Småbarnsresa i Florida november 2013

Av Morzan2
4 apr. 2013 19:31
Visningar: 2667
Vi är en familj på snart fyra personer som vill fortkorta vintern 2013. Vi kommer att vara en treåring en fyramånaders samt två vuxna. Vi planerar att resa mitten på nov-mitten på dec.

Vi är inte sugna på Orlando utan mer Ft Lauderdale, Miami, KW alternativt västra sidan runt Naples/Fort Myers samt någon av öarna.

Som alla barn gillar inte våra att åka bil långt (Finns det bra bilstolar för små och lite större barn? Vilka kan ni rekommendera?)vilket begränsar en del. Är Key West härligt och ett måste även med barn eller är det en turistfälla? Vart ska man bo nere i Key-omårdet om man inte bor i Key West?

Är Ft Lauderdale billigare och lättare att hitta självhushållsboende i? Hittar inte några rimliga priser i South Beach, Miami. Vi behöver inte bo i lägenhet men vill ha boende så att vi kan fixa lite egen mat ibland. Många av er pratar om vikten av läget på boendet så tipsa gärna om bra lägen för oss med småttingar.

Lite aktiviteter vill man ju kunna göra med treåringen men annars funkar väl parker, bad och ett ganska stillsamt liv. Båtutflykter med småttingar? Vad tror ni om det?

Tips emottages tacksamt på allt ni kan komma på! Vi har rest ganska mycket innan barnen och gillar att komma bort lite från turiststråken samtidigt som bekvämligheten och enkelheten är det viktigaste just nu.
Av Annl
7 apr. 2013 07:55
Det finns ett antal gamla trådar på samma tema som ni bör kunna få hjälp av.

Key West är riktigt trevlig men inget för barnen - åker ni dit är det för att det är ven vuxengrej. Du skriver att barnen inte gillar att åka bil och då kan man nästan avråda från att åka till KW - det tar lång tid och är dåliga vägar. Förvisso är det bara 20 mil men har man otur kan den resan ta upp till sex timmar.

Vi har bott i en condo (lägenhet som man hyr av en privatperson eller en förmedlarfirma) i Indian Shores söder om Clearwater Beachvästkusten och det var toppen och riktigt fina stränder. Men det finns säkert lika fina ställen på östkusten om ni hellre vill bo där. South Beach i Miami är ju riktigt kul också.
Av Morzan2
7 apr. 2013 20:41
Tack för ditt svar:). Är det badtemperatur i vattnet på västkusten i nov-dec? Vilka ställen har ni mer besökt på västkusten? Vet du hur lång tid det tar att köra från Ft Lauderdale och över till västsidan och är vägarna bra?

Genom vilka har ni hyrt lägenhet/condo? Hur funkade det med betalning osv?

M v h
Emma
Av Elof16
8 apr. 2013 10:44
Citerat från morzan2:
Tack för ditt svar:). Är det badtemperatur i vattnet på västkusten i nov-dec? Vilka ställen har ni mer besökt på västkusten? Vet du hur lång tid det tar att köra från Ft Lauderdale och över till västsidan och är vägarna bra?

Genom vilka har ni hyrt lägenhet/condo? Hur funkade det med betalning osv?

M v h
Emma
Badtemp är över 20 grader på västkusten nov-dec. Finns hur många sidor som helst med info om temp etc.

Miami International Airport till Naples på västkusten tar cirka 2 h. Beroende på var på västkusten du ska tar det givetvis olika lång tid, kolla sälv på google maps exempelvis. Vi har kört MIA-Tampa flera ggr, tar cirka 5 h.

USA är bilåkandets förlovade land, vägarna är bra. Men se till att hålla hastighetsbegränsningarna!
GPS är givetvis mycket bra att ha (finns bra GPS appar till smartphones, se andra trådar).

Körandet är fantastiskt, kör ovan nämnda sträcka via Tamiami Trail så ligger alligatorerna längs vägen... Tror inte era barn kommer tycka det är tråkigt ;-)

Alla bilstolar i USA är framåtvända. Har hyrt flera ggr både till bebisar och större barn (bilkudde). Alternativet är att ta med sig egna stolar (kostar max 70 USD/Stol att hyra) om man tycker det är för dyrt eller osäkert.

Boende fixas lätt via homeaway.com eller vacationrentals.com. Klockrent att hyra condos, så man kan leva lite som vanligt även när barnen lagt sig. Vi brukar unna oss en 3 rums condo.

Kul att planera!

/Elof
Av Morzan2
8 apr. 2013 14:01
Tack för ditt svar! :) Jag har läst mycket av det du skrivit i olika trådar. Väldigt snällt av dig att svara igen.

