Snorkling jordanien

Av Ukunda
20 juni 2015 17:54
Visningar: 819
Kan någon som vet ge råd på bra snorklingsplatser på Jordanska sidan av Röda havet. Vad tror ni om januari? Förkallt för bad i röda havet? Hur fungerar det att ta sig upp till Döda havet? Charter eller reguljärflyg?
Jag funderar även på Eilat. Alla goda råd tas tacksamt emot!
Av Brassen
21 juni 2015 15:38
Är en ganska kort sträcka för snorkling på jordanska sidan(men fint) så det går liksom inte att missa. Var där själv o snorkla i januari,kommer inte ihåg hur många grader(kanske 21,22,23) lite för svalt för mig men jag är en bad kruka. Att resa i Jordanien är enkelt o billigt,åk gärna de lokala bussarna ett bra sätt att träffa de otroligt trevliga jordanierna! Charter eller reguljärt beror på hur du själv är som person och hur du vill ha det. Men Jordanien är ett lätt land att åka reguljärt till. Har du bara en vecka rekommenderar jag att hoppa över Eilat till förmån för Fantastiska Petra och Wadi rum. Lycka till !
Av Millin
25 juni 2015 10:24
Det finns fina snorklingsplatser längs hela South beach utanför Aqaba. Det är också ok med bikini på sträderna där. Eilat vet jag inget om, annat än att UD avråder från alla resor till Israel vilket de inte gör till Jordanien. Det sägs också kunna bli problem att resa in i Jordanien om man har israeliska stämplar i passet men jag vet inte.
Vi åkte bil med chaufför när vi gjorde turer, prisvärt och trevligt och så spar man tid. Vår chaufför visste mycket om landet och de platser vi såg också, och var supertrevlig.
25 juni 2015 21:31
Citerat från Millin:
Eilat vet jag inget om, annat än att UD avråder från alla resor till Israel vilket de inte gör till Jordanien. Det sägs också kunna bli problem att resa in i Jordanien om man har israeliska stämplar i passet men jag vet inte.
Vi åkte bil med chaufför när vi gjorde turer, prisvärt och trevligt och så spar man tid. Vår chaufför visste mycket om landet och de platser vi såg också, och var supertrevlig.
Det är lögn. UD avråder inte resor till hela Israel. Avrådan gäller endast 4 mil från gränsen till Gaza vilket är en låååång väg från Eilat och även från Tel-Aviv. Sedan är det inga som helst problem att resa in i Jordanien eller Egypten med israeliska stämplar. Om man har någon som helst koll så vet man att det råder fred mellan Israel, Jordanien och Egypten sedan många år tillbaka.

Här är länken med UD:s avrådan http://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/israel---avradan/

I övrigt så är snorklingen i Eilat i absoluta världsklass.
Av Ukunda
25 juni 2015 22:56
Jag reste i fantastiska Israel i fjor vid den här tiden och hade god hjälp av dina råd Siverfang!
Nu tänkte jag mig en tur till Petra, Aqaba och även till Döda havet om det låter sig göras från Aqaba. Resan blir senare i höst, oktober kanske om jag får ledigt då. Vi var i Israel när kidnappningen hände. Trots detta reste vi fritt och besökte utan problem bla Bethlehem. Jag ska återvända till Israel.
Jag har alltså Israeliska stämplar i mitt pass och detta ska inte innebära några problem för mig.
26 juni 2015 21:20
Citerat från Ukunda:
Jag reste i fantastiska Israel i fjor vid den här tiden och hade god hjälp av dina råd Siverfang!
Nu tänkte jag mig en tur till Petra, Aqaba och även till Döda havet om det låter sig göras från Aqaba. Resan blir senare i höst, oktober kanske om jag får ledigt då. Vi var i Israel när kidnappningen hände. Trots detta reste vi fritt och besökte utan problem bla Bethlehem. Jag ska återvända till Israel.
Jag har alltså Israeliska stämplar i mitt pass och detta ska inte innebära några problem för mig.
Kul att du hade det bra i Israel, det är ett fantastiskt land. Och nej det ska inte vara några problem med Israeliska stämplar i passet.

På denna länk kan man läsa vilka länder som inte släpper in en om man har israeliska stämplar i passet http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTopic-g293977-i1733-k6066610-Passport_stamp-Israel.html
Av Careli
30 juni 2015 13:05
Citerat från Ukunda:
Kan någon som vet ge råd på bra snorklingsplatser på Jordanska sidan av Röda havet. Vad tror ni om januari? Förkallt för bad i röda havet? Hur fungerar det att ta sig upp till Döda havet? Charter eller reguljärflyg?
Jag funderar även på Eilat. Alla goda råd tas tacksamt emot!
Vid South Beach någon mil söder om Aqaba finns dykcenter, jag har varit där i januari och då har det varit fukk fart där. Kan dock inte yttra mej om vattentemperatur eftersom jag är en badkruka! Åker du till Jordanien får du inte missa Wadi Rum, fast då med privat taxiguide, det är endast då du får se den "riktiga" öknen och inte en massa bussar och butiker! Vill du ha kontaktuppgifter till en pålitlig och bra taxikille så hör av dej till mej: (Logga in för att se e-postadress)
Av Ukunda
1 juli 2015 20:54
Tusen tack Careli! Jag hör gärna av mig angående chauffören när och om det närmar sig. Just nu känns det tveksamt med resor till mellanöstern efter vad som hänt i världen. Tyvärr! Vill resa!
4 juli 2015 23:47
Bara 10-15 min söder om Aqaba så kan man snorklar på ett vrak. Det är en gammal luftvärnsvagn som ligger på 5-6 m djup. Kanonklart vatten och ok vattentemp när jag var där i slutet på oktober förra året. Men har hört att det kan bli ca 20 grader i januari.

Vi åkte charter och det kosta runt 5-6000 kr per person för flyg & hotell. En sak som ingen säger innan du åker ner är att du inte får ta upp mat eller dryck på hotellrummet. Vi hade tur och bodde på ett mindre som inte kollade men hörde ifrån dom andra svenskarna som bodde på finare hotell att dom kollade väskor när man gick igenom hotellets säkerhetskontroll. Hade du då öl/vatten/chips så fick du slänga det. Antar att det var ett sätt för hotellet att sälja mer.

Vi åkte med charterbolagets tur upp till Petra och döda havet. Funka bra prismässigt då vi fick 2 för 1 när vi bokade allt ifrån sverige. Wadi Rum är ett annat måste. Vi hittade vi en dansk arkeolog som gjorde en utgrävning i Aqaba, hans arbetare var beduin så han tog oss ut till sin pappa i ökenen över en natt. Inga turister eller försäljare utan en ÄKTA beduin famlij som bodde mitt i öknen. Vi betalade 1000kr för oss båda och det var inget uppgjort pris innan utan vi betalade vad vi ansåg det var värt när vi kom tillbaka till Aqaba.

Kan garanterat rekomendera Jordanien.
4 jan. 2017 14:26
Hej
Åker till Tala bay nu i april och kollat priser på utflykter till tex dödahavet och Petra men såg att det kostar 1800:-/person
e det enkelt att ordna en sådan resa själv på plats?

Mvh Jocke
Av Millin
4 jan. 2017 14:50
Rafat-Taiseer.com 👍
(Logga in för att se e-postadress)
Så kan ni göra upp innan
4 jan. 2017 14:53
ändrar lite1800:-/person kostar det
Citerat från Millin:
Rafat-Taiseer.com 👍
okej kollar det sen
Tack