hade jag bara tagit den billigaste Jorden runt-biljetten. BA i samarbete med Qantas är ofta billigast.
14 jan. 2014 02:04
Tack! Låter bra med billigare alternativ. Menar du att tex ta en jorden runt och ha ett stop Fiji och sen själv ta sig runt till de andra länderna? Eller att lägga in länderna man vill till i den jorden runt biljetten ?
14 jan. 2014 19:36
Finns det någon som har information/erfarenhet utav flygpass för söderhavet ?
15 jan. 2014 11:44
Alla stora öar har en internationell flygplats! Ska du till Franska Polynesien flyger du till Papeete (Tahiti), ska du till Fiji flyger du till Nadi, ska du till Cook Islands flyger du till Rarotonga, ska du till Tonga flyger du till Nuku'alofa, ska du till Samoa flyger du till Apia och ska du till Vanuatu flyger du till Port Vila. Några exempel!
15 jan. 2014 16:28
Citerat från Marie78:
Alla stora öar har en internationell flygplats! Ska du till Franska Polynesien flyger du till Papeete (Tahiti), ska du till Fiji flyger du till Nadi, ska du till Cook Islands flyger du till Rarotonga, ska du till Tonga flyger du till Nuku'alofa, ska du till Samoa flyger du till Apia och ska du till Vanuatu flyger du till Port Vila. Några exempel!
Tack för info! Men vet du något om flygpass? Eller vilket bolag som skulle vara billigast i området?
Av Dirgis
15 jan. 2014 16:37
Vilket flygbolag som är billigast varierar dag från dag?Hampus du har fått många goda råd så jag tror att du kommer att få en bra resa.
15 jan. 2014 20:46
Man kan aldrig få för lite info !
Skulle fortfarande ha reda på vilket bolag folk som besökt söderhavet med en jorden runt biljett använt sig av ?
Av Hawaii
15 jan. 2014 21:23
Jag kan inte direkt spara på din fråga men kanske det följande kan vara till nytta:

De 2 stora bolagen är Air New Zealand (medlem i Star Alliance, samma som t.ex. SAS, Lufthansa, United och många andra). Baserade i Auckland, New Zealand.

Och QANTAS, baserat i Sydney. Medlem i OneWorld (samma som British Airways och American Airlines bl.a.).

På de olika öarna finns det lokala bolag som typiskt INTE är med i någon av de tre stora allianserna. Fiji Airways, baserat i Nadi, är det största av dessa bolag. De har "code-share" flights med QANTAS och de flyger till de flesta andra öarna och även till Honolulu, Los Angeles, Sydney och Auckland.,

Ett annat flygbolag som kan vara "användbart" är Virgin Australia Airlines eftersom de har ett dotterbolag baserat i Samoa. (Virgin Samoa).

Kruxet med både QANTAS och Air New Zealand är att samtliga deras flygningar går från och till deras resp. baser. D.v.s. de flyger inte lokalt mellan de olika öarna och jag är inte säker på om de flyger till Tonga.
15 jan. 2014 21:26
Citerat från Hampusgreen:
Citerat från Marie78:
Alla stora öar har en internationell flygplats! Ska du till Franska Polynesien flyger du till Papeete (Tahiti), ska du till Fiji flyger du till Nadi, ska du till Cook Islands flyger du till Rarotonga, ska du till Tonga flyger du till Nuku'alofa, ska du till Samoa flyger du till Apia och ska du till Vanuatu flyger du till Port Vila. Några exempel!
Tack för info! Men vet du något om flygpass? Eller vilket bolag som skulle vara billigast i området?
Sorry Hampus, läste FLYGPLATS, inte flygpass! Då förstår jag din fråga bättre! Men nej, jag känner inte till några sådana.
Av Dirgis
15 jan. 2014 21:45
Vi använde Star Alliance knutna flygbolag. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de små flygbolagen heter.
Flög så här kom först till Fiji via Los Angeles- Vanuatu- Tonga(fick dock åka via Fiji)-Sydney-hem.
Av Thurna
23 mars 2014 14:12
Hej Hampus!

Nu vet jag inte om tråden fortfarande är aktuell? Jag skriver här ändå i rent informativt syfte till andra som är intresserade av samma resa.

Nåväl. Jag har bland annat besökt Vanuatu i Söderhavet och kommer flyga till söderhavet i höst igen, just på grund av att det var en sådan fantastisk genuine och unik reseupplevelse!

Gällande flyg:

Tvärtemot vad andra hittills har rekommenderat anser jag INTE att jordenrunt-paket är det billigaste och bästa alternativet.

Mitt förslag är istället att du/ni använder er av olika flygsökmotorer, såsom momondo.se, och bygger ihop er egen rundresa då det blir både billigare, roligare och mer flexibelt.

Förslagsvis tar ni ett enkelflyg till Jakarta i Indonesien från Cph för ca 3000 Sek med Cathay Pacific.