Jag har förstått att många med småbarn gillar västkusten och det är jättebra att få tips på hur man hyr lägenhet eftersom det finns så många sidor och jag känner mig lite tveksam kring säkerheten på vissa.

Brukar ni stanna på samma plats hela vistelsen? Eller hyr ni lägenhet på det stället ni stannar längst? Bor ni på hotell på de andra platserna ni besöker?

Sista frågan: vilket eller vilka flygbolag föredrar ni att flyga med till USA?

M v h
Emma
Av Elof16
8 apr. 2013 14:33
Citerat från morzan2:
Tack för ditt svar! :) Jag har läst mycket av det du skrivit i olika trådar. Väldigt snällt av dig att svara igen.

Jag har förstått att många med småbarn gillar västkusten och det är jättebra att få tips på hur man hyr lägenhet eftersom det finns så många sidor och jag känner mig lite tveksam kring säkerheten på vissa.

Brukar ni stanna på samma plats hela vistelsen? Eller hyr ni lägenhet på det stället ni stannar längst? Bor ni på hotell på de andra platserna ni besöker?

Sista frågan: vilket eller vilka flygbolag föredrar ni att flyga med till USA?

M v h
Emma
Gällande säkerhet så är mina tidigare nämnda säkra. Självklart kan man ha otur med ett speciellt objekt men missköter man sig på dessa sidor åker man ut.

Stannar vi på ett ställe en vecka på samma ställe så hyr vi condo, mindre än en vecka så har vi bott på hotell (många hotell är ju i princip som en condo). Sen har vi delat upp det lite olika på de olika resorna.

Vi fllög Virgin Atlantic via london nu senast, annars med SAS. Anser dessa likvärdiga i service och komfort (inte mycket att hänga i julgran nån av dom :-)), priset avgör. Vi tycker det var skönt att mellanlanda i Europa!

Ställ gärna fler frågor, jag var där nu i mars senast!

/Elof
Av Morzan2
15 apr. 2013 11:45
Nu har vi funderat lite på reserutt :). Vi hoppas att den ska vara barnvänlig och upplevelserik :)!

Ankomst och ca en vecka i Ft Lauderdale.
Köra Ft Lauderdale - Key Largo. (Eller närliggande plats)
Ca 4-5 nätter i Key Largo.
Köra Key Largo - Miami.
Miami två nätter nära South Beach (gärna tips på hotell från er :):)!!)
Köra Miami
- Naples/Ft Myers (Alligator Alley).
Ca en vecka i Naples/Ft Myers.
Tillbaka till Ft Lauderdale och hemresa.

Som sagt, tips på bra boende med barn nära South Beach är vi glada för! Gärna också tips på bra och trevliga områden i Ft Lauderdale/Key Largo/Naples..... ni pratar om location allihop :).

Hur är det med rastplatser längs vägen på t ex alligator alley (eller vad nu vägen heter)? Ska man köra två olika vägar till och från västkusten eller är det vägen " Alligator alley" som är den bästa och trevligaste?
Av Annl
15 apr. 2013 15:15
Vägarna håller bra standard och det är enkelt att förflytta sig.

Vi har hyrt condo från lite olika uthyrare/privatpersoner och det har alltid funkat bra. Kolla Sembo - de hade i alla fall tidigare bra lägenheter och de är ju smidiga. Men det har som sagt funkar bra även med privatpersoner.
Citerat från morzan2:
Tack för ditt svar:). Är det badtemperatur i vattnet på västkusten i nov-dec? Vilka ställen har ni mer besökt på västkusten? Vet du hur lång tid det tar att köra från Ft Lauderdale och över till västsidan och är vägarna bra?

Genom vilka har ni hyrt lägenhet/condo? Hur funkade det med betalning osv?

M v h
Emma
Av Annl
15 apr. 2013 15:21
Vi har åkt med olika bolag till och från USA; SAS, BA, Air France, Jet Airways, Lufthansa, Unites Airlines.
Det bästa av dessa var Jet Airways - billiga och med supergod mat och bra service.

Vi tycker att det är smidigt att byta plan i Europa och så klart allra bäst att då byta i London eller på Island, som ju så att säga ligger i rätt riktning på vägen.

Viktigt - för att göra tidsomställningen så bra som möjligt - är att flyga ut tidigt från Europa och att flyga hem från USA så sent som möjligt på kvällen.
Citerat från morzan2:
Tack för ditt svar! :) Jag har läst mycket av det du skrivit i olika trådar. Väldigt snällt av dig att svara igen.

Jag har förstått att många med småbarn gillar västkusten och det är jättebra att få tips på hur man hyr lägenhet eftersom det finns så många sidor och jag känner mig lite tveksam kring säkerheten på vissa.

Brukar ni stanna på samma plats hela vistelsen? Eller hyr ni lägenhet på det stället ni stannar längst? Bor ni på hotell på de andra platserna ni besöker?

