Skottland

18 juli 2015 10:40
Visningar: 1419
Hej!
slutet av september - 1vecka befinner vi i skottland med hyrbil.
Min fråga är
Kan man betala med visa kort (betalkort) ?
Eller rekommenderas det kontanter?
September vädret??
Turismen?
Bed and breakfast bör man förboka?

Mvh
camilla visby
Av Asok
19 juli 2015 23:00
Visa funkar bra
September anses vara en av de bästa månaderna
Jag förbokar alltid för att slippa lägga onödig tid på att leta boende
Tänk på att det tar lite längre tid - mindre vägar lägre hastighet
24 juli 2015 11:53
Citerat från Gotlandsros:
Hej!
slutet av september - 1vecka befinner vi i skottland med hyrbil.
Min fråga är
Kan man betala med visa kort (betalkort) ?
Eller rekommenderas det kontanter?
September vädret??
Turismen?
Bed and breakfast bör man förboka?

Mvh
camilla visby
September är underbart med all blommande ljung på hedarna och de skotska barnen har redan börjat skolan till skillnad från i England så det är relativt lugnt men ändå öppet.

B&B hade jag bokat på förhand om ni vill stanna på populära ställen som Edinburgh och Skye eller andra vackra öar men lämnat några öppna till spontanitet.

Vädret är helt oförutsägbart. Brukar vara ganska bra ändå i just september innan höststormarna men räkna med att det varierar time för time så är ni förberedda. Allt mellan högsommar till höststorm på samma dag.

Visa går som sagt utmärkt att använda på de flesta ställen, inklusive pubar.
26 juli 2015 18:16
Tack för alla svar!

Nästa fråga: vad behöver man tänka på när man hyrbil? Körkort? Internationell? Mmm
Av Stefu
27 okt. 2015 08:49
Svarar lite sent, men svarar ändå :) Har tidigare hyrt bil hemma i Finland samt i Grekland. Nu när jag skulle hyra i Skottland i oktober var det det mest invecklade system jag stött på. Man var tvungen att låta uthyrningsfirman låsa ca 1300 € på ens kreditkort när man hämtade bilen ifall man skulle råka ut för en olycka. Denna 1300 €:s summa kunde man i sin tur "försäkra" genom att betala en viss summa till / dag. Vi hyrde bilen i förväg via webben och tog då ut denna "försäkring". Detta företag förmedlade i sin tur uthyrningen till ett lokalt företag (som i sin tur hyrde bilen av Europcar). Det lokala bolaget godkände inte web-bolagets försäkring utan incisterade på att man tog en direkt av dom. Bilen skulle sedan returneras direkt till Europcar (som vi inte hade nåt kontraktuellt förhållande till) och de kvitterade sedan av att man lämnat tillbaka bilen i gott skick. Ett något invecklat system som jag inte fick någon riktig rätsida på.

Jag skulle kanske rekommendera att man hyr bilen direkt på ort och ställe i stället för via webben :-)
27 okt. 2015 10:40
Citerat från Gotlandsros:
Tack för alla svar!

Nästa fråga: vad behöver man tänka på när man hyrbil? Körkort? Internationell? Mmm
Ja resan är väl avslutad nu, får skylla på att jag var bortrest själv när frågan lades men kanske har andra nytta av de sena svaren....

Körkort så klart, internationellt behövs inte, de brukar vilja ha ett kreditkort och någon gång har passet efterfrågats.

Frågan om att hyra på webben skulle jag istället säga att, hyr helst via webben, det ger större chans att hitta bra pris, bra uthyrare och framförallt möjlighet att sätta sig in ordentligt i hyresvillkoren. Men jag undviker själv helst att hyra via agenter/resebyråer om inte priset är extremt mycket bättre.

Att ha mellanhänder kan ställa till problem och oklarheter som i det extrema fallet ovan där man hyr av en agent som i sin tur hyra av en annan som sen hyr av uthyraren.... Med två tre motparter som skyller på varandra står man sig slätt om det skulle uppstå problem.