Från Jakarta kan ni flyga enkelflyg riktigt billigt till en mängd ställen i Asien. Och även, via Bali, till Darwin/Brisbane/Cairns för ca 1000 kronor med budgetflygbolag såsom Scoop/airchina/tigerairways/jetstar m.fl. För ni skulle väl backpacka och inte äta businessclasskäk på något renommerat flyg? :)

Förslagsvis väljer ni Brisbane i Australien som huvudbas infor utflykterna till söderhavet, detta motiveras med att Brisbane är en stor utreseportal till Söderhavet. (Brisbane vätter mot söderhavsöarna och ligger ca 2-3 timmar flygning från tex Vanuatu/Fiji)

Från Brisbane når ni alltså Fiji, Vanuatu, Samoa och även Nya Zeeland billigt.

Förslagsvis flyger ni ut från Brisbane, med Air Vanuatu, till Port Vila på Vanuatu. Kostnad enkel väg ca 1000 Sek. (Se Airvanuatus hemsida för information om flygpass, kostnader m.m).

Ni kan även flyga till Fiji från Brisbane, lämpligtvis med Virgin Airways. Även det kostar ca 1-2 tusen. Från Fiji når ni sedan öriket Samoa och flera andra söderhavsöar då även Fiji är ett stort nav. Kostnad Fiji - Samoa är ca 1500 Sek enkel väg.

Kruxet är tex Cooköarna m.fl. andra öar då dessa enbart nås från Nya Zeeland vilket gör att flygpriset dit springer iväg lite till ca 4-5 tusen T/R från exempelvis Auckland, NZ.

Sen ska man även ha i åtanke att det är öriken i söderhavet, vilket innebär att man tyvärr måste flyga en hel del inrikesflyg mellan öarna för att kunna "öluffa" sig runt. Det räcker alltså inte att enbart ta sig till huvudflygplatsen på tex Vanuatu eller Samoa/Fiji utan det tillkommer inrikesflyg.

Vissa flygbolag, kopplade till örikena, har därför särskilda "flygpass" för att ta sig runt en aning billigare med dessa inrikesflyg. Flygpasset innebär att man får till exempel 4-5 inrikesflygresor till ett förbestämt pris. Se tex airvanuatu.com för mer information och prisbild. Och sök även vidare på de öarna du är intresserad av.

Gällande hemsidor är google din bästa vän. Även coachsurfing som någon rekommenderade är bra. Annars fungerar klassikern - guideböcker - ypperligt. Men bäst är som tidigare nämnts att ha en lokal kontakt dit man ska.

Till sist gällande pris så är Söderhavsöarna dyrare än Asien, men billigare än Australien/Sverige. Frukt är extremt billigt, medan restauranger är dyrt. Ja, du marker, jag har ingen aning hur du/ni tänkte kaka/leva? :)

Det går att generalisera hur mycket som helst, men en budget på ca 3-400 sek natten räcker gott och väl till budgetboende, käk och en hel del kul aktiviteter såsom dykning, båtutflykter m.m.

Have Fun! och hoppas inlägget var till någons hjälp :)
23 mars 2014 23:14
Hej !

Jodå den är fortfarande väldigt aktuell. Vi åker inte förrens i september och kommer bege oss mot söderhavet i början av 2015.

Vi vill gärna besöka så många länder som möjligt men med tanke på att det är flyg som gäller så kommer det att bli lite begränsat. Så vi kommer nog att satsa på 3-5 länder, beroende på tips och priser.

Av det vi hunnit läsa så är det Fiji,Tonga,Vanuatu, som ligger bäst till.

Som det ser ut nu så kommer vår sista anhalt innan söderhavet vara Filippinerna eller Nya Zeeland. Så kommer helst försöka att ta flyg därifrån till söderhavet, så om de inte skiljer sig några större summor att ta oss från Nya Zeeland så hoppar vi gärna Australien.

Vad kan du rekommendera när det gäller Vanuatu ? Boende,platser,aktiviteter osv!

Vi har tänk oss en budget för Nya Zeeland samt söderhavet på ca 400-500 kr dagen, beroende på hur pass mycket man får betala för flyg osv. Vi vill helst bo samt äta så billigt som möjligt, det vi prioriterar att lägga pengarna på är utflykter, snorkling samt dykning och då hellre försöka flyga till ett extra land än att bo på ett finare hotell.

Vilket land hade du tänkt besöka i höst ? Eftersom vi ska besöka söderhavet först efter 2015 så hade jag uppskattat om du hade velat delat med dig av din nya resa ! All info uppskattas !
Av Dirgis
24 mars 2014 11:01
Ta er gärna ut till Hideaway Island från Port Vila på Vanuatu. Hideaway Island är en resort med världens enda postkontor under vatten.
Där finns en intressant lokaltrafik, små minibussar som kör dit man vill. Ibland kanske en buss går till ett annat område än dit man ska, men då väntar man till en bättre buss kommer.
Vi bodde fyra dygn i Port Vila på Melanesien hotell med tvättmaskin och tvättade kläder innan fortsatt färd.
Besök gärna ön Santo.
Lite kuriosa. Bungy jump kommer från Vanuatu. Rep utgjordes av flätade grenar och kvistar från en viss tid av året.
Människorna på Vanuatu är oerhört stolta att de inte längre är en kolonialmakt.Flertal visade oss the independent place.
Av de öar vi besökte var Vanuatu dem mest intressanta i viss mån också Tonga.