Sista frågan: vilket eller vilka flygbolag föredrar ni att flyga med till USA?

M v h
Emma
Av Elof16
15 apr. 2013 16:05
Citerat från morzan2:
Nu har vi funderat lite på reserutt :). Vi hoppas att den ska vara barnvänlig och upplevelserik :)!

Ankomst och ca en vecka i Ft Lauderdale.
Köra Ft Lauderdale - Key Largo. (Eller närliggande plats)
Ca 4-5 nätter i Key Largo.
Köra Key Largo - Miami.
Miami två nätter nära South Beach (gärna tips på hotell från er :):)!!)
Köra Miami - Naples/Ft Myers (Alligator Alley).
Ca en vecka i Naples/Ft Myers.
Tillbaka till Ft Lauderdale och hemresa.

Som sagt, tips på bra boende med barn nära South Beach är vi glada för! Gärna också tips på bra och trevliga områden i Ft Lauderdale/Key Largo/Naples..... ni pratar om location allihop :).

Hur är det med rastplatser längs vägen på t ex alligator alley (eller vad nu vägen heter)? Ska man köra två olika vägar till och från västkusten eller är det vägen " Alligator alley" som är den bästa och trevligaste?
Fy tusan vad gött det låter!!

Det är generellt hyfsat med rastplatser längs vägarna, just alligator alley däremot saknar det under typ 20 mil. Men det går ju fort att köra. Vill ni ha fler rastplatser och ännu mer att titta på (inkl crocs) så välj Tamiami trail (nackdel att det är mötande trafik dock).

Ft lauderdale har gott om lekplatser på stränderna. I november kan du/ni gå på NHL (Florida Panthers http://www.ticketmaster.com/BBT-Center-Florida-Panthers-tickets-Sunrise/venue/106719) för en billig peng!

Nu till en ytterst privat åsikt (som kommer att få mothugg), jag skulle definitivt undvika south beach. Vi var där nu i mars och kommer aldrig mer åka dit. Sunkigt, klubbar i varenda gathörn (dygnet runt), poliser överallt på stranden, skitigt mm. Kanske beroende på att det var mars = högsäsong, det vet jag inte men vi anser att det finns så sjuuukt många bättre ställen i florida med småbarn. Men som sagt, det är min personliga åsikt.

I Ft Lauderdale bodde vi förra året på ett helt fantastiskt hotell http://www.pillarshotel.com/, hyfsat dyrt men helt fantastiskt. Egen vattentaxi-hållplats där man kunde hoppa av och på vattentaxin. Lugnt och bra men nära beachen! Det fanns ett litet pentry i lgh:n.

Ett hotell min kompis med familj bodde på i år och verkligen rekomenderar är alhambra beach resort i Ft Lauderdale.

/Elof
Av Mdivall
15 apr. 2013 16:42
Citerat från elof16:
Nu till en ytterst privat åsikt (som kommer att få mothugg), jag skulle definitivt undvika south beach. Vi var där nu i mars och kommer aldrig mer åka dit. Sunkigt, klubbar i varenda gathörn (dygnet runt), poliser överallt på stranden, skitigt mm. Kanske beroende på att det var mars = högsäsong, det vet jag inte men vi anser att det finns så sjuuukt många bättre ställen i florida med småbarn. Men som sagt, det är min personliga åsikt.

/Elof
Hej Elof,
Du får egentligen inte mothugg från mig. Det stämmer att du var där mitt i högsäsongen med Springbreak och annat, men jag anser inte att man skall bo på South Beach (har blandade erfarenheter), dock är South Beach fantastisk att åka till för att vandra runt i och kanske äta någon middag m.m.
Men Miami Beach är mycket mer än South Beach. Bo en bit norrut på Miami Beach så tar man det goda på alla platser. Mer genuint, trevligare, renare, lugnare, men ändå nära till South Beach och en massa andra platser.

Dock vill jag påstå att om man är i trakten, så skall man inte missa att uppleva South Beach, men man behöver som sagt inte bo mitt i det.
Av Smulan7
16 apr. 2013 14:40
Hej!

Låter som att ni kommer få en skön semester.
Jag och min familj gjorde en utflykt till Venice Beach (västkusten)när vi var i Flordia. Stranden var bra men jag tyckte att det blev djupt(ca 40-50cm skulle jag tro) med en gång. Inte så att små barn kan gå och lulla i strandkanten. Har ingen aning om det är så överallt. Kanske är bra att kolla upp så er 3-åring kan leka vid strandkanten.
Av Elof16
16 apr. 2013 15:21
Citerat från smulan7:
Hej!

