Smekmånad i västra Karibien

Av Melibea
14 juli 2006 16:41
Visningar: 1271
En bröllopsresa ska vara speciell, det är nog alla överens om.

Jag valde att gifta mig på den lilla och okända karibiska ön Providencia. Det var helt fantastiskt. Providencia har vita stränder, kristallklara vatten i olika azurskiftande toner och en fantastisk tropisk natur. Det var väldigt romantiskt och intimt med en ceremoni på stranden.

På dagarna låg vi på stranden, snorklade vid korallrevet (världens tredje största) eller gick en exkursion genom den tropiska skogen. Här finns inga hotell i traditionell bemärkelse, utan bara större karibiska hus man hyr in sig i. Servicen är helt personlig och maten får man som man beställer den av dagens färska fångst av räkor, fisk eller bläckfisk.

Innan vi kom till Providencia var vi i paradisön San Andrés och i världsarvsstaden Cartagena de Indias vid Colombias karibiska kust. Cartagena har verkligen kolonial charm med sina enormt fina hus, vackra husfasader och gamla stadsmurar.

Att vara i Cartagena de Indias var som att färdas genom kulisserna i en gammal sjörövarfilm. Det var pirates of the Caribbean på riktigt. Här kan man njuta av god mat, lyxiga restauranger som är billiga. Ja, allt är billigare här än på det mer kommersialiserade och exploaterade Karibien.

För den som söker det genuina, billiga och personliga Karibien, istället för stora hotellkomplex och all-inclusive kan jag verkligen rekommendera den norra colombianska Karibiska kusten, staden Cartagena de Indias och paradisöarna Providencia och San Andrés.

Var planerar ni att resa på smekmånad?
Var hade ni er smekmånad?
Av Zappe50
22 juli 2006 12:01
Hej melibea.
Jag kommer att gifta mig i Brasilien med min fantastiska brasilianska kvinna.Vi funderade ett tag på att göra det i Barra De Cunhao som ligger söder om Natal,ungefär halvvägs till Joao Pessoa som är den ostligaste punkten på den amerikanska kontinenten.Vi skall bo där en vecka på Blue Dream Resort som är ett fantastiskt mysigt svenskägt hotell med bara 18 rum.Men det kanske inte går att genomföra? Hur gick du tillväga med giftemålet? Vad behövde du göra med dokument o.s.v. ? Blir det för krångligt så får vi vänta tills vi kommer hem till Campina Grande i stället.
21 aug. 2006 20:07
Vi hade planerat att åka till öknen i Jordanien. Sova under stjärnorna, besöka Petra, vandra och åka kamel. Nu vet vi inte hur det blir eftersom Jordanien ligger granne med Israel och en halvtimme i taxi genom Israel känns inte precis lockande... Kanske vi gör ett par månaders volontärjobb istället? Historien har ett billigt sätt att göra sig påmind i paradiset...
Av Marika
31 aug. 2006 10:23
Vi gifte oss i Thailand 2001. Kan verkligen rekommenderas! Allt ingick, hyra kläder, mat, 5-manna orkester, tre-rätters middag, skumpa, frissa, smink, 36-bilders fotoalbum, videofilmning av ceremonin, exotisk STOR brudbukett , bröllopstårta, bröllopssvit med jaccuzzi och havsutsikt m.m. m.m.
Kommer inte ihåg nu vad det kostade men vi fick iallafall två veckors smekmånad (en i Phuket där ceremonin hölls i trädgården på Hotel Club Andaman + en vecka på sagolika Phi Phi Islands) + ceremonin med allt inkl. för knappt 30.000 SEK. När ceremonin var klar strödde de rosenblad framför våra fötter och bröllopssviten var översållad med buketter och fruktkorgar.
Ska försöka hinna med att scanna in bilder och lägga upp på min sida snart =)
PS! För den som önskar går det att välja buddistisk ceremoni med munkar och elefanter och traditionell thailändsk vigselklädsel.