Låter som att ni kommer få en skön semester.
Jag och min familj gjorde en utflykt till Venice Beach (västkusten)när vi var i Flordia. Stranden var bra men jag tyckte att det blev djupt(ca 40-50cm skulle jag tro) med en gång. Inte så att små barn kan gå och lulla i strandkanten. Har ingen aning om det är så överallt. Kanske är bra att kolla upp så er 3-åring kan leka vid strandkanten.
Våra erfarenheter väst vs öst är precis tvärtom. Långgrunt på västkusten (vi har bl a varit på Treasure Island, Madeira Beach, Siesta Key, Fort de Soto, Fort Myers) och väldigt barnvänligt i mexikanska gulfen.
Östra sidan (Ft Lauderdale, Hollywood, South Beach) mot atlanten upplevde vi som tvärdjupa och vildare hav, alltså inte lika barnvänligt.

Tilläggas bör att vi aldrig besökt Venice beach, Siesta Key som är grannstranden är dock ypperlig för barn!

/Elof
Av Mdivall
16 apr. 2013 15:31
Citerat från elof16:
Citerat från smulan7:
Hej!

Låter som att ni kommer få en skön semester.
Jag och min familj gjorde en utflykt till Venice Beach (västkusten)när vi var i Flordia. Stranden var bra men jag tyckte att det blev djupt(ca 40-50cm skulle jag tro) med en gång. Inte så att små barn kan gå och lulla i strandkanten. Har ingen aning om det är så överallt. Kanske är bra att kolla upp så er 3-åring kan leka vid strandkanten.
Våra erfarenheter väst vs öst är precis tvärtom. Långgrunt på västkusten (vi har bl a varit på Treasure Island, Madeira Beach, Siesta Key, Fort de Soto, Fort Myers) och väldigt barnvänligt i mexikanska gulfen.
Östra sidan (Ft Lauderdale, Hollywood, South Beach) mot atlanten upplevde vi som tvärdjupa och vildare hav, alltså inte lika barnvänligt.

Tilläggas bör att vi aldrig besökt Venice beach, Siesta Key som är grannstranden är dock ypperlig för barn!

/Elof
Jag har ungefär samma erfarenheter som Elof. På Miami Beach blir det rätt snabbt 1 meters djup. Men på t.ex. Sanibel och Captiva Island på västkusten så är det mer långgrunt. På östkusten så finns det t.ex. stränder på Key Biscayne precis söder om Miami Beach som är lite mer barnvänliga om man tänker på hur snabbt det blir djupt.
Av Maddeck
16 apr. 2013 15:39
Hej,

Ni har valt helt rätt resmål:)

Några funderingar kring er resrutt dock, varför åka tillbaka till Miami efter key largo?
Åk istället direkt därifrån över till västkusten.
Miami beach kan ni besöka över dagen när ni bor i Ft Lauderdale. MB är fint men med småbarn så blir det inte riktigt samma grej... Men kan vara kul att ha varit där iaf.

Håller med Elof om att väst är "bättre" än öst. Har samma erfarenhet när det gäller stränderna , superfina och barnvänliga på väst medan det på östsidan är rätt vågigt och djupt.

Oavsett vart ni åker så är det ändå Florida, så ni lär bli nöjda iaf :)
Av Morzan2
16 apr. 2013 18:22
Ni är ju helt underbara allihop! Vilka bra tips och så många svar vi får!! TACK!!

Anledningen till omvägen via Miami var att vi inte tänkte resa så många timmar med barnen i bilen (för att det faktiskt ska bli semester och inte bara gråt och tandagnissel ni vet ;)). Jag vet inte vad det kan ta i tid från Key Largo till Naples/Fort Myers om man kör Tamiami Trail.

Det finns kanske något annat guldkorn man ska ta istället för Miami som ju lätt nås från Ft Laudedale? :)

Är det någon av er som har varit i Key Largo? Funderar lite på vilken av orterna som är mysigast där omkring. Key Largo? Islamorada?Tavernier?

Vi har nog tänkt på Fort Myers Beach på västkusten eftersom det verkar vara väldigt barnvänligt.
Av Elof16
17 apr. 2013 10:13
Citerat från morzan2:
Ni är ju helt underbara allihop! Vilka bra tips och så många svar vi får!! TACK!!

Anledningen till omvägen via Miami var att vi inte tänkte resa så många timmar med barnen i bilen (för att det faktiskt ska bli semester och inte bara gråt och tandagnissel ni vet ;)). Jag vet inte vad det kan ta i tid från Key Largo till Naples/Fort Myers om man kör Tamiami Trail.
Key Largo - Naples med Tamiami trail --> 2 h 53 min
Key Largo - Naples med I-75 (Alligator Alley) --> 2 h 52 min

Detta enligt https://maps.google.se/ Jag hade kört Tamiami, mycket roligare - mer att se!

/Elof